AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
62.314

KVD (bilauktioner) lever inte som de lär...

Sida 2 av 4
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Har svårt att förstå att KVD får sälja sina bilar. Det verkar vara det bottenskrapet som ej går att sälja någon annanstans som går hos KVD.
Folk tappar huvet när det är auktion.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om ni tittar här så ser ni vad bilarna egentligen gick iväg för: Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Gick iväg för och gick iväg för! Den listan är vad högsta budet blev och det betyder inte! att reservationspriset uppnådes.Har sett flertalet bilar som dykt upp igen några veckor senare.
Köpte en Toyota Prius hos KVD, osedd via nätet. Är klart nöjd med den affären. Men söker man en riktig pärla kanske det inte är rätt sätt att handla på... speciellt om man inte åker och tittar på den först :)

På min bil tycker jag allt att reservationspriset var hyfsat lågt. Dock var intresset för bilen ganska högt så det blev inte ett sådant dunderfynd som man trodde först (och till ganska nära slutet av auktionen). Men väl under "normalpriset" för den bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Priusen ser väl inte så tokig ut på utsidan :) för att vara KVD bil, det jag kikat på där har antingen varit för dyrt eller också rena katastrofbilar enligt beskrivningarna.
Men som nätauktioner för övrigt så tvekar inte folk att betala mer än nypriset för begagnade pryttlar bara för att vinna auktionerna är min erfarenhet tex på Tradera konstig företeelse eller så har dom noll koll på vad pryttlar kostar överhuvudtaget. Min lille svarte var iallafall rena fyndet på Tradera.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

andreas_lofgren. Nej, det var inga repor på bilderna då jag bjöd. Enligt KVD hade någon kört bilen efter att besiktningmannen tagit bilderna. Jag skulle kompenseras för detta men det gick aldrig att få någon på KVD att ta ansvar. Pratade flertalet tillfällen med Mikael Luft men det var bara snack och ingen verkstad. Till sist gav jag upp, orkade inte lägga mer energi på det hela.

Med repor menar jag den grova varianten med intryckt plåt på sina ställen. Dessutom var en länkarm brusten samt främre stötarna slut, inget som framgick det heller.

Hasso: fast jag borde kanske tvätta den någon gång då och då... ;)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Håller med om att det är dåligt att marknadspriset inte är det priset man får vid en värdering på bilpriser.se. Men att det skulle vara bottenskrapet som säljs stämmer inte. Däremot är besiktingsmännen väldigt petiga så beskrivningarna av bilarna låter som rena katastrofen.

Jag har köpt en bil via KVD och är nöjd. Hade inte ens tittat på bilen innan jag bjöd, men som jag förstår det så har man möjlighet att neka att köpa bilen vid leverans, om bilen inte överensstämmer med beskrivningen. Det är därför dom redoviosar varenda liten repa.

Mr C
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Kan bara tala av egen erfarenhet och den är mycket god. Har köpt ett 10 tal bilar av dem de sista åren och har i alla fallen varit nöjd. Köper många gånger osett och har den erfarenheten att de beskriver bilen i ett sämre skick än vad den är. I de fallen jag ej varit nöjd har jag fått backa ur affären utan nån kostnad för min del. Stort heder åt detta företag och deras bemötande, jag är i alla fall nöjd men dem. (och jag jobbar inte där :) )

Med min enda erfarenhet av KVD (en Saab 9-5) kan jag hålla med ppeellee om att de "beskriver bilen i ett sämre skick än vad den är".

Mvh
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
KVDs förklaring på frågeställningen (Länk

18. Vad är skillnaden mellan listpris och köp-pris?
Svar: På bilauktioner.se angivet listpris är ett uppskattat pris vad en märkeshandlare skulle begära (brutto) för en liknande bil i felfritt skick (utan anmärkningar). På bilpriser.se angivet Köppris är ett uppskattat pris vas en konsument får betala vid köp av en bilhandlare, dvs nettopris efter rabatt/prutning.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
så på en 330iMT -02 så ska jag alltså pruta en knapp 50-tusing hos en bilhandlare? Den logiken rimmar ju sällsynt illa. Tror ingen bilhandlare har prutmåner på i snitt 30 %....

mvh Johan
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
Håller med dig Johan, listpriserna känns uppblåsta. Och bilpriser.se´s priser är endast applicerbara på "normalutrustade" bilar, se på de fåtal inparametrar som finns för värderingen. T ex räknas inte drag och m&k in i värderingen. Konstigt tycker jag då det kostar ordentligt, åtminstonde på BMW att montera detta. På bilar som sticker ut åt endera hållet vad gäller skick och/eller utrustning gäller det att som köpare själv värdera mindre-/mervärde. För säljare gäller på samma sätt att försöka motivera varför sin bil är mer värd än bilprisers värdering...

