AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
62.313

KVD (bilauktioner) lever inte som de lär...

Sida 1 av 4
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag har hittat en intressant sak, som iofs kanske någon annan hittat tidigare.

Jag har länge stört mig på KVD:s (bilauktioner.se) värderingar. deras "marknadspriser" ligger 20-30% över ett verkligt marknadsvärde för bilmodellen i fråga.
Men när man kollar på bilpriser.se, som är KVD:s "prisdatabas" (eller åtminstone säger de det) så ligger marknadspriset helt plötsligt på en annan nivå! Är inte detta ytterst tveksamt? Man säger att priserna kommer från avslutade affärer, men varför använder då inte de själv de sanna värdet på bilen istället för ett fruktansvärt högt påhittat värde?

Som exempel; nu i veckan säljs en snikutrustad 330iT M-sport -02 på auktion. Import -04, 11500 mil. Enligt dem har den marknadsvärdet 195' (grattis om de får det...), men enligt bilpriser.se så är värdet 149700 kr hos bilhandlare! 30 % i skillnad.

Ytterligare ett exempel: 525 touring -02, svensksåld 10700 mil. marknadspris enligt dem 170000 kr, enligt bilpriser 155000 kr. En skillnad på 10 %.

Skillnaden skulle vara ännu högre om man inte räknade KVD som bilhandlare, för i ärlighetens namn får man inget av tryggheten som en bilhandlare ger. De rekondar inte bilarna heller, jag tror inte ens de tvättar dem. Är det ingen mer än jag som tycker att det luktar lite illa? De haussar ju upp sina priser genom att köparna tror att bilen är mycket mer värd än den egentligen är?

mvh Johan
Gi
27
Gilgo
BMW 520i -90
Men det ligger hos köparen att ta reda på om priset är bra. Man kan inte bara lita på säljaren om "marknadsvärdet".

Om du skulle köpa en bil och säljaren sa att den var värd minst 300000kr men du får den för 200000kr skulle du köpa den rätt av då eller kolla upp det själv först?

Fast jag håller givetvis med om att det är fult av dom.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
självklart är det så, men jag tycker ändå det är minst sagt oseriöst att "höfta" marknadsvärde på det sättet.

mvh Johan
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, visst verkar det skumt. Jag har aldrig köpt bil på det sättet men vad jag förstår så har man ett reservationspris. Vart ligger den gränsen? Vid bilprisers värdering?

Brukar priset komma upp i dessa "marknadsmässiga" nivåer?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Haar också noterat detta faktum. Det gör att jag själv blir betydligt mer tveksam till bilarna som säljs. Om de av marknadsföringsmässiga skäl skriver upp värderingarna kan man undra om de gör detsamma i omdömet angående maskinellt och kosmetiskt skick.

Dessutom är det störande att de inte kan visa bilder på de skavanker som beskrivs med ord (Även om det har börjat komma en och annan detaljbild på senaste tiden)

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att trycka upp det så kallade "marknadsvärdet" gör att de som köper på auktion tror sig göra fynd när deras köp sker till under "marknadsvärde". Detta är ett välkänt auktionstrix och förvånar mig inte särskilt mycket.

Däremot är det ju fullkomligt amatörmässigt att på samma sida erbjuda en värderingstjänst som ger helt andra siffror på bilar som de har uppe till auktion. Det är ju inte direkt snyggt om man säger så.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Hej! Har ochså reta mig på det,och många bilar är ju i ett halv taskit skick (inte alla men många)

Har varit med och bjudit ett flertal gånger,och jämför man med typ blocket så går dom många gånger sneppet högre än utgågspriset på blocket!
Så att få till en bra affär på KVD är näst intill omöjligt
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Något som kan göra att den jämförelsen haltar lite grann är ju att KVD listar alla fel som finns på bilarna (det är en besiktningsman som gjort testen) så bilarna kan framstå som ganska slitna. På blocket å andra sidan görs allt som överhuvudtaget bara går för att dölja fel på bilar som är till salu. Om man jämför de billigaste bilarna på blocket mot de som går på KVD skulle jag i alla fall hellre handla på KVD. Det säljs en hel del rishögar som marknadsförs som bilar i "toppskick" på blocket.

//Lövet

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är väl så med dest mesta som saluförs, >rekomenderat pris< anges, som normalt fast ingen butik har det som salupris utan ligger 15-20 procent under, men när det är ska REAS ut till halva priset så sätts >rekomenderat< pris ut som ordinarie vilket gör rean till halva priset blir 10% under tidigare pris.

///MVH Hasso
Länk
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Gillar värderingen på en Passat: En Passat Variant -03 15.000 mil,defekt motor,krockad frontspoiler.Marknadspris 129.000:- ?????
Jag köpte en likadan i toppskick och 10000 mil för 108.000:-
Tycker iofs att bilpriser.se i allmänhet undervärderar,men KVD är ändå värre åt andra hållet..
Skämtföretag, synd att dom får uppmärksamhet(; Har inget förtroende för dom.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mycket starkt uttalande om ett företag som förmedlar runt 8000 bilar om året. Ett "skämtföretag" skulle inte överleva någon längre tid. Deras "marknadspris" på en viss bil baseras på vad en bil i bra skick skulle kosta, inte det aktuella exemplaret!

