AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.310

Äldre man krockade med hus.

Sida 1 av 2
ch
164
chris76
328 T-97
Länk

en granne fick en e46:a genom tegelväggen.....gubben har nån sjukdom så han däckade bakom ratten----det värsta är han han krockat innan, bl.a kört genom bommarna vid en järnvägsövergång ....och får fortfarande köra bil!
än så länge har ingen blitt skadad.......
ett hån mot oss som blir av med kortet på E4:an i "säkra" 140.....

Lägger till ett par historia till ang gamla sjuka gubbar/kärringar bakom ratten.

1. Farsan kom och körde på en parkering då en Volvo kommer backandes i +50km/h vingligt som bara den, bilen har sikte på farsans bil och saktar inte ner för fem öre. Farsan försöker få uppmärksamhet och tutar till samtidigt som han försöker backa undan för att inte han ska få påhälsning av Volvon. Ett par meter innan så börjar Volvon sakta ner men klipper fronten på farsans bil. Farsan går fram och undrar "va faan!!" inne i Volvon sitter en gubbe +90år och förklarar att han har så ont i nacken så han kan inte vrida på huvudet och titta bakåt när han ska backa, backspeglarna pekade rätt upp mot himlen så de kunde han inte använda men köra bil det kunde han!. Han hade inte sett ett smack bakåt utan bara backat, tänk om det hade gått ut ett litet barn eller nått bakom bilen. Läkarna och familje medlemmar måste bli bättre på att försöka få äldre människor att lämna ifrån sig sitt körkort innan nått händer.

2. Stod och grejade med Atlasen på jobbet när jag hör en jäkla smäll. Tittar bakom ryggen och upptäcker an äldre kärring som har klippt en stolpe uppe på cykelbanan. Springer över och undrar vad som har hänt och hur det har gått med henne. Hon hade "missat" vägen in till parkeringen med sis så där 40m och kört rätt upp på en 25cm trottoarkant och slagit sönder hela hjulupphängningen fram. Hon hade "missbedömmt" att vägen gick in längre fram till parkeringen. Va faan!

3. Är på väg till Kalmar och kör ute på E22:an där det är vägvajer på bägge sidor av väggen + mitten. Framför mig ligger ett äldre par i en Micra och tycker att 60km/h är en alldeles lagom hastighet på en 110km/h väg. Bromsar in och undrarva fan de håller på med. Försöker få bakom varande bilar att upptäcka att det går nästan hälften så fort som det ska köras. Helt plötsligt för Micron för sig att "vi släpper förbi folket bakomför". Det löser de så smidigt att sänka hastigheten till 40km/h och lägga sig närmare mittvajern! Jag bad till gud att det skulle bli två filigt och att jag kan köra om dessa idioter. 1km/h längre fram blir det tvåfiligt men Micron ligger fortfarande kvar och slickar mittvajern.

4. Vinter tid. Står och håller på med en reperation på jobbet när jag i ögon vrån för se en bil komma nerkörandes från en rätt kraftig backe genom en syrènhäck och sedan plöjer igenom en snövall modell större. I bilen sitter en äldre förvirrad kärring som hade svängt kraftig tyvärr så hade vägen inte gjort detsamma. Detta va alltså på en raksträcka med bra vinterväglag. Kärringen fortsätter köra som om inget har hänt rätt på en cykelbanorna.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag tror jag stannar hemma idag.....

