|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Var i Karlstad idag på säljmöten, fick ett par timmar över och susade ner till AutoWåx (BMW ÅF) för provkörning av en E65 745 med massiv utrustningsnivå och relativt korta mil (8300). Blev mycket trevlig bemött och fick direkt frågan om jag ville provköra, all heder åt AutoWåx, kanonkillar! Tyvärr så hittade jag just det jag var rädd för, en massa skabb! Tyvärr tror jag inte att det beror på att ägarne varit oförsiktig på något sätt (fanns inte en dörruppslagsbula på hela bilen, vilket brukar tyda på ordentliga ägare) utan att man slarvat med vissa detaljer från BMW's sida. En hel del plastdetaljer sitter illa utsatta och verkar slitas väldigt snabbt. Dessutom är en stor andel av plastpanelerna lackade, något som fungerar oerhört dåligt för utsatta ytor som instegspaneler, bälteshållare, knappar som man fingrar på ofta, etc. Färgen antingen slits ner, så att bakgrundsplasten kommer fram, eller spricker upp och flagar av. Flera relativt lågmilade E65 jag har kikat på verkar dessutom ha problem med tätningen av lykthusen fram, massor av kondens i dem, som inte verkar gå att få bort, trist och svårt att fixa bra. Hur det är med elen i E65 vet jag inte, men den kan ju strula i alla bilar, den provkörda bilen plingade med jämna mellanrum för diverse lustigheter (ex. att jag inte fick lägga i parkeringsläget på växellådan i 120 knyck på motorvägen (no shit!) och att jag hade dåligt lufttryck i däck varannan gång jag startade bilen). Annars verkade bilen fin och förutom att jag trots 25 års erfarenhet av datorer inte lyckades få navin att göra som jag ville (I-drive, det får bli en 20p på kurs ÖU till våren) så verkade allt fungera och kändes myspysigt. Gillade särskilt komfortsätena, vilken total dröm de var att sitta i, herzlich! :o) Är ändå inte så imponerad av E65, ska provköra någon mer innan jag bestämmer mig, med annars blir det nog att försöka hitta en riktigt fin E38 istället, där vet jag att jag tidigare varit nöjd med kvalité och känsla, men, självfallet ska jag inte vara en kyckling, utan ge E65 en chans till först. |
|
|
Är det inte lite märkligt att BMW, som har så oerhört bra rykte om kvalitetskänsla, har blivit sämre enligt de flesta? Alla tillverkare har väl sina bra eller dåliga perioder, men man behöver ju inte ha det för sakens skull. Att en 80-tals Merca verkar rulla hur långt som helst men att en ny rostar och krånglar som ett as, är lika märkligt. Visst, det handlar väl om introduktion om ny teknik, men rost? På samma sätt undrar jag verkligen hur BMW har jobbat när de har valt ut material osv. för de nya bilarna. Vad gäller plingande så verkar det ju vara praxis i nya bilar. Vilket inte gör det mindre irriterande... Morsans nya Renault plingar vad man än gör. Farsans nya Volvo är lite lugnare, men pep som ett 80-tals TV-spel när han närmade sig bilen framför lite för snabbt! Du gör nog rätt i att jämföra noga, men mitt intryck är att en pedantskött E38 ger mer för pengarna. /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.