//Lövet

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jojje, tycker du passaten var kul, kolla den 540 iAT de säljer nu! det måste väl ändå vara 1-1,5 år sedan en sådan kostade 115' kr? och det förutsätter att den har riktig mätarställning, vilket inte är så troligt med tanke på fel-listan på deras exemplar.....

andreas_lofgren, "marknadspriset" skiljer mellan deras försäljningssajt (=bilauktioner) och deras värderingssajt (=bilpriser) vilket är det jag har reagerat mot. jag tycker personligen deras "marknadspriser" konstant ligger 15-20 % för högt, medan deras "värdering" enligt bilpriser.se ligger 10-15 % under ett korrekt marknadsvärde.

mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller också med om diskrepansen mellan deras värderingstjänst och deras marknadspris inte ser bra ut men man måste vara medveten om att marknadsprisset de anger för bilarna inte baseras på det enskilda exemplaret (med dess fel och brister) utan en generell bil med viss utrustning och visst mil. Om man inte tänker på detta så framstår marknadspriset alldeles för högt men om man tar hänsyn till detta är inte prisangivelsen helt galen. Om det är rätt att ange ett pris som inte är rättvisande för ett visst exemplar? Tja, helt moraliskt är det väl inte men jag vill inte säga att det är helt fel heller.

//Lövet

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har också reflekterat över deras höga "marknadspriser" men inte gjort den intressanta kopplingen som Johan gör.

Skulle vara kul att höra KVD:s förklaring vad "marknadspriset" baseras på när deras egen bedömning tydligen inte passar dem.

Man kanske själv skulle börja sätta ut marknadsvärde när man säljer sin bil?

Tycker också att priserna brukar dra iväg med tanke på vad det är för bilar de många gånger säljer (utmätt gods och liknande). Fördelen är väl annars att de lyfter fram de fel de känner till.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med deras värdering kan ses i två steg i vilket det ena kan förklaras medans det andra närmast är obegripligt.

Problem 1 - "Marknadspris" vid auktion och Bilpriser.se stämmer inte.

Detta kan förklaras av att "marknadspris" för bilarna i auktionerna baseras på en felfri bil i bra skick. Om bilen i fråga är full av fel så avspeglas det ändå inte i "marknadspriset". Min gissning för att förklara detta är helt enkelt att det en mycket svår uppgift att värdera felen (administrativt betungande) som finns på den aktuella bilen. Pga detta kommer marknadspriset alltid att vara högre än det riktiga marknadsvärdet så länge bilen som är ute på auktion inte är helt felfri.

Problem 2 - Bilpriser.se värderingen stämmer inte med KVDs marknadspris

Detta är nog den ursprungliga frågeställningen och den går inte att förklara. Helt obegripligt att denna skillnad finns, ska man vara lite cynisk så kanske den kan förklaras av "fyndkänsla" aspekten som jag skrev om tidigare. Dvs om auktionsobjektens marknadspris är högt och buden hamnar lägre så kommer köparna att tro att de gör fynd.

//Lövet

Lövet - Du verkar nästan desperat i ditt beskyddande av KVD. ;)

När det kommer till kritan handlar det om en enda sak:
Exakt samma bil värderas olika beroende på vilken sida man läser på. I båda fallen avses generellt pris för modell, ålder, viss utrustning samt körsträcka och det är samma företag som står bakom båda tjänsterna. Det går liksom inte att försvara.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej då, inte så värst desperat inte jobbar jag åt KVD heller. Däremot så motsätter jag starkt dåligt underbyggda och onyanserade kommentarer av Stephan735i:s modell - oavsett vad det gäller för någonting.

Problem 2, dvs att bilpriser.se och "marknadsvärde" inte överensstämmer det går inte att förklara vilket jag tyckte jag ganska tydligt skrev i förra inlägget

Problem 1, dvs skilnaden mellan "marknadspris" och priset på det enskilda exemplaret förklaras som jag tidigare skrev av svårigheterna att "dra av" de enskilda exemplarens fel från marknadspriset.

(Största anledningen till mina långa svar är att jag just nu sitter och läser skatterätt - inget är som ett rejält kapitel underprisöverlåtelser för att få en tråd om KVD att framstå som makalöst intressant...)

//Lövet

Lövet - Problem 1 och problem 2 är ju samma problem... Eller rättare sagt så finns inte problem 1. Problem 1 består nämligen - enligt din teori - i differenser i skick på enskilda objekt, eller hur? Skulle din teori hålla är det alltså svårare för KVD att värdera en bil de har sett i verkligheten än en bil som står i Gällivare och jag tror vi kan enas om att så inte är fallet. Det är inte svårare för dom att sätta "listpris" på objekten än att gå in på sin egen sajt och slå regnumret, eftersom att den är generell och inte särskilt objektspecifik. Uppenbarligen gör de inte det, men förväntar sig ändå att VI ska göra det.

Sen håller jag med om att Stephans kommentar är sällsynt illa underbyggd.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Mats: Ja, KVD ljuger lika mycket om skicket. Mitt livs sämsta bilaffär gjorde jag genom dem, en Ford Mondeo. Absolut ingenting stämde med vad de hade uppgivit. Jag var dum nog att lita på deras "opartiska" värderingsman och köpte bilen osedd. Korkat, jag vet. Bl.a. var hela höger sida repad, något som inte framgick av vare sig bilder eller utlåtande. Köpte den för 35 och sålde för 9 efter 6 månader, 1000 mil och en skuren motor.

Var direkt efter köpet i kontakt med Mikael luft som är ansvarig och han beklagade sig och lovade mig kompensation...sedan hörde jag inget mer.

Frågar ni mig: STOR varning på KVD
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du tittade inte på bilen innan eller? Man har väl så vitt jag vet möjlighet att både titta på bilarna innan och dessutom provköra. Inget av detta förändrar ju faktumet att bilen skar, men att bilen var repig längs hela sidan torde du ju ha haft möjlighet att upptäcka innan du bjöd på bilen?

//Lövet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.