AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.017

Hur sköter sig ÅF vid offerter?

Sida 1 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, detta var en undran jag hade för några veckor sedan... Jag hade nämligen till slut bestämt mig för att råna Riksbanken, IMF och Fort Knox för att på så sätt få råd till en 530dAM med lite "lull-lull" på.

Glad i hågen skickade jag iväg en offertförfrågan inkl spec på bilen till 15 ÅF från Stockholm och nedåt. Och undrade hur responsen skulle bli...

Vissa säljare var verkligen på hugget och svarade direkt via mail - det han inte gå många minuter innan första svaret!, andra tog lite tid på sig men efter en vecka hade jag fått svar från 12 av de 15. "Syndarna" blev Levins Bil, Rutgerssons Bil och BMW Danderyd som aldrig hörde av sig. I Danderydsfallet skrev jag till och med till en säljare och bad om spec, men det kom aldrig nått.

Erfarenheter?
* Mkt bra bemötande. Alla var hjälpsamma, professionella och kom oftast med förslag på annan utrustning (sk merförsäljning - det där där man tjänar pengarna!)
* Hälften missade att Högglans Shadowline endast kostar 2.000 extra då man redan beställt M-sportpaket. Här gällde det att lusläsa.
* 1/3 missade även att komfortstolar inte kostar 21' utan 15' då sportstolar är valda via M-paketet.
* Det gick inte geografiskt att se hur priserna flukturerade. Annars trodde jag att just de skånska ÅF som "lider" av många direktimporter skulle lägga sig lägre.
* Eftersom jag har inbyte (E91 325-05) så skiljde sig priserna kollosalt. En ÅF utmärkte sig negativt genom ett riktigt skambud som var så lågt att det var >100.000 sämre än det bästa budet. Sånt får bara inte ske på en så pass ny bil! Har de ingen respekt för 2:ahandsvärdet?!?

Nu ligger jag i slutförhandlingar med tre ÅF och återkommer i ämnet. Det rafflande slutspelet kan börja!

Take no prisonerns! :-)

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ska bli intressant.

Hur skilde sig offertena från handlare på mindre respektive större orter samt storleken på handlarna?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Mycket intressant läsning ska bli intressant och följa denna tråd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: Gjorde samma experiment som du vid senaste nybilsköpet. Visades sig faktiskt att en Stockholmshandlare var bäst. Med Stockholm även på andraplats medan Borås kom in på tredje (detta gällde audi och inte bmw).

Noterbart:

• En handlare svarade 14 dagar senare med att erbjuda en offert so var listpris + 400 kr i registreringsavgift!

• Småstadshandlarna svarade inte als.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om man tittar på utfallet så hamnar "de stora" i mitten. Jag snackade med en av säljarna på Förenade Bil i dag om de var beredda att ge ett bättre bud, men han sade att de har riktlinjer från BMW centralt att gå efter. Antagligen gör detta dem lite mera låsta och kan inte prissätta lika aggressivt. Återkommer nästa vecka med mer detaljer - nu är det som sagt tre handlare kvar som får göra upp.

This town ain't big enough for the two of us... :-D

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Narvselius:

Måste bara få veta vilken ÅF som kom med skambudet på inbytet, snälla?

Mvh
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... när vi alla halvligger vid datorn halvdästa av för mycket julmat och glögg skall jag berätta a l l t! ;-)

----
BMW CS #6212
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min Fd Granne köpte sin AUDI i Ängelholm som gav bästa nybilsrabatten i jämnförelse mellan olika VAG handlare och det är ju en bit från gnällbältet skilde ca 10.000 kr sämst /bäst. (utan byte)

///MVH Hasso
Länk
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Min erfarenhet är att handlarna i storstäderna ger bäst priser. I bushen där jag bor numera finns bara en handlare och de vägrar att ge mer rabatt än vad ramavtalet innehåller (har förmånsbil). Jag utgår ifrån att konkurrensen i städer med fler än en handlare gör att de måste anstränga sig lite mer. Jag handlar i Stockholm.