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Då fyller jag på med en.....
Körde för ett par år sen in på McDonalds Drive-Thru i Borås. Där ska man ju stanna vid en högtalarpelare och göra sin beställning, innan man kör fram till luckan för att betala. Volvon framför körde fram mot första luckan när jag svängde in, så jag körde såklart fram till 'beställningspelaren' och började öppna rutan för att göra min beställning. DÅ... kom gubben i Volvon framför på att han skulle ha beställt innan han rullade fram till lucka, slänger i backen och backar i full fart mot mig. Precis som jag hinner reagera och slänga mig på tutan smäller det. Volvons dragkrok rätt in i min nummerskylt, hållare och allt for loss, stötfångaren på E39:an sprack och hamnade ganska snett. Volvo-gubben la då i ettan, körde fram till luckan igen och började babbla med McDonalds-expediten! Jag undrade såklart vad som pågick, körde fram och klev ur för att prata med gubben... (i 70-årsåldern).
Han hade inte sett mig, och han hade ju inte kört på så hårt, och min nummerskylt var väl bara att sätta tillbaka.... gubbens dotter, som satt bredvid, urskuldade honom med att han var stressad och hävdade, på min fråga, att han minsann var helt nykter och att det hela var en bagatell. Sen drog dom iväg, utan att ha lämnat personuppgifter och utan att ha handlat några hamburgare! Jag tog såklart regnumret, fick McDonalds-killen att ställa upp som vittne, och polisanmälde fanskapet för smitning.
Sen blev det en massa trassel med försäkringsbolag och ersättning för skadorna, som kostade nästan 10.000 att laga... Händer nåt liknande igen, kommer jag att ringa polisen direkt istället för att försöka reda ut det själv!

/// Gunnar E.
Visst är det så att många gamla som borde lämna tillbaka körkortet inte gör det, det där brukar vara riktigt känsligt. Som tur är har de gamla med körkort i min omgivning insett hyffsat tidigt att de bör lägga bilkörningen på hyllan.

När jag gick på gymnasiet i Hässleholm utspelade sig följande två senarion.

#1 Kommer gåendes förbi en parkering och hör en grön Ford Fiesta 1.1 vråla på en sådär 4-5000 varv.
Lokaliserar bilen längre in på parkeringen, en äldre dam sitter bakom ratten och håller på att backa ut ur en parkeringsficka. Bilen rör sig knappt, även damen tycker att det går väl sakta men istället för att släppa upp kopplingen lite till går högerfoten i golvet, nu formligen skriker motorn på absolut maxvarv. Kan tillägga att det luktade bränd koppling i halva Hässleholm efteråt.

#2 Detta skedde innan kommunen gjorde de flesta vägar i Hässleholm till gågator, så man fick köra bil där detta hände, men just vid detta tillfälle var vägen avstängd på grund av rörarbeten. Man hade lämnat en liten bit så att gångtrafikanter kunde komma fram, detta var ganska tätt inpå en husvägg.
Jag och en kompis blir omkörda av en blå Volvo med en äldre herre i, när vi kommer fram till platsen för rörläggningen ser vi volvon stå och vela framför avspärrningen. Vi är nästan framme vid bilen när han börjar klämma sig mellan huset och avspärrningen. Fast han drar hela högersidan i husväggen så stannar han inte utan han verkligen klämmer sig mellan. Jag och kompisen bara gapar. Längre fram på gatan ser vi Volvon igen, nu med mannen utanför bilen begrundande skadorna.

Här i Laholm där jag numera bor brukar jag genom mitt köksfönster se en vit Mitsubishi någonting framföras av en äldre man som inte har mycket koll på framfarten, han hanterar gas och koppling lika illa som damen i Fiestan, vi bor bland gågator och jag vågar knappt titta när han skall ut och köra.
Det brukar vara 4-5000 varv på den stackars motorn som är iskall och så ut bland gångtrafikanterna, skulle han slinta på kopplingen vill inte jag stå och se på.

/Fredrik
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
En till:

Såg, i Göteborg, för några år sedan detta: Vid Jaegersdorffsplatsen, på väg från Kielfärjan mot Majorna kör man under en bro och genom en korsning med rådljus. På samma ställe korsar man ett spårvagnsspår- detta går precis Innan vägkorsningen, dock inte På vägen utan spåren omges av staket och ligger lagt i grus och gräs just här. Staketet börjar precis Innan man kan svänga vänster in på den korsande vägen, alltså hur tydligt som helst att det inte är en vägbana. Döm om min förvåning när jag står och väntar på grönt ljus och en bil kör om mig, förbi rödljusen och svänger in på spårvagnsspåret. Bilen stannar efter 30 meter, då den kommit fram till en hållplats. Står en stund, och backar sedan i full fart rätt ut i trafiken (då vi fått Grönt ljus och börjat köra ut i korsningen. Bilen stannar sedan igen, tvärt, med hjälp av sidan på de 2 bilar som var precis framför mig. De som sitter i dessa bilar springer ut och gapar och skriker på föraren av den bil de just blivit påkörda av. Efter 2-3 minuter kommer en dam i 90- årsåldern ut och skakar på huvudet (och sina vingliga ben). Hennes förklaring var att hon inte förstått att det var ett spårvagnsspår hon kört in på, men att hon fått panik när hon insett detta- och då backat tillbaks igen. Hon hade dock glömt av att se Vart hon backade. Det kom under samtalets gång fram att hon bor 300 meter därifrån och kör på samma ställe flera gånger i veckan..

