|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är 19 år och har precis fått mitt första jobb. Ett skitjobb med låg lön, men fortfarande en inkomst. Då föddes tanken direkt om ny bil (ny för mig, men begagnat såklart då jag har inte har råd med nytt). Min far köpte ganska nyligen en BMW 3-nånting från 80-talet (e30) efter att ha pratat om att köpa BMW i ett år eller så, och jag blev kär. Så, nästa bil får bli en BMW. Då jag har en Renault Clio från 92 nu, så vill jag gå upp några "steg". Större bil, starkare bil, och bättre bil. Frågan är då 3- eller 5-serien? Jag har inget emot att sätta större delen av min lön på bilen, och jag vill ha en bil jag kan behålla länge. Dessutom vill jag ha motor, så mkt motor jag har råd med. Tankarna gick mot en 530 med den lilla v8:an. Dyrare, men en v8:a är en v8:a. Fick testa en kollegas BMW 540 från 98 och WOW! Men sen kostar de ju en del, kanske mer än jag har råd med? Kanske ska köra på en 525:a eller så? Eller en från 3-serien med en av de lite större motorerna? Jag kör en Volvo 850 GLT ganska mkt, med 165 (tror jag) hästar, så bmw:n får gärna ha mer. Volvon känns lite trög. Även pappas förra Volvo 760 kändes seg. Kanske är för att båda har automatlådor, men jag gillar automat. Så länge det är tillräckligt med kraft i motorn. Tankar, funderingar och alla andra förslag välkomnas! | |
|
En 525iA -93 eller senare borde vara det bästa valet för dig låter det som. ___ Bilen: Länk |
|
|
Tack för ett snabbt svar. Ja, har tittat lite på dom. Runt 30-40.000 kr verkar dom ligga på. Och strax under 200hk. Borde i teorin gå bättre än Volvo:n jag får låna då och då. Försäkring och skatt och även förbrukning är andra faktorer. Runt litern gissar jag på? Lite inofficiellt så skrivs nog bilen på min mor. Har tillgång till låst garage, vilket borde dra ner försäkringen lite. Dessutom bor vi i en liten "by", d.v.s inte i en stad eller så. Finns det någon bra sida där det står vad den har för utrustning och så? Vad som skiljer de olika årsmodellerna från varandra. Läste nånstans att vid 1994 gjordes många förändringar, kanske var 93? Känns som att jag har alldeles för många frågor inför det här. Har dock ett tag kvar innan bilen köps. Pengar ska sparas t.ex.. |
|
|
Du har både begagnatguiden och modellguiden för E34 i menyn till vänster. Förbrukning, min 525i snittade 1.14 över de 1200 milen jag körde den. Kör du med aut, så räkna 1.2 liter/mil blandad. Bor du på liten ort så kör du förmodligen mkt landsväg och då kommer du nog ner till litern om du kör lite lugnt. ___ Bilen: Länk |
|
|
Så AC:n och farthållaren kom inte förrän 94 alltså? Farthållare är ett önskemål då jag kör tur och retur Göteborg ibland (40 mil enkel resa), och det är inte kul. Inte i min nuvarande bil i.a.f. Den saknar allt som har med komfort att göra, och ljudet när man kör över 80 km/h är fruktansvärt. Ingen som helst isolering eller ljuddämpning där inte.. Fartresurser är trevligt. Kör nästan alltid lagligt på allmän väg, men vi är några som brukar "busa" lite på en gammal flygbana här i trakten. (måste lägga till det, ingen som tror mig när jag säger att jag kör lagligt på väg annars). Där kommer bakhjulsdriften in lite. Vill ha en bil som går att köra väldigt bekvämt i, men också kunna busa om man vill. Jag ska leta efter nån 525:a och provköra. Inte kört nån annan bmw än kollegans lyxåk och pappas skrothög :P |
|
|
AC och farthållare var inte standard förrän 95 tror jag, det betyder inte att bilen inte har extrautrustats med det. E34 är tysta bilar för årsmodellen och komforten är det heller inget fel på, tror du kommer bli nöjd. ___ Bilen: Länk |