Mvh
Arese
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
På BMW Group i gbg var säljaren beredd att ge 12% rabatt enligt ramavtal på en 520dT. Advantage och touringtillägg ingår enligt ramavtal. Dessutom 12% rabatt på övrig utrustning exklusive paket som man får betala fullt för. Comfortpaketet är ju i och för sig redan rabatterat just nu.

På Lunds bil i Varberg kunde de inte tänka sig att lämna rabatt på extrautrustning eftersom bilen redan var rabatterad och businessedition, dvs med Advantage och Touring. Det blir en ganska stor skillnad om man lägger på lite extra lull lull.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Idag skrev jag på ett köpeavtal på Paulssons Bil i Helsingborg!

Till slut blev det ingen diesel, jag klarade inte av att sitta och lyssna poå knackandet - dessutom som gammal Alfaförare vill jag ha lite "gnista" i motorn. Så det blev till slut en 530iAM E61. Eftersom jag tänker behålla bilen en 5-6 år så lade jag på en del utrustning. Uschja, det listpriset kan man aldrig avslöja för sin gamla mor, då hade arvsrätten lösts ut meddetsamma...

För att följa upp lite där jag slutade:
* Efter att ha fått in offerterna så skrev jag till samtliga utanför topp-tre och tackade för visat intresse. Flera var positiva att jag gjorde så, och en del visade att de är riktiga försäljare - de gav mig ett bättre bud! Men topp-tre låg en bit ovanför de andra, så dit kom de inte.
* Alla större ÅF låg +/-5.000:-. De som skiljde sig var de små, några gav ett klart sämre bud och några ett klart bättre.
* Topp tre blev Paulsson i Hbg samt två av Autopartners firmor; i Växjö och i Linköping. Prismässigt hamnade de så nära att jag gick på min förståndiga frus linje och valde Helsingborg eftersom det är nära (bor själv på Falsterbonäset). Dessutom funkade personkemin utmärkt mellan mig och säljaren på Paulsson, så det blev ett extra plus.
* Trots att det handlar om mycket pengar så måste det ändå kännas "rätt" för mig. Jag kan inte bara gå på en siffra i offerten och därefter lägga en order; jag vill först träffa säljare, kolla hur butiken ser ut mm.. Alla har vi våra idéer...
* Måhända ansträngde sig säljarna mer för att det handlade om en bil på >600' i listpris, men jag måste säga att alla säljare jag pratade med var kunniga, lättsnackade och väldigt "serviceminded". Det blev hur kul som helst att ringa och förhandla!
* En sak jag inte trodde var att där jag fick bäst service var Förenade Bil (Mö), BMW Group Gbg och BMW Group Solna. Trodde att det skulle bli tvärtom! Förenade Bil var dessutom så hyggliga att de lät mig prova en 535d i en timme för att jag skulle avgöra om jag ville ha diesel eller bensin, trots att jag strax dessförrinnan berättat att jag inte hade accepterat deras bud.
* Skambudet visade sig vara ett bra bud, säljaren hade gjort ett litet räknefel på 100.000:- :-) på så sätt kom Autowåx till slut in som fyra av de 13 offerter jag fick in.
* Sitter fortfarande och retar mig på att Danderyd inte skickade en offert, trots att jag skriftligen bad om en sådan tre gånger! De kanske bara säljer X5 och 7-serie, samt en och annan RR?
Från en bilnörd till er andra, här kommer specen på bilen. Jag har dessutom begärt produktion i april (jag fyller år den månaden - som sagt, alla har vi våra idéer...), så det blir en faceliftad:
met A08 Silvergrå
205 Automatisk växellåda
ZRP Advantage
302 Stöldlarm
386 Takrails
442 Dryckeshållare
464 Skidsäck
540 Farthållare
ZRS Comfort
473 Armstöd fram
508 PDC
522 Xenonstrålkastare
534 Klimatfunktion med utökad funktion
LC Läder Dakota tryffelbrun
337 M Sportpaket
704 M Sportfjädring
2NP Lättmetallfälg Dubbeleker 135M 18"
456 Komfortstolar fram
4M3 Interiörlist Alu Cube Pure
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans shadowline
534 Klimatfunktion
LC Läder Dakota Tryffelbrun
320 Utan modellbeteckning
402 Panoramaglastak
417 Solskyddsgradin för bakdörrarna
423 Velourmattor
431 Automatiskt avbländande backspegel, invändigt
470 Isofix
563 Belysningspaket
609 Navigation Professional
677 Hi-Fi system Professional LOGIC7
5AC Helljusassistent

Ser gärna fram emot kommentarer, eller frågor om nått som jag glömt att berätta vid offertförfarandet!

