|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Tittar man på bilden i länken ser det ut som om han avslöjjat ett fuskbygge... Svårt skadad bil, men väggen har ju rasat nästan helt." ....gubben kom rätt fort!----huset e gammalt-- vad jag ville säga med tråden e att det finns många olämpliga förare på vägarna......mycke pengar o lidande kunde sparas om man kollade upp folk----(i detta fallet hade ju gubben krockat flera gånger innan)---istället för o jaga oss "plus"körare.......... Länk |
|
|
Intressanta inlägg, håller väl med de flesta, har just fått min gamle far 85, att sälja bilen och sluta köra. Varför upprörs så många av gamlingarnas trafikbeteende?? Det finns något som borde uppröra många fler och det är alla rattfyllon. I merparten av alla olyckor som sker i trafiken är det fyllon vid ratten, alternativt på något vis vållande! Det tycker jag är mycket mer att uppröra sig för än några gamlingar som kör som krattor, de är ju trots i en mycket liten minoritet! Mats BMW CS #5847 |
|
| Vi är snart där allihopa :) | |
|
Antagligen kommer man väl att se annorlunda på saken när man själv börjar bli för gammal att köra, men ändå..... Jag tycker inte det ska vara en 'medborgerlig rättighet' att få köra bil, vilket verkar vara inställningen hos våra politiker, myndigheter och även många medborgare. Följden av att sätta kraven för att få körkort - och för att få behålla det! - så pass lågt som vi gör i Sverige, blir att massvis med förare helt enkelt inte riktigt klarar av verkligheten på gator och vägar. Detta trots att en hel del regler (hastighetsgränser som ett tydligt exempel) är satta med hänsyn till de sämst skickade förarna, och därmed ibland upplevs som omotiverade av förare med god kompetens. Jag tycker det över lag borde ställas högre krav för att få körkort, så att de uppenbart olämpliga sållas bort från början - alla har ju faktiskt inte talang att köra bil! Och jag tror inte ett ögonblick på, att äldre, skröpliga förare kan kompensera sina tillkortakommanden med att 'köra sakta och försiktigt'. Dålig syn, dålig hörsel och långsamma reaktioner är en sak, men hos många nedsätts både uppfattningsförmåga och omdöme med stigande ålder - plus att en hel del äldre har olika former av demenssjukdomar, som personen ofta dessutom är omedveten om. Kanske det (dessbättre!) inte händer så många olyckor med gamla som är så allvarliga så polisen blir inblandad, men jag vill nog hävda att 'småkrockar', parkeringsmissöden och tillbud osrakade av virriga beteenden är skrämmande vanliga. Dessa beteenden framkallar ju tyvärr ofta otålighet hos stressade medtrafikanter (mig själv inräknat!), och det är ju också ett riskmoment - smäller det då räknas det dessutom sannolikt inte som 'gamlingens' fel, utan den stressade medtrafikanten får skulden. Jag håller stenhårt på, att man skulle vara tvungen att åtminstone göra ett teoriprov och lämna ett hälsointyg för att få sitt körkort förnyat vart 10:e år, plus att förare över en viss ålder (säg 70), som är inblandade i en olycka eller blir bötfälld för trafikbrott skulle få lov att göra minst detsamma för att få behålla kortet. Borde för övrigt gälla färska förare under prövotiden också. /// Gunnar E. |
|
| Jag reagerar på att flera nämner ordet stress och stressade medtrafikanter. Man kanske borde ta sig en funderare på om inte stress är en allvarlig trafikfara i sig själv. Personligen tror jag faktiskt det. Själv lever jag i en ganska glesbefolkad del av Sverige och reser runt ungefär fyra fem tusen mil om året på vägarna. Garanterat ostressad för stress ligger inte för mig. Jag har sett mycket på vägarna både åldringar med konstigt beteende och folk i alla åldrar som gör sina tabbar. De jag upplever som de farligaste förarna är de stressade. De kör allmänt irriterat och omdömmelselöst omkörningar i kurvor hög fart ingen hänsyn till väglaget. Det enda som betyder något är att de kommer fram fort. Det förvånar mig att det inte händer ännu mer olyckor än vad det gör med dessa stressade förare. | |
|
Länk Den här artikeln bordee kanske ha kunnat ta upp det som diskuteras i den här tråden också... |
|
|