|
|
Tråkigt bara att det är så svårt att provköra bara för att få känna på bilen. Pappas E30 från sent 80-tal känns inte som en bra jämförelse mot E34... Mest nyfiken är jag på hur komforten är. Jag tycker t.o.m att pappas E30 går MKT bättre än min Clio 92:a. På alla sätt. Däremot jämför jag mycket med Volvo 850 -96, då familjen har en sån. Komforten där är helt ok, dock gillar jag inte ljudet. Kan det vara för att Volvos 5-cylindriga motorer låter så? Sexor har ett lite annat ljud. Och bäst är ju en 8:a såklart. Vågar man, när man provkör någon annans bil, att busköra lite? Känns lite fel med tanke på att det inte ens är min bil. Man ska kanske fråga i samband med provkörningen, "är det ok om jag gasar lite?". Eller? Nästa steg i min bilköps-process är iaf att testa modellen. Det är inte jättelätt dock. Va inne på en BMW-återförsäljare i trakten, men dom hade bara nya bilar. Ingen E34 i den årsklassen jag letar efter. |
|
|
Kan ju ge ett tipps på en fin bil hehe Länk |
|
|
A/C och farthållare var endast standard på Sv-sålda Executivebilar årsmodell 95-96 samt vissa andra marknader (Canada + USA) En fin 520i Executive skulle jag satsa på, med 518i, 525i som alternativ, men allra viktigast är enskilda exemplaret fin bil = låga kostnader. Mvh Stephan |
|
|
Gillar man att köra lär ju en E30 vara det givna valet. Jag hade nog tyvärr inte tittat på bmw om jag ville ha en relativt billig bil med kraft under huven. Känns för mig som att turbomotorer är överlägsna i inköpspris/prestanda mkt pga av trimmöjligheterna. Men skall det vara bmw hade jag lätt sagt en 325:a utan att ha några större erfarenheter av modellen. För mig är en E34 för tung för att leka med! |
|
|
E30 318 är en relativt BILLIG bil ur alla synvinklar och tål att tittas på, tex skatt, försäkring, drivmedel. Dessutom har min 318E30 fungerat klanderfritt under snart de 2000mil jag kört med den, endast nya bromsbelägg fram har behövts bytas. Totala milkostnaden för den ligger på 20kr/mil och då är precis ALLT inräknat. Köp en fin E30 med 4a under huven så blir det både billigt och relativt roligt, mer roligt än Clio iallafall. |
|
| Välj en 318iS så går den ungefär som din familjs volvo 850-96a också!! | |
|
Går den verkligen jämnt mot volvo 850 GLT? Visst är det storleksskillnad, men volvon har ändå 170 hästar. Mycket mer än 318 ger... Mitt enda krav på motor är att den är piggare än volvon. En 320 är kanske det? Iaf är bilen mkt mindre än volvon och har dessutom drivkraft på rätt hjul. Är det stor skillnad bus-mässigt mellan 5-serien och 3-serien? 5:orna är mycket större, men har också mycket mer kraft. Har ingen erfarenhet alls från dessa dock... Komfort är nog viktigast ändå. D.v.s, jag vill ha en bil som är skön och bekväm att åka/åka i, men som också går att busa med vid behov. |
|
| Varför har ingen nämnt e36? Dom har iaf mer komfort än e30 men går endå bättre att busa med om man jämför med e34. Försök att hitta en fin 325 coupe så har du en riktigt snygg bil! Lycka till! | |
| hålelr med racing-jimpa om att e36 är ett bra val.. men då krävs ju offtast lite mer pengar.. annars hade jag nog satsat på en 325 e30 3-dörrars.. går att göra väldigt snygga och så är dem ju som gokart på vägen :D | |
|
Nackdelen med e36 är att dom är så otroligt vanliga. Hur många "korvkiosk-stylade" e36:or finns det egentligen? Jag vill ju inte vara som alla andra ju... Däremot kan jag hålla med om att dom ofta är ganska snygga. Lite högre pris på dom dock. Får bli lite längre spara-period. Usch, vill ha bil nu! :P Men roliga att köra då? Som sagt, komfort är viktigast, men den ska gå att busa med vid behov. Såg i modellguiden att 325:an har lika mycket kraft i motorn som 525:an, och är ju mindre, så den borde gå bättre prestandamässigt. Rent teoretiskt iaf. Bakhjulsdrivna är väl alla bmw:s? |
