|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Heheh, i samma anda som alla postar upp sina 220 hästars jämmförelser så tänkte jag kolla med er grabbar... Satt med polarna vid poKerbordet och det gick givetvis över till lite skrytdiskussioner om vem som skulle dra vem, lite kul då det inte är några direkta monster vi talar om =). Hur som helst så var polaren i 924an helt övertygad att han skulle vara fortare än både mig och min kompis Celica... Denna klassiska(??) fight avgörs nu på Söndag =), På gammal avstängd väg utanför malmö, så ni inte tror något nu! Vad tror ni? Riskokaren tar väl hem segern, men Porschen har ju sin lätta vikt till fördel gentemot bmw'n, däremot är den ju snart 30 år gammal! Lite fakta om bästarna... - BMW E36 318is '93 140hk @ 6000rpm 175nm @ 4500rpm Tjänstevikt - 1370kg 0-100 enl. manual - 10,2s - Porsche 924 '78 125hk @ 5800rpm 165Nm @ 3500rpm Tjänstevikt - 1180kg 0-100 enl. manual - 9.6s - Toyota Celica GTI 2.0 156 hk @ 6600 rpm 186 Nm @ 4800 rpm Tjänstevikt - 1350kg 0-100 enl. manual - 8,4s Sätt igång vaden, rapporterar i slutet av veckan, möjligtvis en film som kommer upp också ;) // MVH Jocke | |
|
Det smärtar mig att säga detta.. men jag tror du kommer få pisk av de båda andra. 200kg mindre är ganska mycket. Några tips.. Glöm inte tömma tanken och peta i typ 10 liter vPower. Riv ur baksätet och passagerarstolen. Bort med reservhjul och allt annat som väger. Sen bör du låta bli att äta dagarna innan så du får ner din egen vikt temporärt. Glöm inte "göra toalett" innan rejset. Innan start.. se till att få rejäl hemlängtan, medvind och nedförsbacke. Du kan nog ha en chans. Make us proud son! //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hehe låter rätt kul. Du bör kanske inte demontera synliga delar, men kör slut på spolarvätskan, kör på reserven, töm bakluckan och handskfacket inklusive allt som ligger undanstuvat där (verktyg, luckor, slutsteg, stoppning etc) och i diverse fack och i kupén, har du originalgummimattor måste de ut de väger kg. Rätt däcktryck! Har du extrautrustning som kan demonteras i smyg? Behöver du verkligen alla delar till avgassystemet för en sådan stor händelse? Många bäckar små kan leda till bråkdelar. Det är så jag önskar att jag bodde i närheten och kunde heja fram dig till segern. Malmöiter förenen eder för denna nobla strid! Glöm inte att dela med dig av dina eventuella framgånger. Jag ansluter mig till Hillstreets lyckönskning. Make us proud son! Mvh Mikael |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Sen kan du hoppas på att Celicans kammar är tvärslut så den inte vill varva mer än 5500rpm,hehe! De fick gå rätt hårt i slutet av 80-talet kommer jag ihåg, allt för att försöka hinna med Nissan Sunny Gti, Swift Gti och Golfarna! Porschen kommer väl att varva sönder innan hundra, du vinner om du följer Hillstreets och mikaelodoris råd. ;-) MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Den där Celican gick nog inte så hårt i slutet av 80 talet, den borde vara av årsmodell 91 eller nyare. Slitna kammar är ett okänt begrepp hos Toyota, men slitna synkringar gör att dom sällan lämpar sig för 0-100 repor. Vem som vinner vill jag inte sia om, men jag tror 924an kommer sist, 0-100 på 9,6 låter grymt optimistiskt, iaf för dom ex jag provat. |
|
|
Först så kom folkrace och nu är likreacing uppfunnen. ;) |
|
|
BMW:n har bara uppnått den gyllene medelåldern, Porschen däremot..., är det för övrigt inte en sådan man driver med i ett Top gear program där de får köpa varsin Porsche för 1000 pund och en av dessa har en VW Caravanmotor? Är den bara hälften så skabbig som den var så finns det hopp! Go mixim go! Mvh Mikael |
|
|
Förutsatt att varken någon eller alla av er, kör och växlar som en gud, så kommer resultatet vara givet. Celica 924 318is ___ Bilen: Länk |
|
|
