AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.154

530D-00 startar inte/Svårstartad när halvvarm

Sida 1 av 2
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jag har ett stort bekymmer. Motorn startar inte alls när den har stått 15 minuter eller mera. den snurrar hur bra som hälst på startmotorn, men vägrar starta upp. om jag startar efter 3-5 minuter efter jag stannat den så startar den igjen (helt varm motor). Kallstarter är inga problem alls.
Hade bilen inne på bmw, där diagnostiken visade att Styrboxen för Glödningen bråkade. dom bytte boxen & raderade felminnet. Problemet kvarstår. i går bytte jag ut glödstiften och det var lika bra det för 3 av 6 var döda. men felet är kvar. jag testade i går kväll när den inte startade. en liten gnutta startgas Då startade den, men den spikade dom första kolvslagen, inget bra sätt att tvinga i gång dieseln, men jag måste ju prova Uteslutningsmetoden. jag har lagt märke till ett par småsaker som inte riktigt stämmer, för ca 2 veckor sedan så startade inte motorn direkt när jag vred om nyckeln, det har den alltid gjort, fick dra runt motorn ca 1-2 sekunder innan den tände upp. En bagatell kan synas ... men endock ett ovanligt beteende. bytte då ut dieselfiltret utan någon skillnad på start tiden.
Har sett på forumet om liknande problem, och att det har varit en Kamaxelgivare som gett upp, ?? om det skulle vara samma fel på min givare så borde väl detta synas på felkoderna när Bmw kollar.
men beteendet på min motor är det samma som jag läst tidigare på detta forum.
Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt problem, nu skall det ju julhandlas och då måste bilen fungera.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte alltid kamgivare ger felkod om de är defekta, så det kan vara ide att byta den.

///MVH Hasso
Länk
He
70
Heavy
530D Touring -00
Då skall jag testa det, Jag ringer BMW och beställer en direkt.
Tack Hasso.
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
säkert fel i en spridare, ta å kolla det på nån bosch verkstad
He
70
Heavy
530D Touring -00
Spridartestet gjorde jag i går kväll, koppla bort 1 cylinder i taget.
så den går som den ska på alla cylindrar.
He
70
Heavy
530D Touring -00
Nu är impulsgivaren på Kamaxeln bytt.
Och jag blev inte gladare för det. Bilen vägrar statra när den är varm.
i morse startade den som vanligt (kallstarten fungerar) och jag kunde ta mig till jobbet.
Nu behöver jag flera tips / Goda råd.
Kolla förpumpen i tanken
Micke
He
70
Heavy
530D Touring -00
Nu har jag mekat lite mera. lyfte ut baksätet och kollade i tanken..
På vänstra sidan sitter en förpump ca 40 cm lång, som trycker bränslet fram till Pumpen under bilen. den fungerar, fast inget jättetryck från den (det sprutar inte direkt, mera att det rinner lagomt fort ur slangen.)
På vänstra sidan sitter det också en Pump.. Fast den verkar suga returbränsle tillbaks till tanken. Jag kopplade på en slang till denna och inget bränsl pumpades ut, utan den sugade så att det blev ett vakum i slangen. Vet ej om det skall vara så.
undrar om det kan vara någon annan givare som är paj.
Jag bytade ju Pulsgivaren till kamaxeln i dag utan att det blev någon skillnad.
testade att koppla bort kontakten till pulsgivaren när motorn var i gång..Men inget hände, motorn gick hur fint som hälst på tomgång, vare sig pulsgivaren är inkopplad eller inte. I övrigt så går motorn hur fint som hälst när jag väl fått i gång den (Lite startgas) behövs.
Köpte ett nytt startbatteri i dag 100 amp. hoppades att det skulle hjälpa. Men ikke. skall kolla lite mera på forumet om liknande problem,
BMW kunde inte ta in bilen för rep förän 3 jan. länge att vänta. nu i jultider.
Tacksam för flera tips.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
El & Diesel i Högdalen är att föredra det är en renodlad Bosch verkstad kunskapen är lite större på dieselproblem där än på den verkstad du nämner..
He
70
Heavy
530D Touring -00
Tack för tipset om El & Diesel.
Jag skall ringa dom på måndag morgon och höra om dom har tid att kolla på bilen.
Tog reda på när Kamaxelgivaren används. om det är fel på Kamaxel givaren så startar den inte alls. Sedan när motorn snurrar så blir det ingen skilnad om jag kopplar bort denna.
Men som sagt så kan en givare fungera kall för att sedan sluta fungera när det blir varmt i motorn. Testade att koppla bort tempgivaren när motorn var kall, men den verkar inte ha någonting med kallstarten att göra, motorn startade som vanligt kall. undrar om Pulsgivaren på Vevaxeln kan bråka...
men å andra sidan så borde inte motorn fungera varm om denna år ur funktion. då den sköter om Insprutningstiderna..
det sitter en givare på Railen som känner av bränsletrycket. om denna är sliten så borde väl dieseltrycket till spridarna bli för lågt.
För denna givare ger väl signal till Högtryckspumpen när den skall öka på eller sänka trycket till spridarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja är kamgivaren trasig på en bensinbil så startar bilen, den lånar signal från vevaxelgivaren istället för att bilen inte ska bli stående pga fel på givaren. Du märker inte om givaren går sönder under drift, då använder DDE tidigare inlästa värden, men när du stängt av bilen så falerar de inlästa värdena och bilen kan bli svår att starta, samt ha taskig gång och tjyvstanna.
I tanken finns det en intern pump (sugstrålpump) som pumpar bränsle mellan tankhalvorna, går den sönder så stannar bilen fast det är 15 liter kvar i tanken enligt mätaren, i andra halvan sitter bränslepumpen (har du bytt reläet ? )
Samt att du har en bränslepump(enbart diesel) i höjd med förarstolen under bilen.

