|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 coupé Länk som varken är sönderstylad eller annat om du är intresserad men läs Gunnares råd. Försäkring för en 325:a som 19-åring lär skjuta i höjden. Jag är 30+ och bor i en landsortshåla med ca 2300 invånare och har hus, barn, en bil till försäkrad i samma bolag men trots det kostar 325:an över 6000.-/år. M. Pedersen Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Vad gäller prestanda , så lär ju 325:an vara snabbare än 850:in, 192 hk mot 170 hk i en tyngre bil. /Peder |
|
|
Tveklöst 325:an... Mer effekt och lägre vikt, bättre accleration genom hela registret och högre toppfart. Här nedan är två klipp när jag acclererar med 525:an, betänk då att 325 är vassare. 0-180 km/h... Länk 100-200 km/h... Länk |
|
|
Försäkringen blir ganska dyr, det vet jag. Men å andra sidan så är bilar min enda hobby, så jag skulle inte ha så mycket emot att lägga en stor del av min lön på just bilen. Lite inofficiellt så skrivs nog inte bilen på mig. Jag kommer bara att "låna" den. Dessutom har vi låst garage och bor inte i någon stad, utan i en minde ord på landet. Alla som inte tycker det är smart att skriva på någon annan behöver inte ge några tips, jag har läst massor om det redan. Min nuvarande bil står på min mor också. Den ska dock säljas snart. 325 låter lite intressant. Synd bara att just den typen av bmw är ganska dyra, eller iaf e34:an. Kanske för att den är så populär? Nästa vecka åker jag till lite olika bilhandlare för att provköra, får se om jag hittar någon. Nyare bilar verkar lättare att hitta här verkar det som... |
|
|
Jag tycker inte att det är så dyra ändå. Det är ju mycket bil för pengarna och driftsäkerheten går inte av för hackor. Du kommer inte att hitta någon annan 15 år gammal bil som fortfarande håller så hög kvalité i transmission och körkänsla som BMW. Det borde dessutom vara ganska god prutmån då det finns ganska gott om dessa bilar på marknaden. |
|
|
Vad har du för budget föresten? E36 328 är ju annars den ultimata bilen för dig. Betydligt bättre motor med en flackare effektkurva. Starkare och snålare än 325. Fast då pratar vi minst 50.000 kr i inköpspris. Exempel: Länk |
|
|
E36 är betydligt mycket snyggare. Klart högre på Vill-Ha-Listan. Inköpspriset är lite värre. Men å andra sidan ska jag inte köpa bil imorgon, utan jag väntar tills min provanställning blir en fast. Det kan ta några månader. Fast då hinner jag klämma och känna på så många olika bilar som möjligt till dess. Nästa bil ska bli en BMW, sen har jag inte bestämt mig så mycket mer. Den ska vara piggare än våran Volvo 850 GLT och ha högre komfort än min Clio -92:a. Ett mindre lån kanske går att ordna, om bilen nu är oemotståndlig, annars sparar jag några månader innan. |
|
| En 530ia med V8 hade jag testat i din sits. Ligger bra i pris, och tar man en med lite utrustning som läder osv så har man ju en riktigt go bil till småpengar! | |
|
Jag hade funderingar på en 530 med den lilla v8:an, men dom verkar otroligt dyra att försäkra. Däremot verkar de inte vara direkt jättehöga i inköp, men det jämnar väl ut sig när den sen ska försäkras och skattas. Bensinförbrukning är inte så hög som man tror, även ifall det är en v8:a. Om man kör försiktigt såklart. En v8:a kan ju sluka ganska mycket bensin vid buskörning. Hur är skillnaden körmässigt jämfört med de 6-cylindriga motorerna? Det är ju inte så stor volymskillnad, men jag antar att en v8:a kan dra ut lite mer kraft? Sen är ju 5-serien ganska mycket större än en ur 3-serien. Det kanske jämnar ut sig vikt/kraft-mässigt då? Någon som testat båda och har synpunkter? |