BMW:n 9,7kg/hk Porsche: 9,44kg/hk Celica: 8,65kg/hk Är det 0-100 race eller vad tänker ni köra? 201/402m? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tyvärr är BMW:n både tyngst och har minst slagvolym, så oddsen är på papperet inte särskilt goda. Råden om att få ner 'matchvikten' är ytterst väsentliga, sen hänger allt på förarnas skicklighet och vagnarnas skick.... En aspekt tilll är, att BMW:n torde ha högst luftmotstånd och alltså ha en nackdel i högre farter, så försök få till så kort tävlingsdistans som möjligt (särskilt Celican lär ha fördel av ju längre distansen är, med felhjulsdrift har den nackdel i starten och med högst motoreffekt har den fördel ju högre farten blir). Hur som helst, kul grej - Kick ass, lycka till! /// Gunnar E. |
|
|
Haha tjena grabbar, glömde givetvis lägga till årsmodell på celican, det är en 92'a hehe, den hade man väl räknat som solklar vinnare, men just nu sitter han med en vääldigt slirande koppling vilket bordar gott =) Jag hoppas bara han inte hinner byta den... Kommer givetvis att lätta den så mycket det går, och laxermedel är redan förberett ;). Porschen har somsagt 30 år på nacken, hoppas det är min andra räddning... Och just det, För tillfället går min is på 3 cylindrar vilket knappast håller i det här ödsracet. Håller på precis på och kollar stift/tändspolar... hoppas på det första =)... Nåja skall vara fixat tills dess, sträckan är ej uppmätt men "markerad" vid start och mål... slutfarten landar på dryga 120-130, så tyvärr spelar rull/luftmotståndet en roll. Får försöka driva in ett kurvtagningsmoment, det lär riskokarpojken med sabbade drivknutar/knäckta fjädrar inte gilla :P Haha rätt kul ni nämner top gear, alla 3 bilar köptes för under halva "normalpriset (ingen över 15.000), så skicket är väl knappast fantastiskt på någon utav dem =)... Jag har ifs laggt in en liten bit pengar på min för lite bussningsbyten och oljor, men fortfarande inom marginal. Vad det gäller lättningen så har jag jag redan påbörjat denna lite här och var genom att låta rosten äta upp ett lagom stort hål över bakskärmen, samt en bit av balken, minst 500gr bara där, huven och framskärmarna är också lättade på samma vis. Jaja, to be continued ;) // MVH Jocke |
|
|
Tror nog att Porschen vinner med Celican hackihäl. Det tar emot att säga det. Men du kommer få spö ;-). MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Tror jag. Hoppas i alla fall att du vinner trots både det ena och andra mot dig. MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Tjena, nu är man back in business... Den ryter på ALLA 4 igen =), för tilfället iaf. Har bara haft bilen ett par månader och bit efter bit ser man va de förra ägarna missat att serva och ej bytt... Den här gången verkar det ha varit tändstiften, tur och pheeew... // MVH Jocke |
|
|
Fördel BMW som har fungerande motor. BMW-lägret drar en lättnadens suck. Bra att du lättat plåten något. Glöm nu bara inte att göra dig av med onödiga vätskor och följa alla andra viktbesparande tips. Det finns tillsatser som tillförs bensinen för att rensa bränslesystemet på avlagringar, Kanske något för dig? Bookies i London som lär följa denna giganternas strid med spänning ger dig säkert goda odds. Detta är enda gången jag intresserat mig för sådana tävlingar eftersom jag tycker att det är mycket roligare än när några nya 300+ hästars bilar strider. Inget är givet. Mvh Mikael |
|
|
Glöm för allt i världen inte att träna starter innan.........där finns mycket att hämta. Förlust är inget alternativ...... |
|
| Snälla filma så vi andra får se ;D | |
|
Ja har det hänt nåt ännu??? /// Bimmarkomanen |
|
|
Hehe roligt upplägg! Celican lär ju ligga bra till för segern, flest HK, relativt ny och dessutom bäst acc på pappret. Men tror ni verkligen så mycket om antikporschen med audimotor? Den lär ju knappast ha några 125 HK i motorn idag och racet går ju till 120-130 Km/h! Nja snabbast iväg kanske (pga av vikten) men sen kroknar den. Således, celican 1a, BMWn 2a och på 3e plats 924an! Vad blir utdelning på en hundring för det tipset?! :) |
|
| Jag tror på riskokaren som Numero Uno, Porschen på andra plats och din Bimmer hamnar tyvärr sist. | |
|
Hahah hårda bud grabbar, det blir upp till bevis =) // MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.