AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.324

Alla importbilar mätarskruvade?

Sida 1 av 4
lacke
Har länge tänkt att köpa en BMW igen. Sagt och gjort ett lämpligt objekt utsågs på en halvskaplig firma. Bilen var otroligt välskött och mätaren stod på 10 000 mil. Säljaren gick med på en M-test som givetvis jag skulle betala. Bilen gick faktist igenom testen med hedern i behåll. Grönt så långt alltså, BMW nästa för nyckelkodning, varpå servicekillen snabbt och lätt plockar fram rep-historik och konstaterar 20 000 mil är ju inget på en sån här bil. Tala om att säljaren tappade hakan. Deal off. Sen har jag skärskådat åtskilliga bilar och M-testat några en del, och är nu helt övertygad om att det inte finns en importerad bil i detta land som inte är mätarskruvad. Håller Ni med ?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har en import som inte är skruvad. Har haft en tidigare som inte heller var skruvad. Vet också många här på forumet som har oskruvade import bilar...

Men nog finns det många!

Min bil
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina är inte skruvade men så har jag själv köpt dom i Tyskland hos auktoriserade handlare.

Särskådar man däremot de importbilar som tas hem för att direkt säljas så är nog procentetn skruvade betydligt högre.

När jag våren 2004 hade min 540T (även den ickeskruvad import) till salu hörde en spekulant av sig. Han berättade att han innan min kontrollerat 9 st 530/540T varav 8 med säkerhet hade varit skruvade. Den nionde som verkade ärlig föll bort av andra själ. Efter att ha kollat upp historiken på min samt ställt ett stort antal frågor så köpte han den mer eller mindre osedd.

Så ärliga bilar finns!

___
//Ulf
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ja visst, alla importerade BMW är ju skruvade och inga Svensksålda BMW är det? Alla importerade BMW är alla krockade, men inga Svensksålda är det? Alla importerade BMW är alla rostvrak men självklart inga Svensksålda?

Någon som håller med? :P

Frågan är kanske vad det är för bilar som du kollar på? Många kanske skruvar tillbaka för att tjäna lite extra på affären, men de finns de som har ärliga bilar och som säljer de vidare ärliga.

// M.v.h. Daniel
Vad var det för årsmodell på bilen?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Enl vad bmw kan få fram är min inte skruvad men då var det bmw i tyskland som ägde bilen(demo bil) när den var i tyskland iofs.
spajjjs. håller helt med dig haha
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
lacke: "Sen har jag skärskådat åtskilliga bilar och M-testat några en del, och är nu helt övertygad om att det inte finns en importerad bil i detta land som inte är mätarskruvad. Håller Ni med ?"

Nej, jag håller inte med. Har själv en importerad Bmw som har verifierade mil. Dock så lät jag en god vän ta in den från Tyskland, detta pga. att det var just svårt att hitta "ärliga" ny importerade Bmw:s. Självklart trixas det med de svensksålda Bmw bilarna också men de är lite lättare att avslöja än de tyskimporterade.

Mycket tråkigt med alla krockade och skruvade bilar:(

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ni som påstår att er bil som ni köpt begagnad, inte är mätarskruvad, hur kan ni veta det med säkerhet, då ni inte haft den och följt den sedan den var ny?
Bara för att vedertagna kontroller inte visar att den är skruvad, betyder ju inte det att den med säkerhet är oskruvad, anser jag.
Möjligheten finns, och man kan ju faktiskt skruva på "ett snyggt" sätt, så att det vid kontroll inte syns.
Det är en av orsakerna till att jag alltid nytt.
lacke
Tänkte att någon insatt kunde bringa ordning i frågan om skruvade mätare,
alltså, vad jag har förstått kan man ändra bilens mätarställning utan att en kontroll hos tex BMW avslöjar detta. Bilens reperationsstatistiken borde isäfall vara den säkraste sättet att stämma av milen, men om bilen är såld utan garanti tex i Tyskland så loggar inte BMW eventuella reperationer överhuvudtaget. Det känns som om det i praktiken är omöjligt att kolla om en bils mätarställning stämmer. Vet Ni om det finns några andra sätt att kolla detta ?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I min enfald så trodde jag att skruvande av mätare skulle försvinna när de mekaniska mätarna försvann. Hur går det egentligen till att skruva mätarna på dagens bilar?
du kopplar in en dator och backar mätaren med ett program.
..och ser till att inte bilens mätarställning resistreras någon gång hos BMW.
alternativt backar du mätaren med datorn innan den skall in på service el. reparation, så syns inte den riktiga mätarställningen någonstans.