----
BMW CS #6212
Mycket intressant läsning, slutligen vad erbjöds för ditt inbyte?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
275.000:-, 1800 mil, Advantage, Dynamic å Comfortpaket. Manuell soppslev, läder Dakota.

----
BMW CS #6212
Grattis! har du dubbelt LC Läder Dakota Tryffelbrun? ;-)

/Udo Dirkelsniff
Länk
Var har du dragkroken då? Det kommer tillfällen då man önskar att man kryssade i dragkrok. Ofta tänker man att det går ju alltid montera efteråt om det visar sig att man behöver en. När man då begär priset på att allt monterat och klart är det ofantligt mycket dyrare än om man beställt bilen med det från fabrik.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Mycket intressant läsning.

Problemet när man begär in offerter via mail utan att träffa säljaren gör att säljaren skjuter iväg ett höftskott när det gäller inbytet samt offerten. Så stöter man på en lat säljare så kostar det honom så lite jobb så att denne inte riktigt märker av om han förlorar kunden, eftersom denna inte har fått chansen att bearbeta denne eller lägga ner tid.

Angående Förenade bil så måste jag säga att det var inte schysst av dem att låna ut en bil till dig utan snarare professionellt. Är det en seriös kund så kostar det väldigt lite, då du i minnet har kvar att de är schyssta som lät dig låna bilen och du kanske skickar iväg din nästa förfrågan dit också? Till skillnad från BMW Danderyd som kanske inte kommer att få någon?

Tack för att du höll oss uppdaterade.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Härlig spec och väldigt lik den jag själv kommer att leta efter när jag går på jakt efter begagnad E61 om ett tag. Som någon nämner så är dragkrok aldrig fel. Hade det på mina två fd bilar och den användes ytterst sällan men på senare tid så har jag verkligen saknat en.

Grattis i förskott ;)

___
//Ulf
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Udo - din lustigkurre... Klar jag måste ha dubbelt läder - jag har ju för böfwelen två småbarn! :-)

Tack för tipset angående dragkrok - hade det tidigare på två E46:or och använde den knappt. Men det är väl så att den saknas inte förrän den inte finns där...

Förenade Bil kommer jag givetvis använda igen - helt rätt. Danderyd kommer jag köra förbi med ett leende. Kanske dristar jag mig att tuta glatt...?

Programmer - den här bilen tänker jag ha minst 5 år, kanske 6 så du får nog vänta länge innan den dyker upp på PowerBörsen.

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
även jag har två småttingar och min spec liknar din (förutom motorn...)

Ska jag ge dig ett par tips så är det att beställa förvaringspaketet, det gör bagageutrymmet mycket smartare och dessutom automatisk baklucka, en stor komfortvinst när kassarna ska in och regnet hamrar mot asfalten. Dessutom blir insynsskyddet helautomatiskt med detta tillval.

Vi är nöjda med att vi valde bort alu cube pure men det är ju en smaksak.

Panoramataket regerar!

Grattis,
M

Min bil:
Länk
Köpte även jag min bil hos Paulssons bil..(Ängelholm). Hade ett inbyte... Alla priser gjordes upp i mail och telefon innan jag åkte dit... Givetvis kollade vi på bilen och dom kollade på min gamla... Men affär till det lovade priset blev det...

Mycket hjälpsamma enligt mig.
Tegel: Automatisk baklucka? Öppnas luckan helt och hållet då?

Eller är det som på min e39 där luckan öppnas typ nån centimeter bara så man kan lyfta upp den enklare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.