|
| V8 har ju en helt annan känsla och karaktär, kanske lite tråkig i karaktären och mer komfort än sport. Ett helt annat bottenvrid än 6:orna dock. Prestandamässigt så är det ingen större skillnad mellan exempelvis 530 och 325 men 325 är betydligt roligare att köra med en motor som vill varvas. | |
|
Jag letar alltså efter en bil med mer komfort än bus. Rent ekonomiskt så antar jag att det är billigare med en mindre bil, även om de har ungefär samma effekt. Vill ha en bil där långkörningar blir något skönt istället för en plåga som det är nu. Åker ju fram och tillbaka till Göteborg ibland, vilket är 35 mil eller så enkel resa. Men å andra sidan så vill jag kunna busa med den när jag vill. Jag vill att det ska gå att "leka" med den på flygplatsen här som vi har. Att sladda runt med min framhjulsdrivna (läs: felhjulsdrivna) Clio från 92 med lika mycket hästkrafter som min Puch Dakota är inte jätteroligt. Inte heller att köra rakt och fort. |
|
| Lilla 3.0l v8an är varvvillig. | |
|
Då handlar det om e prioritering. En tung 5-serie går knappt att busa med om du inte sneglar åt stora åttan. Men den har o andra sidan otroligt bra komfort, dock dyrare att äga. 325/328 har lite sämre komfort men är desto busigare i uppförandet. Inga större problem att framhäva ett skönt "häng" i kurvorna. Billigare att äga dessutom. Som sagt, en prioriteringsfråga. Du får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna mellan de olika alternativen. :) |
|
|
Otroligt mycket dyrare att äga bara. Lilla v8:an kanske inte har så mycket högre förbrukning, men bilen är mycket större vilket ger mycket mer som går till försäkring och så. Sen är ju en v8:a alltid en v8:a, ligger lite status i det. Kollat lite på det ekonomiska med bilarna och det lutar åt en 3-serie. Känns som att "femmorna" är lite för dyra för att motivera den större storleken. 325/328 verkade mer intressant nu när jag tittade på kostnader. Vilka är skillnaderna mellan dessa två modeller då? Några större eller bara lite mera kraft i motor? Hur är komforten i dessa bilar? Behöver inte vara som att åka flygplan, men det ska gärna vara en relativt tystgående bil då min nuvarande låter så fruktansvärt när man kommer upp lite i hastigheter över 70-80. |
|
|
Skillnaderna mellan 325 och 328 är motorn. E36 modellen av 325 ersattes av 328 1995. 2,8 litersmotorn som introducerades då har betydligt bättre bottendrag (280nm mot 245) än föregångaren 325. Dock så har den istället tappat lite av sin "sportiga" karaktär och är mycket snällare på toppvarv. Motorn är en riktig pärla. Det spekuleras dock vilt i att 328 har mer effekt än de 193 som står på pappret. Flera oberoende tester har också visat att 185 hk på hjulen inte är ovanligt vilket tyder på strax över 200 hk i motorn. Komforten i 3-serien är helt okej. BMW är generellt bättre än sina konkurenter när det gäller att bygga bort vindbrus. En skapligt fin 325 kan du få för 30k medans dito 328 ligger minst 20k över. |
|
|
Rent kraftmässigt på pappret så är hästkrafterna ingen skillnad mellan 325 och 328. Bottendraget kan vara mycket bättre, men inte rent dåligt i 325:an? Frågan jag ställde mig själv var om det är värt att lägga 20k mer för en 328, än en 325. 328:an kom 95 medan 325:an fanns tidigare. Jag har inget emot lite äldre bil, men som sagt. AC och farthållare är stora plus. Så det ligger runt 1995 om man ska ha det verkar det som. Idag eller imorgon åker jag till BMW-försäljaren här och ser om dom har någon ståendes, vill provköra! Annars får jag väl ragga lite på blocket eller nåt... |
|
|