|
| jo alla bmw är bakhjulsdrivna för utom ix som har drivningen på alla fyra.. | |
|
Om komfort är det viktigaste ska du ha en e34. Tror dessutom att det är lättare att hitta en fin sån jämfört med e36. e34 är inte lika kul som 3-serien, men bra mycket skojigare än 850 iaf. Om en e34 ska gå bättre än en 850 glt så måste du ha minst 520i utan automat eller 525i med. Alla BMW är bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna. |
|
|
Jag håller med FRIFART - kika på en 318is E30! Den har 16-ventilsmotor med kamkedja, effekt 136 hästar. Tillsammans med E30:ns låga vikt och alerta chassi (som dessutom är uppstyvat, sänkt och med gastrycksdämpare på 318is) ger det en bil som är riktigt kul att köra. Se däremot upp med 4-cylindriga E30 med 8-ventilsmotor från sent -88 och framåt - dom har den s.k. M40-motorn med en kamrem som ska bytas var 4000:e mil, och en ventilmekanism/kamaxel som har en förmåga att slitas ned. Det gäller 316i/318i från våren -88 och framåt. I början såldes bilar under beteckningen 318iS - förväxla inte den med den 'äkta' 318is! Den 'falska' har en motoreffekt på 113 hk/83kW, medan den 'äkta' har 136 hk / 100 kW. För övrigt sitter M40-motorn även i 518i E34 fram till -94, samt i 316i/318i E36 fram till -93. Om minsta slammer/tick hörs från en M40-motor, välj en annan bil eller pruta 10.000 för det är vad det kostar att renovera toppen. Eftersom du bara är 19 år, är det också läge att kolla försäkringskostnaden innan köp. Tyvärr är det riktigt dyrt för unga att försäkra de flesta BMW, särskilt de med högre motoreffekt. Och fall INTE för frestelsen att registrera bilen på mormor i Knäckebrödhult - om du råkar ut för en olycka i 'mormors' stylade BMW 325i med jättestereo och feta fälgar, lär försäkringsbolaget vara ganska tveksamma till att betala ersättning. Köp hellre en lite motorsvagare och/eller äldre BMW som du har råd att försäkra, och byt upp dig när du har råd med försäkringen. Mitt tips - om du kan stå ut med begränsade prestanda - är att du kollar in 518i E28 - det är den billigaste BMW som finns att äga, den är hyggligt bekäm och säker, slitstark och robust, och det finns massor med bilar till salu - du kan hitta ett riktigt fint exemplar för 5-10.000. Plus att det finns gott om begagnade delar att tillgå. 518iS var en 'paketutrustad' variant som såldes i massor 1987-88, leta efter en fin sån! /// Gunnar E. |
|
|
Satsa på en e36 325. Helst -93 eller nyare då vanos kom vilket ger bättre bottendrag. En 5-serie känns egentligen onödigt stor som första bil. 325 är billiare att äga, drar mindre bensin och är piggare än 525:an. Skulle gissa på att 325 går jämt mot en 530. Den är dessutom smidigare som busbil (5-serien är dock mer lätthanterlig att sladda med). 325 har bra komfort, helt okej prestanda och bränsleförbrukning. När jag tänkade förra gången så stod trippmätaren på 84,5 mil och jag fick i 73,3 liter. Det blir strax under 0,87 l/mil och då har jag ändå en 525:a (45 av milen var på motorväg). |
|
|
En E36 325:a kan jag absolut stå ut med. Nackdelen är ju att det verkar vara bmw:s mest använda bilmodell. Och dessutom en av bmw:s mest sönderstylade modeller. Jag vill ha en som ser orginal ut, eller iaf lite styling. Inget sönderstylat här tack. Om man ställer 325:an mot volvo 850 GLT'n, vilken tippas som segrare prestandamässigt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.