///MVH Hasso
Länk
He
70
Heavy
530D Touring -00
Felsökning fortsätter.
Var inne på BMW ännu en gång i går eftermiddag för att kolla Felkoder.
och där fanns alla felkoder på givare som jag kopplade ut när jag testade hemma.
Dom nollställde boxen för att kolla om det blev nya fel när dom försökte starta bilen. men enligt datorn så är min bil helt felfri.. inga nya felkoder.
Provade i gårkväll att kyla ner Dieselpumpen med vatten (Har hört att pumpen tappar trycket om den är sliten och att kyla ner den får motorn att starta.) men den startade inte. kanske lika bra det då pumpen kostar 15 K + arbete att byta. I morse var det -3 grader när jag startade upp bilen,Den startar direkt vid kallstarter, men jag lade märke till en sak med förpumpen under bilen, i 2-3 sekunder snurrar förpumpen på högvarv för att sedan låta som att den fått upp trycket och varvet sjunker lite (Låter som att den fick arbeta tyngre när den hadde nått rätt tryck) då startar bilen direkt.
sedan saknas det ett ljud som fanns i bilen förut innan startproblemen började. när jag körde bilen eller stog på tomgång så kunde man höra ett svagt dunkande någonstans i bilen ungefär som ljudet av vindrutetorkare som slår hela tiden, ett dovt nästan ohörbart dunk dunk dunk.
detta ljudet är borta nu.. kan det vara ett mekaniskt fel på tryckutjämningen som inte fungerar som den skal längre. eller kanske ochså att det är Bränslepumpen under bilen som strular..

Hasso.. tack för ditt inlägg: Vart hittar jag reläet för bränslepumpen,
jag får försöka byta ut dom billiga sakerna först, eller finns det ett annat relä som kan provas som relä för dieselpumpen.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Dunkljudet du hör är "motorvärmaren" (Webasto)

Om du startar bilen och därefter stänger av den så kan du gå ut och sätta huvudet i vänster hjulhus, så lär du höra dieselvärmaren gå ;)
Förutsatt att det är kallt, så den går in och stöttar uppvärmningen.
Låter tyvärr som indprutningspumpen gett upp. Min 320 betedde sig exakt lika. Startade direkt vid kallstart men trög när den var varm/halv varm.

Min förstördes av kondens i mitt bränsle....
He
70
Heavy
530D Touring -00
Dunkljudet fanns där hela tiden under dom 2 åren som jag ägt bilen.
aven på sommrarna när det är 25 "C ute och dieselvärmaren låter mera som en Jetmotor när den går.

Palte.. din 320 har den Common rail pumpen? Min 530 startar ju inte alls när tempmätaren har passerat blåmarkeringen i botten.
Nej inte common rail, det är 136Hk. Mot slutet var den inte Trög längre då startade den inte halvvarm. Varm gick bra om den inte stod längre än 5min.
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jag har common rail systemet. 1200 bar och elektriska pietzo spridare på min motor. så min dieselpump har bara ett högtrycks rör gemensamt till spridarna, det äldre systemet har ett tryckrör till varje spridare från Dieselpumpen. Dom dieselmekarna som jag pratad med hitils, säger att det är mycket sällan det händer nåt med Commonrail pumparna.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det har vad jag vet vart mycket problem med Commonrail men det talas inte gärna högt om det..
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jag undrar på vilka problem som är vanligast med Commonrailsystemet.
Givare , Förpumpar , Högtryckspump , Spridare.
är det som jag har hittad på forumet tidigare. Inget typiskt problem som är standard. det ända säkra att göra nu är att manuellt mäta dieseltrycket från förpumparna och trycket i common railen uppe vid spridarna.
Jag hade samma problem men på min var det kamaxelgivaren som var trasig. I några forum så angavs railtrycksgivaren vara orsaken till detta problem. Oxid i kontakten eller skadade kablar förekom också.

Här är en tråd:Länk

anderslindstrom2003@yahoo.com
Jag hade samma problem för länge sedan med en rekord disel med gammalt vanligt bränslesystem utan el jo en sladd till magnetventilen.
jag gjorde ett komptest sen konstaterade jag felet (dålig komp)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.