AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.703

E38 eller E65, för och emot?

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Till våren kan det eventuellt bli aktuellt för mig med en 7-serie igen. 5-serien känns trång och "spartansk" jämfört med min tidigare E38, jag är tydligen lätt att charma med lull-lull och lyx.

Frågan är, vad talar för och emot E38 respektive E65? E38 är ju verkligen en helgjuten bil, når verkligen E65 upp i den kvalité och interiörkänsla som finns i E38? Hur är egentligen köregenskaperna på (på lite sikt, har bara kört E65 en kort sväng inne i stan) landsväg och småvägar i E65?

Är en sen E38 med mycket utrustning eller en standardutrsutad E65 att föredra, vad anser panelen?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tveklöst en E38. Oerhört mycket bil för pengarna.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
E38´an ser tyvärr riktigt gammal ut. (Och är det också!)

En E38 köper du billigt och behåller tills den är värdelös.
Då är den antagligen det bästa köpet. Fortfarande så går den tyst och fint, samt ger lyxkänsla när man åker i den.
Prestigen är borta från E38´an sedan 5år, om man nu vill ha det.

En E65 kan du ha i ett par år och fortfarande sälja.
Å den känns väldigt mycket frächare, även om den inte ser klok ut :)

Jag vill också ha en "ny" kryssare, och kommer då välja en E65
Om jag överhuvudtaget köper en 7serie dvs?
En E60/E61 känns ju tyvärr mycket förnuftigare.
Kanske något för dig att kolla på?

Förnuftigast är iofs att behålla E39´an, med samma logik som min första tes ang E38´an.

Svårt det där med att byta bil, jag önskar dig lycka till!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Eftersom E65orna börjar på priser som är dubbelt så höga jämfört med vad man köper en facelift E38 för, tycker jag inte de är alternativ till varandra.
Men, har man 250 tkr att att köpa 7-serie för, blir de E65 såklart. Den har sin storhetstid nu, känns fräsch och modern och levererar väldigt mkt till förhålladevis lite pengar. E38 är å andra sidan fruktansvärt snygg och prisvärd, men är helt klart till åren. Som sagt, finns de tillräckligt med pengar blir E65 helt klart mitt val.

BMW CS #5139
Scheckheft
Hej
E38:an har en elegant och tidlös design. Det var uppdraget till ingenjörerna när modellen skapades och det var det man lyckades med. E65 är för mig rent designmässigt ett stort misslyckande. Stor och klumpig. Det är framför allt fronten som är en ren katastrof. Bakdelen har blivit bättre efter faceliften. Även inredningen faller mig inte in i smaken. Den känns plastigare än i E38.
Så mitt råd: satsa på en E38, en 00:a eller 01:a med sportpaket helst.

Mvh
Scheckheft
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Innstämmer till fullo med Scheckheft.

00 eller 01a , gärna 740 diesel , otroligt stabil och kultiverad vagn och ofta mer än välutrustade.
Jag har mekat lite med E38 sista veckorna då min garagekompis köpte ett gott exemplar efter månader av letande , E38 känns väldigt väl ihopsatt och väldigt mycket kvalitet , endå en hyfsat modern bil med vackra tidlösa linjer.

Hoppas verkligen att efterföljaren till E65an blir vad E38 vart till E32 , dvs. en värdig efterföljare.
När E65an presenterades vart jag väldigt besviken , första gången i livet jag mådde dåligt över en bilmodell , förhoppningarna var förvisso skyhöga.

Det jag har kört av E65or är kvaliteten förvisso hög och driftsäkerheten verkar vara mycket god , men spontan kvalitetskänla och magkänsla... nja... E65 känns mera massproducerad än E38.

Men jag tror varje köpare själv känner vad som är bäst och att de flesta tycker helt olika , är själv på jakt efter en 7-serie och det fortsätter att luta åt E38 , helst 740 Diesel.
Men det är svårt att hitta sådana i bra skick och vissa dagar lutar det lite åt en E65 745 bara för att det inte kräver månaders arbetsinsats för att hitta ett skapligt exemplar , och nu börjar ju priserna sjunka som stenar.

Ursäkta att jag flummade iväg och stal tråden , men quixotic2 du bör absolut köra E65 och gillar du känslan så slå till ! bilarna blir inte yngre och idag finns många fina exemplar till "inga pengar" , när min kompis letade E38 märkte vi att det är väldigt lätt och okomplicerat att få provköra E65or för att de inte direkt säljer sig själva över dagen , många exemplar står ganska länge även om priserna är låga.
Och visst känns 5-serien spartansk , min gör det definitivt men man åker billigt från A till B :-)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
En välbevarad och välutrustad E38 går före en tidig E65 med snål utrustning, tycker jag absolut.

