AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
62.315

KVD (bilauktioner) lever inte som de lär...

Sida 4 av 4
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nix, den har inte den nämnda extrautrusningen.
Mvh
Marin
Ligger nog mycket i det AndreasL säger om folk som bjuder för att vinna auktionen snarare än att göra en bra affärer. Frågan är om de står för budet och att det verkligen leder till affär senare.

Såg ett ganska tydligt exempel idag på kvd på något som förefaller vara ett tydligt exempel på vinna auktionen snarare än att göra en bra affär.

En "Volvo V70 II 2.4D Summum (Helläder+Aut+163hk) -08" auktionerades ut för 279500. Listpriset som anges av KVD ligger på 270000 (Man ger alltså mer för en orekonditionerad bil hos KVD än en perfekt hos märkeshandlaren). Minns inte miltalet nu men den hade dock några småskavanker så för mig är det otroligt att man kan bjuda upp denna snart ett par år gamla bil till nästan 280 pappa speciellt när man via kampanj hos Volvohandlaren kan beställa en fabriksny V70 med ny starkare, modernare och snålare motor från ungefär 290'. Må vara att den då inte har skinn och aut och kanske behöver extrautrustas för ytterliggare några 10000.
Jag kan inte fatta varför förnuften synas löpa i väg hos människor när dessa bjuder vid KVDs auktioner. Man betalar över marknadsvärde som det syns på blocket många gånger och driver på detta sätt upp marknadsvärdet. I stället borde man samarbete och låte en som bjuder över reservationsvärde behälla bilen och bjuda nästa gång istället. Det är like för jag lämner över våran gamla beetle till kvd och lar folk bjude på denna. Tror inte jag har en sjans at få så mycket på blocket som jag har hos KVD.

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
hur många handlar bilar på auktioner till ÖVERPRIS?
asså kommigen? är svenskar så pass godtrogna att man litar på auktionsfirmor... som ÄR dyrare än blocket och normala bilhandlare?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns inget bättre sätt att avgöra marknadspris än auktioner egentilgen. Ju fler personer som vill ha bilen desto dyrare blir den. Sedan vet jag inte var bertilini fått det att de flesta bilar säljs över marknadspris på KVD för det stämmer inte. Kolla avslutade auktioner så får ni se. Hade det varit konstant för dyrt så hade de inte sålt 18.000 bilar(!) förra året.
Länk

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag köpte 2st bilar på KVD, strax före Jul. Jag fick BRA avslutpris. I januari har priserna gått upp igen.
Mvh
Marin
Jag köpte min vinter/bruksbil i oktober till BRA pris, en Passat 2,0 fsi variant 4-motion.

Micke

Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag är helnöjd med min 525:a som köptes via KVD. Det känns inte som om jag betalat ett överpris trots att min är svalare på marknaden utan comfortpkt.
Jag gav lägsta privatpris vad bilpriser.se angav och har fått en svensksåld, välvårdad bil med säkert miltal och med den utrustning som jag tycker mig behöva.
Hur mycket jag förlorar vid en senare försäljning får jag se då men det blir inga tokiga summor känns det som.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Men jag håller med att slutpriserna många gånger blir högre än vad privatannonserna är på blocket. Senast gick en Passat TDI 170hk för 158,5' +2,8' inrop. = 162'
Jag har en i det närmaste identisk bil på annons 10' billigare och det är väldigt svalt intresse!

//Marin
We
159
Weelie
435D GC-15
Svensson ÄLSKAR att vinna auktioner.
Finns ingen annan förklaring att man betalar såna överpriser för orekondade bilar utan garanti.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tror det ligger mycket i att en specifik bil har flera spekulanter samtidigt. När en bjuder ser den andra det och vill också fynda. Så är det igång.

Så är det i princip aldrig på blocketannonserna. Nästan alltid en (1) köpare åt gången. Då ställer man sig frågan (mer) om bilen är värd begärt pris.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är nog lite fel att säga att man betalar överpris. Vid en budgivning krävs det minst två personer som är beredda att betala slutpriset (nästan). Och bilen är ju värd vad någon är beredd att betala.

Men kan konstatera att man knappast gör några fynd. Har försökt hänga på några auktioner men det drar vanligtvis iväg långt över vad jag hoppats på.
Det lär ju vara ett mkt stort antal pers som följer auktionen och snabbt är där om nåt visar sig bli för billigt.
Tror det är mkt lätt att dras med i en budgivning om man redan i huvudet sett sig själv köra iväg i den nya bilen.

På samma sätt tycker jag det förhåller sig med defekta eller krockade bilar. Folk vill så gärna fynda att de lätt underskattar rep.kostnaden.

Har funderat på att lämna in min egen bil till KVD för försäljning någon gång.
(om man kan göra det som privatperson til rimliga pengar?)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är (åtminstone i nuläget) enbart företag och statliga myndigheter som kan lämna in sina bilar till KVD.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ok, tack för info
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Räcker det med isf att ha en registrerad enskild firma, för att den ska kunna säljas via KVD?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.