Det är absolut inget dåligt bottenvrid i 325, men jämfört med 328 är den ganska blek. Det är exempelvis inga bekymmer att ligga och köra i 50 km/h på 5:ans växel med en 325, det finns gott om kraft i motorn redan där. Skillnaden i effekt är på pappret 1 hk (193 mot 192) men tittar man på prestandasiffrorna så är 328 överlägsen. 328 klarar 0-100 på 7 blankt medans 325 behöver 8 blankt. Så nog finns det lite mer kraft i 328 än vad pappret visar. Dock så lär en del av detta bero på att 325 inte gör 100 km/h på 2:ans växel. Det gör däremot 328. AC och farthållare fanns som tillbehör på e36:orna så kolla utrustningslistorna så kan du säkert hitta en fin 325 med både AC och farthållare. Kolla på bilfirmor och på blocket. Åk runt och titta på några olika exemplar och provkör så att du kan bilda dig en egen uppfattning och bilarna. Bägge två är bra bilar. |
|
|
BMWs prestanda angivelser i instruktionsböckerna för 325 / 328 lyder 7.9s och 7.3s 0-100km/h samt 233km/h och 236km/h i toppfart. Men 0.6 sekunder i sammanhanget är mycket!!, man hamnar 10-12m efter en 328 0-100km/h med en 325a. Rent teoretiskt så har 325E36 ganska exakt 90km/h då 328E36 når 100km/h. Det som är mest överlägset i sammanhanget är att försäkringskostnaden är tydligen skapligt mycket lägre för 328 än 325 pga dess ovanlighet, något som ganska snabbt betalar sig i längden ifall man vill/tänker behålla sin bil ett tag. Jag skulle vilja påstå att för 30.000kr får man en fin tidig 325E36, ska man jämföra en fin 95as 325E36 mot en 95as 328E36 så skiljer det betydligt mindre än 20.000kr. Inte mycket mer än 10.000kr i det här fallet, men tidiga 328or brukar kunna se lite tråkiga ut och 95 var sista året för 325E36 som modell så den är kanske bättre på ett vis? Vad skiljer mellan 325E36 och 328E36 mer än motorn? |
|
|
Det finns ju åtskilliga tester som visar att 328 kommer ner under 7s till 100 km/h samtidigt finns det tester som visar 325:or nere på 7,6s. Så bägge modellerna är möjligen något snabbare än vad fabriksuppgifterna visar. Om man får spekulera lite (off topic) så tror jag faktiskt att en chippad 325 mycket väl kan slå en 328 i accleration. 328 har sin styrka i att den klarar 100 km/h på 2:an samt sitt otroliga vrid på låg- och mellanregistret. 325 däremot är vassare över 4500 rpm än 328 och med ett chip som flyttar upp varvstoppet till 7000 rpm klarar 325 oxå 100 km/h på 2:an och har då oxå riktigt bra klipp ända till varvstoppet, och det är ju däremellan man befinner sig under ett race. Det är fullt möjligt även om det inte på något sätt är bevisat :) |
|
|
Har fått ett bra erbjudande på en 325:a. Iofs något äldre årsmodell än jag hade tänkt mig (en 93:a), men om priset är bra och bilen är fin så blir man lite sugen. Den är fullt servrad på bra verkstad och har papper på allt. Dessutom precis gått igenom motor och låde-renovering. Är nyskattad och nybesiktad utan anmärkning. Enda jag funderar över är att den har ett trimchip, och ev. en trimkam. Är det något jag borde vara orolig för eller är det "snälla" trim? Har hört att ett bra chip ska vara bra för motorn, men man blir ju ändå lite fundersam eftersom trimmade bilar ofta går sönder snabbare än orginal. Sedan är det M-fronten och M-kjolarna på den. Orginaldelar såklart. Han säger att enda tråkiga med bilen är att den har en lite ojämn tomgång, kan det bero på att den stått i en månad nu för att den inte vinterkörs då han har en annan vinterbil? Eller är det något som kan kosta mycket pengar senare? Ska iaf åka och provköra nästa vecka, bara pratat med honom över telefon och fått en bra beskrivning på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.