AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.327

Alla importbilar mätarskruvade?

Sida 4 av 4
Precis BjörnB, genom ett så enkelt ingrepp sparar man tusenlappar både på värdeminskning, samt stor skillnad på kostnad av service, om man servar själv varannan gång.
Och sedan när man säljer bilen, visar man upp en servicebok med "samtliga" stämpar. Att den sedan har gått dubbelt så mkt, kanske inta alla skojare berättar...
Lönsamt och enkelt sätt att spara lite pengar på, om man skall behålla bilen ett par år. Förutsatt att man är i avsaknad av samvete. Finns tyvärr många sådana.

> Tyvärr är det ganska enkelt att backa mätare idag. Säg att du kör mycket och gör varannan service själv och backar 1000-2000 mil emellan.
På en ny bil är 1000-2000 mil värt uppåt 10.000:- så det kan vara ganska lönsamt att göra denna operation några gånger.
kilroy
BjörnB*

Visst, du har helt rätt. Gör man som du beskriver så kan man via regelbunden mätarskruvning "dra av" säkert 7-8000 mil på några år. Det finns dock hyfsat goda förutsättningar att avslöja en sån bluff på olika sätt. Det förutsätter ju också att man servar bilen på ett sånt sätt att man får tidsluckor i servicetidslinjen...vilket gör att bilen riskerar att hamna i kategorin "troligtvis mätarskruvad".

Det finns ytterligare några felkällor som indirekt påverkar mätarställningen. När man påpekar det för auktoriserade BMW-mekaniker möts man oftast av lite besvärade leenden...eller av oförstående kommentarer eftersom det är ett känsligt ämne...

Jag vet att jag troligtvis sticker ut hakan lite men min magkänsla säger mig att de flesta mätarskruvningar sker vid ett och samma tillfälle...och att det ofta sker i samband med importen.

Poängen med mitt resonemang är egentligen bara att det lönar sig att systematiskt kolla dokumentationen INNAN köpet. Jag tror att man kan minska risken för att köpa en mätarskruvad bil med 80 % bara genom att utnyttja dom kanaler som finns. Instrumenten finns om man vill använda dom...

Så långt hoppas jag att vi är överens...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
kilroy, vi är nog helt överrens. Jag tror också att den stora andelen bilar skruvas vid ett tillfälle i samband med importen. I Tyskland eller i Sverige.

Jag tillämpar själv nån liknande metod som du med en tidslinje som man markerar in kända miltal vid kända datum.
Brukar också kolla om servicestämplarnas datum verkligen innefaller på en vardag så är det inte alltid...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.