> du kopplar in en dator och backar mätaren med ett program.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
oh2000: Du skrev "Ni som påstår att er bil som ni köpt begagnad, inte är mätarskruvad, hur kan ni veta det med säkerhet, då ni inte haft den och följt den sedan den var ny?"

Jag har köpt en begagnad bmw, import. Jag anser att den inte är mätarskruvad. Självklart vet jag inte det med 100 % säkerhet. Det vet ingen.

Vad kul att du alltid köper nytt! Btw, kila förbi en viss lackfirma i tumba så får du se hur många nya bmw:s som står där för krockrep. INNAN dom levereras "nya" till kund...

Min bil
Länk
Krockskadat är OK, bara den inte är mätarskruvad ;-)
Skämt åsido, vet att nya bilar skadas innan de levererats, och det är ju inte kul, då blir man ju också lite lurad.
Men jag anser dock dold mätarskruvning vara värre.

ps. otroligt läcker 525i du har!

> Vad kul att du alltid köper nytt! Btw, kila förbi en viss lackfirma i tumba så får du se hur många nya bmw:s som står där för krockrep. INNAN dom levereras "nya" till kund...
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
jag köpte min 540 med 50% oro för att den skulle vara skruvad. Varför 50% oro? jo! Jag skiter i om den är skruvad bara att den går bra och är i bra skick. Sedan är det gammal bil ändå.

Min visade sig att den inte är skruvad enligt BMW. Man skulle kuna dra tillbaka mätaren från 19000 mil - 10 000 mil så skulle ingen upptäcka det genom att titta på bilen.

En kompis köpte en M5a för 200 000 kr och den visade sig vara backad tur var att säljaren tog tillbaka bilen med 20 000 kr förlust, hade den i 3 mån.
_Hyra en M5a i tre mån för 20 tyckte han va ok. På den bilen tyckte BMW att det var väldigt konstigt att den hade rullat 20k ca.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror att prisklassen spelar viss roll, liksom mätarställningen. jag som importerar en del bilar "vet" att bilar som gått kortare än 12000 mil inte lönar sig att importera. så när en nyimporterad 8000-milare kostar mindre på blocket än vad den kostar i Tyskland så är det ganska självklart vad som har hänt.

nu vet jag inte vilken prisklass du har letat i, men om du letar i bottenskrapet så är det självklart för mig att du inte hittar några ärliga bilar, och i så fall orkar jag knappt tycka synd om dig. billiga lågmilade 530-dieslar finns inte att få tag på, så enkelt är det! istället för att M-testa bilar för 10-15000 kr och offra en veckas semester på att kolla på 5 vrak så kanske det är bättre att leta bland bilar som är 20000 kr dyrare direkt istället? kolla bland de högst 5 seriösa importfirmorna som finns i Sverige, då blir du inte besviken. Kanske på prislappen, men ärliga bilar kostar!!!

stämmer ovanstående stycke inte på dig så är det bara att bortse från det jag skrivit. men tyvärr visar det sig erfarenhetsmässigt att de som blivit lurade eller nästan blivit lurade alltid letar bil i fel prisklass.

mvh Johan

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
oh2000: Även en ny bil kan ha gått x-antal mil och sedan vara justerad tillbaka och säljas med ett lägre miltal. Även om man köper nytt så är det ingen 100% garanti. Som jag ser det så är det bara om du står vid tillverkningsbandet och ser din bil köras ner från det och du sedan kliver in och bilen är din, som man kan vara 100%.......om man skall hård dra det.