li
4
linab
320d -04
Hu!
Jagtycker de skulle börja med täta omdömestester på pensionärer.
För allas bästa.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Om man går tillbaka till det första inlägget i tråden, så vill jag påstå att man inte nödvändigtvis måste vara särskilt gammal för att krocka med ett hus. Det gjorde en kompis till mig redan när han bara var nitton år och det var inte huset som var vållande.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Någon skrev på forumet att ALLA borde få göra om uppkörningen var 5e år , jag tycker det låter som en väldigt bra ide som kommer spara otroligt mycket lidande för alla trafikanter. säkerligen fungerar det bättre än svindyra 0-visionen som sparar några fjuttiga liv för miljardbelopp när folk dör som flugor inom sjukvården där pengarna kunde gjort nytta....

Jag gör gärna uppkörning var 5e år.

Tänk bara vad skönt att få bort alla som verkligen inte kan köra bil och vad irritation och tid det sparar.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Thorssa: Det hjälper inte att stanna hemma tyvärr.

För ca 2-3 år sedan när jag körde en 318iS-88, råkade jag ut för en smitningsolycka. När jag kommer ut till parkeringen för att sätta mig i bilen, då ser jag att det sitter en lapp i rutan, blir lite rädd för en sekund och tror att jag fått en P-bot. När jag kommer fram och börjar läsa på lappen, då står det ngt i stil med att din "Din bil har blivit påkör av en smitare, jag såg allt" och så telefonnummer.

Inspekterar bilen ---> [LÄNK]

Jag ringer till kvinnan som har lämnat lapp på rutan, och får reg nr på bilen. Springer upp kollar upp bilen på nätet, visar sig vara en äldre Nissan Micra. Ringer till vägverket och får ägaruppgifter. Åker till adressen där smitaren är skriven. Det visar sig vara ett ålderdomshem och på parkeringen där hittar jag en Micra med mosad framskärm:

Micra bild 1 ---> [LÄNK]

Micra bild 2 ---> [LÄNK]

Anledningen till att hon smet, jo hon märkte aldrig att hon körde på min bil.

___
Bilen: Länk
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Min flickvän råkade ut för en kärring som backade rakt på henne medan hon höll på att vrida om ratten ( inget servo på gamla bilen). hennes ursäkt var: Trodde du hade åkt. Hon vägrade desutom uppge förnamn och var allmänt snorkig.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

´Jag fyller på med en historia jag med!
Mindre kul då det numera är min avlidna farfar det handlar om!
Han blev av med hörseln helt på ena örat i ung ålder.
Men under åren efter 55 så började hörseln försvinna från det andra med!
Trots detta så fortsatte han köra bil, den äldre bilen utan varvräknare byttes ut mot en nyare med, samt manuell vxllåda!
3 kopplingar senare blev det en bil med automatlåda.
Minns när man var 15, och skulle få skjuts till ett gäng polare man skulle möta upp i det lokala centrumet.
Farfar kommer på andra vxl:n i ca 55-60 och kastar i ettan med ett vrål då han ska in på centrumets parkering,blikers höger hade varit i sedan 3km innan.
När jag kliver ur bilen vrålar han som efter en alldeles för stökig Motorhead koncert, att jag inte skulle göra ngt dumt under kvällen!
Polarna blänger lite konstigt på mig när Farfar börja varva 6000-6500rpm på sin Nissan Bluebird och sedan drar iväg med en nästan brinnande koppling.
På senare år han gubben med 1 bom(cykelväg), husvägg(somnade vid ratten), en vxllåda, ett antal bucklor på bilen. Och jag kan lova att han använde blinkers mer än halvljuset.
Tyckte länge att han inte skulle vara ute på gatorna,så illa han körde.
Tycker att förarprov skulle införskaffas var 10:e år för samtliga körkortsinnehavare!
Ett förenklat, men ändå ett som bevisar att man har på gatan att göra med ett fordon.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
kilroy
Uttalat tidigare i tråden:

"Hu!
Jag tycker de skulle börja med täta omdömestester på pensionärer.
För allas bästa."

