|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Mixtus; Håller helt med dig angående Scheckheft, kommentaren är ju komisk, trodde aldrig någon skulle skriva något sådant, humor i högsta klass:) Eller var det verkligt menat?! Vad jag vet har alla E38 mätaren till 250 km/h vilket är högsta toppfart från fabrik (i och med spärren på 740i och 750i) medan Audi inte kör med den logiken min fars gamla Audi 100 2,6 E-94 med en toppfart på 210 km/h hade mätaren graderad till 280 km/h! Är den då snabbare än hans nuvarande 530iA-01=) Mvh Stephan |
|
|
Den enda variationen på E38 som jag skulle jämföra en S8 med är B12 5,7 i kortversion. De vanliga BMW-tillverkade bilarna är för gungiga och pompösa lyxvagnar, och 740i Sport är för slö. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Här kommer en diskursanalys på doktorand nivå: Audin är praktisk med awd och allt...men ful, särskilt inredningen innan faceliften... BMWn är snygg och sexig...min tjej tycker det iaf, så där så... |
|
|
Skulle aldrig välja A8/S8 - de gamla (motsvarande E38) modellerna är så totalt känslolösa och fula så jag vet inte vad. Jag ser det inte som en omöjlighet att S8 slår 750 i prestanda, men det är lite äpplen och päron att jämföra så. Att A8 skulle vara modernare, ha högre kvalitetskänsla eller på något annat än (kanske) prestanda vara en bättre bil än E38 skrattar jag bara åt. Hade MB S500, E38 740iA och A8 4.2q av ungefär samma årsmodell att välja mellan när jag köpte bil, så jag har jämfört noga. Wilhelm Svenselius |
|
|
Läs nu en gång till: S8 av den årsmodell som diskuterats har INTE bättre prestanda än 750 E38! Tilläggas bör väl att nu pratar jag automat i båda bilarna. S8 med manuell kan väl tänkas bli lite vassare. Troligen äter Quattron upp de få extra hästar som S8 har. Men å andra sidan, skillnaden är så pass liten att det känns ganska oviktigt. Jag skulle lägga större vikt på övriga skillnader, så som just 4-hjulsdrift vs 2-hjulsdrift, design, inredning, "känsla", utrustning, pris, osv.... Personligt behov, tycke och smak. |
|
|
ta det lugnt med att dumförklara dart, alla vi (iaf jag) eftersträvar ett seriöst diskutionsforum för oss med bmw som intresse. enligt darts (och min) mening så hör inte roliga oseriösa inlägg hemma där (humor får man gärna ha men det måste vara on topic). Sen betvivlar jag inte att checkheft hade en jättefin sida men det har inte heller med tråden att göra. Ontopic, skulle välja s8an alla dar i veckan, om inte e38an var en alpina b12. Då skulle bmwn gå före. Tycker att audi a8/s8 har en svårslagen kvalitets och gedigen känsla. När man åker i dem så känns det som om hela bilen är gjuten i ett stycke, inga lösa prylar etc. Den känslan når inte e38an upp till. |
|
|
Personligen tycker jag att man lätt kan jämföra även en 750i med Sport-paketet.Sen vilken som är den bättre bilen,det är nog mycket individuellt.Antigen gillar man A8/S8 eller så är det E38 som gäller. |
|
|
Kan man inte gilla båda M.A.? Det gör jag även om Audi har en bättre toppmodell; S8 6vxl 340hk eller 360hk som facelift medan BMW bara har 740i 4,0 respektive 4,4 6vxl båda med 286hk, det största problemet är dock inte vilka av dom jag skulle välja utan att hitta ett fint välutrustat exemplar, det är inte lätt 740i 4,4 6vxl byggdes endast i ca 500st hur många av dom har klimaautomatik, xenon, el-gardin, tele, läder, cd-vxl, navi+tv, taklucka? Även där ligger S8 bättre till. Mvh Stephan |
|
| Det kan man säkert.Är själv inte speciellt fortjust i Audin.Har iofs aldrig kört någon,så skal inte uttala mig om den biten.Har aldrig riktigt gillat designen på den.Även om en S8,med dom större hjulen ser rätt okay ut. | |
|
Stephan735i: Alltså, 740i är inte toppmodellen. Det är 750i, med ~322hk. Är det så att du räknar bort 750 för att den inte fanns med manuell låda? Personligt tycke och smak kanske, men denna typ av bil kommer till sin rätt enbart med automatlåda enligt många. Och jämför man S8 med Alpina B7, vilket många i den här tråden anser är mer relevant, kommer ju saken i ett annat ljus då B7 är otroligt välutrustad och dessutom har ett antal fler hästar än S8, utan fyrhjulsdrift som stjäl kraft. Wilhelm Svenselius |