Att jag anser att tex. min bil inte är justerad är för att jag gått genom den vanliga proceduren. Eftersom jag har en god vän som tog in våran förra Bmw, så var valet enkelt att kontakta honom igen när det nu var dags för ny bil. Han kontrollerade en hel del bilar i Tyskland innan han åkte ner för att på plats kolla de intressantaste objekten. Många rattade han pga. att säljaren inte kunde garantera mätarställningen i köpekontraktet. Att i Tyskland hävda att en bil har en mätarställning och att det sedan upptäcks att den är justerad, beläggs med mycket hårdare straff i Tyskland än här i Sverige, varav säljarna där är lite mer oroade när man börjar ställa frågor om korrekt mätarställning. Min bil köptes från en auktoriserad Bmw handlare som sålde bilen ny till ett företag (leasingbil). Service utfördes hos samma auktoriserade Bmw handlare då de även har verkstad. Bilen byttes sedan in av företaget mot en ny E60. Med denna historik bekräffad så kan jag till 99.9% säga att bilen inte är justerad, f.ö. motsvarade bilen otrolig "nybilskänsla" även fast den rullat c.a 11.600 mil. Bilen var heller aldrig krockskadad enligt utdrag från Bmw i Tyskland. Dock så fanns det en del stenskott på motorhuven samt att plastglasen/dimljusen var blästrade, vilket är helt naturligt när bilen rullat ngr mil på autobahn. Endast förarsätet var använt de övriga var oanvända vilket bekrättar att den enbart använts av en person i Tjänsten och inte privat, verkar det som.

Nåväl, jag är mycket nöjd med bilen men har haft en del kostnader. Inga större reparationer utan mer normala slitage reparationer som kommer när bilen nu rullat +15.000 mil.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Nu är det ju inte enligt vad vi vet, ett så känt fenomen att nybilar mätarskruvas, som att det gör på begagnade. Men visst - teoretiskt skulle man ju kunna göra det.
Men på en ny bil syns det ju på däck o bromsar om den körts en längre sträcka.

När det gäller begagnade bilar är det allmänt känt att det är ganska vanligt med mätarjustering, särskilt på lite finare bilar där det lönar sig.
Jag påstår inte att det alltid skulle ha någon praktiskt betydelse på bilens skick om den gått 10.000 el. 20.000 mil, det är inte det jag menar, men att rakt ut påstå att en bil med säkerhet inte är skruvad, när man inte med 100% vet det, anser jag vara lite förmätet, om man inte följt bilen sedan den var ny, och bara gjort de sedvanliga kontrollerna mot databaser osv.

Jag har själv tidigare haft begagnade BMW, där jag vid köp inte varit 100% säker på historiken, men ändå pga magkänslan köpt bilen, och varit nöjd.
Men när det sedan varit dags för försäljning, har jag ju inte kunna garantera till 100% att den inte varit skruvad, bara för att jag gjort de vanliga kontrollerna, då jag ju inte kan stå till svars för vad tidigare ägare gjort.
DEt är nog så att det finns många ärliga bilar med på marknaden, MEN det är så tidsödande att hålla på att kolla upp de köpobjekt man är intresserad av så det är lättare att köpa något annat.
Jag har tappat intresset för bmw av dessa skäl:

1. Man måste kolla dom minutiöst om man vill köpa en ärlig bil.(ej skruvad) och ofta förfalskas alla serviceböcker och importpapper.
2. Piffar man upp sin bmw med snygga detaljer så blir detaljerna eller hela bilen stulen.
3. Man måste vara jättenoga var man parkerar annars blir bmw:n vandaliserad (om den inte blir stulen)
4. Försäkringen är dyr eftersom det stjäls och vandaliseras så mycket.

synd för annars är BMW väldigt trevliga bilar att köra

E6
123
E60
520d aut-06
Om man ska köpa en bil med några år på nacken, så är det svårt att komma från Sverige och på några dar hitta den perfekta bilen. När jag köpte min f.d Golf tog det mig ett halvt år att hitta, trots att jag bor i det landet.

Min golf var en 2001 men såg ut som ny. Problemet är att bilarna bara går på asfalt och nästan inget salt på vägarna. Att jämföra med en bil som gått i Sverige under samma tid, går inte. Det är lätt att bli lurad då bilen ser ut som ny.

Om jag skulle importera en bil till Sverige så skulle jag hålla mig till de stora märkes försäljarna. Det blir inte så mycket billigare men utbudet är enormt.

Om man letar en äldre bil så finns de på de små firmorna och att kunna veta om de är mätarskruvade eller inte är näst intill omöjligt.

Som svensk tror man att detta inte förkommer i Sverige men jag tror att det är nästan samma sak där. Man måste lägga mycket tid för att få en bra begagnad bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.