Wilhelm Svenselius
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
E38 känns gammal och inredningen är bara en större variant av E39. E65 däremot har en helt egen inredning som är klart exklusivare än de mindre modellerna.

Om några år så kommer säkert E38 bli en klassiker men nu känns den som en föredetting.

E65 är utan konkurrens den mest populära 7-serien då populäritet endast kan räknas i försäljningsvolym. Vad den breda massan tycker har ju inte lika stor betydelse som de som köper nya 7-seriebilar. Säger jag som inte ville ha en E38 men fastnade och stortrivs med E65!

ska man köpa 7-serie skadet vara en välutrustad för vad är annars vitsen med den...sedan så skulle jag hellre ta lang versionen än den kortare
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Stort tack för alla svar, det är tydligt att matchen inte är så lätt att avgöra! :o) Jag ska ta mig en närmare titt på E65, har bara kikat på den flyktigt fram till nu, då E38 alltid har legat "närmare till hands" för mig. Det jag framförallt har hört som "minus" om E65 är att detaljkvalitén är betydlit sämre än på E38, hur är der uppfattning om det? E38 och E32 var ju verkligen två "helgjutna" bilar med mycket hög kvalitetskänsla i alla material och konstruktioner, ligger E65 lika bra till där?
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Tycker inte att E38 är en föredetting bara för att den är lite till åren. Den är bra nära tidlös, just så som en BMW skall vara, just så som så oerhört få bilar i denna värld är. Jag brukar säga att endast Jaguar XJ är tidlös i sin form. Men som sagt, E38 är bra nära. Första E65:an är ful. Med facelift är den klart elegantare! Om ekonomin tillåter kanske det är en sådan som gäller. Annars, lätt en E38 750iAL i bästa skick...

/L
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
E65 är en helt klart bättre bil, det kommer man inte ifrån. Det vore väl konstigt annars, de har lagt ned miljarder på att utveckla en bil, och den går inte att jämföra kvalitetsmässigt med en E38, sen får nostalgin vara hur stor som helst, :) så är det tyvärr, E38 är ju trots allt en 80 tals produkt, utvecklad från E32.
Sen kan man naturligtvis tycka att den ena eller den andra är snyggare, skönheten ligger i betraktarens öga.
Håller med steaman ang inredningen, känns onekligen lite gammal. Kan säga att kvaliten på inredningen i en E65 håller betydligt högre klass, allt håller en högre klass, köregenskaperna är betydligt bättre bla.
Finns pengarna så är E65 det självklara valet, även om jag gillar E38 väldigt mycket och inte alls håller med om att den känns gammal. E65an är dock bättre på i princip alla punkter, och har väldigt mycket mer utrustning som standard.

Kommer absolut att köpa en E65 om något år, när priserna halkat ned ytterliggare en bit.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
"E38 är ju trots allt en 80 tals produkt, utvecklad från E32."

De tycker jaq inte stämmer, de är en helt ny modell och har inte en skruv gemensamt med E32, snarare en 90-talsbil, även om också dessa börjar bli till åren

BMW CS #5139
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Tyvärr J.L så är det så. E38 kom fram som en vidarutveckling av E32. E32/E38 samma modellserie. Det är nog även så att de har rätt så många skruvar gemensamt dessutom.

Mattias,

Har du belägg för dina påståenden, eller är det bara spekulationer? Presentera gärna bevis, så lovar jag att inte säga emot :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Mattias1: Vart har du fått den informationen ifrån? Jag har aldrig hört talas om att E38 skulle bygga på samma bottenplatta/grundkonstruktion som E32. E32 är förvisso en fantastiskt fin konstruktion, nästan mer genomtänkt än E38 (men med enklare uppbyggnad) men om man kikar under skalet på bilarna så är det som natt och dag. Jag skulle säga att det i princip inte finns en skruv som är samma mellan modellerna.

Tror att du har blivit felunderrättad angående E32/E38 faktiskt, eller så skiljer sig vår definition om vad som inryms i begreppet "ny konstruktion" ganska mycket.

Det är trevligt att höra att E65 inte lider av samma plastsjuka som sina mindre syskon, E90/E60/E83/E85 håller avgjort lägre interiörkvalité än sina föregångare (särskilt tydligt i E85, tycker jag) med billigare och mindre åldersbeständiga lösningar. lite mer "slit och släng", vilket jag inte uppskattar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag är också intresserad av att få veta vad E32 har gemensamt med E38, de va helt nytt för mig att så skulle vara fallet

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de är nog bara motorn i så fall

Länk
Att E38 skulle bygga på E32 har jag aldrig hört förut. Däremot är så fallet när det gäller E34, som är en förenklad E32 och delar en hel del skruvar och annat med sin storebror. Du har inte blandat ihop det hela?
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
jepp Anders N du har rätt det var E34 som jag tänkte på, jag blandade ihop det, så är det. Fel av mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.