|
|
A8 kostar mig veterligen också väsentligt mer att äga en motsvarande E38 pga. dyr och krånglig service. Bromssystemet med flera ok är misstänkt dyrt att strula med. W2k, 750 E38 har 326hk i Europa MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| tycker inte att man kan jämföra en Audi S bil med BMW standard, borde jämföras med BMW M då tycker jag. sen att vi inte har en M7:a att jämföra med en S8 år synd.. | |
|
E38B12: Tack. Jag gick efter nån kW-hk-räknare som gav 240kW=322hk. Wilhelm Svenselius |
|
|
På en resa mellan Sundsvall-Stockholm fick jag en gasglad S8 ägare fastklistrad vid bakre kofångaren i några mil. Syftet med detta var naturligtvis en inbjudan till "kom så testar vi lite". På lämplig sträcka mellan söderhamn och Gävle "dubbelfiligt" så körde Audin upp jämsides, ögonkontakt togs......och plattan i mattan! Första hundra metrarna låg S8 ca 1 billängd före, denna längd inhämtades snabbt när lokomotivet trampad igång, efter ytterligare 2-3 km så ligger Audin ca 2-3 billängder efter, avståndet ökar ytterligare tills Audin "släpper taget" och återgår till normal hastighet. Jag stannar på första bästa parkeringsficka för en utvärdering med S8 föraren, men han bara sveper förbi och tittar åt andra hållet :( Har ingen aning om hur fort det gick, hastighetsmätaren hade slagit i botten för länge sedan. 250km +++?? Jag upplevde det som att Audin hade det svårare att hänga på efter inbromsningar och liknande, det vart ett himlans vispande med växelspaken och en hel del svarta avgaspuffar :) Från 0-100 kanske Audin är vassare, men från 100 och uppåt är det nog en annan fråga, kunde inte låta bli att bli imponerad (åter igen) av krafterna hos denna landsvägscruiser som är svår att mäta sig med när det gäller vrid och kraft i höga hastigheter. Mvh Skalman |
|
|
Ngn som har prestandasiffor för S8? Jag har för mig att dom har 360 hk, en sådan 6 vxl borde vara snabbare än 750 E38 I övrigt tycker jag inte A8/S8 av den "gamla modellen" är särskilt tilltalande. Visst ser den stor och "fet" ut, men designen är annars i mina ögon inte speciellt snygg, ser mer ut som en förstorad A6. Samma sak gäller interören, iofs mkt välbyggt, men ser ganska gammalt ut och inte alls samma lyxkänsla som i E38an. Att dom har aluminiumkaross är ett plus, men kamrem-V8 gillar jag inte BMW CS #5139 |
|
| Skalman: Du bekräftar mina flertalet tester mot en kompis S8 Automat -98, och jag kan fylla i att min drar ifrån direkt från start och ökar konstant. Inte speciellt stor skillnad, men dock är min snabbare. | |
|
Det är bra drag i 12orna speciellt vid över 100km/h.. CL600. |
|
|
Lite offtopic Kent, Hur står sig dina 394 hk mot en E38 750/Audi S8? Lite nyfiken då CL är en duktigt tung kaross men med rejäl motor i :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Det är svårt att säga när jag inte kört mot varken 750 och S8,men jag skulle nog tippa att 600an tar dom båda efter 100km/h.Men det är bara som jag tror.600an går ruggigt bra.Kan dock jämnföra med kompis E38 740-97a som inte har en sportmössa mot 600an. CL600. |
|
|
Hittade test av varje önskad bil utom S8 340hk. AMS 24/94 test av BMW 750iA; 0-80 km/h 5,3s 0-100 km/h 7,2s 0-120 km/h 9,7s 0-140 km/h 11,1s 0-160 km/h 12,6s 0-180 km/h 21,8s 0-200 km/h 28,5s AMS 20/95 test av MB S600 (394hk) 0-80 km/h 4,8s 0-100 km/h 6,6s 0-120 km/h 8,8s 0-140 km/h 11,7s 0-160 km/h 15,2s 0-180 km/h 19,4s 0-200 km/h 27,4s AMS 13/99 test av Audi S8 Tiptronic facelift (360hk) 0-80 km/h 4,5s 0-100 km/h 6,1s 0-120 km/h 8,5s 0-130 km/h 9,8s (OBS 130 km/h) 0-160 km/h 14,5s 0-180 km/h 18,9s 0-200 km/h 23,9s Till 140 respektive 160 km/h är 750: in riktigt riktigt snabb medan i övriga farter är den efter respektive långt efter MB: n och Audi: n. Mvh Stephan Ps; W2K; Din gissning om borträkning är korrekt, ska jag riktigt gilla en bil ska den ha tre pedaler=) eller kan en kompressormatad monster pick-up ändra mig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.