Såg att första bilen i ditt exempel BMW 330iA Touring M-Sport (231hk+Aut) -02 gick för 144500kr (+ 2500 i klubbavgift). Faktiskt inte långt från bilprisers värdering på 149700kr.

Köpte själv min svensksålda 530iAM Touring -01 12000 mil privat för ett pris klart över värderingen på bilpriser.se. Det gick inte (iallafall för mig) att hitta motsvarande bil för de summor som bilpriser tycker att den bilen är/var värd (131" - 141").
Jag instämmer med det och tycker att kvd är inte riktigt rätt för att dem höjer med egna bud för att höja priserna och stakckars den som fastnar i deras nät
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
moustafashaker,

vad har du för belägg för att KVD skulle höja med egna bud?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låt mig gissa - inga konkreta alls

- Listpriserna är ganska höga.
- Reservationspriserna är många gånger förvånansvärt låga.
- Slutpriserna blir många gånger förvånansvärt höga.

Svårt att avgöra om Kvd (eller säljaren) kör med egen budtrissning.

En annan bilauktionssajt är netbil.se men jag anser att de är helt ute o cyklar:
- På tok för höga listpriser.
- På tok för höga reservationspriser (man blir ju inte ens sugen att buda).
- Sällan slutbuden kommer upp till res.priserna.
- Har man högsta slutbudet men ej uppnått res.priset så ringer de upp och försöker få en att köpa bilen för en högre summa...

Jämfört med netbil.se så är Kvd rena fyndmarknaden.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om KVD skulle riskera sitt rykte genom att trissa upp budgivningen. Företaget är så pass stort och väletablerat idag. Skulle det komma ut konkreta bevis för att rent fusk sker så skulle kunderna tappa förtroendet för dem totalt och deras plats på marknaden raseras över en natt. Det är det inte värt. Det går tillräckligt bra för dem ändå.

Nu vet inte jag hur KVD och netbil tar betalt av säljarna. Tar man ut en provision baserad på procent av försäljningsbeloppet eller har man ett fast pris per bil? Har man ett fast pris per blir ju incitamentet att fuska än mindre.

Nikk,
jag håller med dig om att KVD verkar fungera klart bättre än netbil. Tror knappt jag någonsin sett en bil på netbil nå reservationspriset. Slutpriset görs istället upp över telefon när företaget ringer upp budgivarna med de högsta buden.

En avgörande skillnad mellan företagen är väl dock att netbil även säljer privatpersoners bilar medan KVD i stort sett bara säljer bilar från vagnparker?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
KVDs arvode är fast oavsett pris. Redan där inser man att den nyreggade användaren "moustafashaker" pratar strunt.

Teoretiskt skulle Kvd kunna ha ett visst intresse av att trissa buden även om det är fast slagpris. Tex om högsta budet ligger strax under res.priset och det verkar lite trögt att komma över sista biten så kan ju Kvd "hjälpa" till lite för att bilen ska bli såld. Det ligger trots allt i Kvd's intresse att det är hyfsat snabb omsättning på bilarna.
Men teoretiskt borde det vara mer intressant för säljarna, dvs vagnparksägarna/finansbolagen att trissa priserna. Dvs lägga ett lågt reservationspris för att få hungriga spekulanter att se "målet" men sen trissa upp priserna för att få ut så mycket som möjligt för bilarna. Har dock svårt att se att någon ekonomiansvarig (som dessutom måste ha grym fingerspetskänsla) på dessa bolag skulle bry sig så mycket om några tiotusingar hit eller dit...

Bägge ovannämnda scenariona verkar ganska osannolika i mina ögon. Men man ska aldrig säga aldrig.. ;)

Det känns mer troligt att småauktioner som tex netbil eller deras kunder skulle syssla med lite budtrissning (vilket jag iofs inte tror hjälper då res.priserna är skyhöga).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.