Med utgångspunkt från försäkringsbolagens skaderapporter vore det troligtvis ännu lämpligare med täta omdömestester på förare under 23...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Läste en artikel för ett tag sen där stog det "gamla orsakar fler olyckor än unga under 21". O sen nåt i stilen av det är fler unga som dör i dom olyckor istället o gammla orsakar mest små krock.

I övrigt håller jag med M635 forever - ett förenklat förarprov var 5-10 år.

BMW - Beroende Med Wilja!
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Personligen skiter jag i om ungdommarna orsakar lite mer olyckor , bara det att de ofta gasar på och inte ligger i vägen och stör och velar i trafiken tycker jag är mycket bättre än gamla gaggiga som kör väldigt otydligt och dåligt.

Min far börjar bli lite halvgaggig nu såhär efter pensionsåldern och vi har redan talat om att han inte kommer att få köra så värst många år till , han verkar på något sätt förstå det själv då hans mycket äldre bror inte har fått köra på flera år men har kvar körkortet som en legitimationshandling.

Det är inte lätt att säga till en familjemedlem att de inte får köra bil , men det är säkerligen lättare än att gå på deras begravning i förtid ?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Enskilda individer i alla åldersgrupper kan ha farligt trafikbeteende. Läs bara på, hur fort har ni kört någon gång, tråden. Inte helt ofarligt att ligga i hastigheter uppemot 300 knyck på allmän väg. De flesta som testar det brukar oftast inte vara på rymmen från ålderdomshemmet. Onödigt påhopp på kilroy, tycker jag.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stackars hus!!!
Det som förvånar mig är varför man inte passar på att testa förarna i samband med den årliga kontrollbesiktningen. En genomgång med lite frågor, nya regler, reaktionstest, syntest, hälsokontroll skulle antagligen rädda MÅNGA fler liv än farthindren i nollvisionen. Det handlar inte enbart om äldre människor, det sitter allt för många omdömmeslösa och sjuka personer bakom ratten idag. Dessutom så kanske man kunde lära ut placering, rondellkörning, med mera till vanligt folk som uppenbart inte klarar av det idag.
Kanske det. Intressant vore också en beteendeundersökning av ett tvärsnitt av alla förare under t.ex en 10-dagars period. Speciellt under de senare timmarna av dygnet då garanterat de flesta 60+ förarna håller sig inne.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tyvärr är det ju i en väldigt stressad vardag alla vi lever i!
Vill inte påstå att pensionärerna är utsatta för flest olyckor, antalet procent av de i trafiken som är pensionärer måste dessutom vara minimal under en normal arbetsvardag.
Kan dock tillägga att vi i trafiken ofta stressar upp oss ngt fruktansvärt på dessa äldre bilförare, som ligger framför som stoppklossar.
Ofta är det dessa, som på tex 70 väg ligger i 50-60km/h och blinkar höger,som ligger till grund för de vansinnesomkörningar vi andra ibland gör!
Nu är det ju inte var individ eller trafikpoliser som ligger till grund för en säker trafik, utan det är vi allihop, och då pga en flytande trafikrytm och samarbete med varandra.
Storstäderna är ju i klar majoritet beträffande denna stress!
Skulle vilja säga att inom storstäderna, tycker jag yrkestrafiken, mestadels taxi och buss chaufförer är mest nonchalanta och egoistiska i trafiken!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Shit alltså!

Tittar man på bilden i länken ser det ut som om han avslöjjat ett fuskbygge...
Svårt skadad bil, men väggen har ju rasat nästan helt.

Verkar som om förare under 25 och över 70 år är farligast i trafiken, kan man konstatera efter både raporter i tidningar och egna erfarenheter.

_____Vraum!_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.