Helt klart är att det finns olämpliga förare i ALLA åldrar, med eller utan körkort. Ett generellt test på alla körkortsinnehavare under 50 vart 8 år och tätare över för de över 50. Detta löser inte problemet med de med utan körkort som åkt fast 35ggr utan påföljd. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Jag var ute för ett mindre tillbud för några år sedan. Ett tillbud som jag inte berättat om tidigare här på tråden, då jag inte tror att det är representativt för äldre människors körsätt. Jag hade varit i ett mindre samhälle och utfört ett uppdrag i tjänsten. Jag åker därifrån och kommer ut på en av inlandsvägens smalare sträckor. Jag puttrar på i cirka nittio. Efter en kurva möter jag en långtradare med en gammal 343 på utsidan. Eftersom 343:an inte ens la sig nära långtadarens utsida så fanns det inte plats för oss allihopa. Jag kastade mig mot diket så mycket det gick, men skar ner i lite i diket och sladdade till en del men fick snabbt upp bilen igen. 343:an fortsatte bara, själv blev jag uppskakad och ganska så förbenad efter att hållit på att fronta och bli trängd av vägen. En galning och rattfyllo tänkte jag, vände på vägen och hängde på 343:an för att kolla bilnummret och eventuellt se var den tog ivägen. Jag låg bakom i kanske ett par kilometer när bilen framför blinkar och svänger in på en liten biväg och stannar efter vägkanten. Aha föraren inser att jag vill ha ett par ord med denne tänker jag och stannar bakom. Då startar 343:an igen, kör bakåt och backar på mig. Vad är det här tänker jag och rusar ut, ur volvon kommer det en gammal tant. Vad håller du med säger jag, först tränger du mig av vägen sen backar du på mig. Varför stog du här bakom sa hon, jag stannade ju här vid sommarstugan, men tyckte jag kom för långt fram, så jag skulle bara backa och ställa rätt mig tyckte hon. Jag kastar en snabb blick ifram och konstaterar att det nog inte blev några större skador på min bil. Men såg du inte att du hade möte när du körde om långtradaren förut du trängde mig ju av vägen. Jag såg att det var något när jag körde om men var kom du ifrån det var ju fritt ända till du dök upp från ingenstans sa hon och verkade skärrad. Humör har jag ju men att träta på gamla människor ligger inte för mig. Så jag sa bara, snälla du du måste vara försiktig i trafiken du kanske måste kolla dina glasögon, lova nu att ta det lugnt. Så åkte jag min väg, ganska så fundersam. |
|
|
VonRon, tyvärr är nog inte din upplevelse med den gamla tanten en engångsföreteelse, även om de flesta gamlingar (som tur är!) oftast avhåller sig från att köra om. Att yngre förare också gör dumheter är förvisso ett problem som bör diskuteras, men det har inte ett skvatt med äldre förares olämplighet att göra. Och det är väl äldre förares trafikbeteende och tillkortakommanden vi diskuterar i tråden...??? /// Gunnar E. |
|
| Man kan inte diskutera äldre förares trafikbeteende som en grupp eftersom det skiljer från person till person. Det är ungefär lika smart, som att säga att invandrare är si och så. Eller att ungdomar kör fort och vårdslöst. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
VonRon! Det ligger ngt i det du säger! Men omdömet i trafiksammanhang är i vilket fall generellt sämre på äldre och ungdomar! Och i vissa fall även invandrare beroende på var de tagit körkort!! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
ja jädrars vilket folk som är ute och åker. För ett par veckor sedan kom jag åkande över braskens bro i Linköping. arbete pågick med en fil öppen i vardera riktning. De hade fräst bort ytbelägget sisådär en 10cm. Jag ser en saab 9-3 stående i den stängda filen. 3 äldre och en medelålders man står och begrundar hur bilen sitter stadigt fastklämd med underredet mot den skarpa kanten och framhjluen knappt i backen. Jag stannade till och bara stirrade. Men jag tror att det var den yngre mannen som var förare. folk.... Optimisten tror att vi lever i den bästa av världar, pessimisten fruktar att så är fallet... |
|
|
Det var en mycket gammal man som bodde i trakterna utanför luleå. Infarten till lulea från bodenhållet hade en lååång fin raksträcka.. Och efter många många år så byggdes det en circulationsplats med en nedsänkt cykelbana i mitten. Gubben åker in till sta'n lite då och då.. Som tur är så har han alltid bilar framför sig som tar ner farten i tid för rondellen.. Så en dag så var han själv.. Han dammade rakt fram och klippte en av lyktstolparna ungefär 3 meter upp. Vart en rejäl smäll.. Gubben beräknades hålla ca: 80km/h.. varför han craschade? Han körde på gammal vana.. Han visste ingenting om någon rondell.. GÅr inte att fråga honom heller då han avled i ambulansen på väg till sjukhus.. |
|
Paap Reeder |
... får imorgon bitti på stört åka till BMW och låta dom "DIS:a" igång airbagen igen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.