AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.328

Alla importbilar mätarskruvade?

Sida 3 av 4
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Juha: Vem har skrivit eller ens antytt att skruvning inte förekommer i Tyskland? Däremot har ngn påstått att cit"är nu helt övertygad om att det inte finns en importerad bil i detta land som inte är mätarskruvad". Frågan är väl bara på vilken sida om gränsen bilen har fifflats med......jag vet vilken sida jag skulle satsat min pengar på.....

Vakna upp skriver du?

Jo tack, jag är vaken men tyvärr verkar det som att andra i den här tråden inte är speciellt "vakna" när det gäller att granska sina begagnat köp och så fort ngt går fel ja då spys det galla över importbilarna......och Tyskland.

En liten tankeställare bara: Om mätarfiffel bestraffas hårdare i Tyskland mot tex. Sverige där straffet är lika med noll......på vilken sida tror du då man med fördel skruvar bilarna?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
De flesta bilarna skruvar här i Sverige efter att de importerats. Det finns även bilar i Tyskland som man ska passa sig för, speciellt bilar som det står endast för export i annonsen. Men åker man ner själv och hämtar en bil då är chansen betydlig mindre att du får en milmanipulerad bil, speciellet om all dokumentation på bilen finns.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Grannen sålde sin fina Volvo 940 för många herrans år sedan.. En kort tid senare ringer en dam från södra sverige och undrar om han hade några problem under de 14 000mil han ägt den...

"När jag sålde den hade den gått 35 000mil men den var riktigt bra den bilen" ...

Med tanke på hur många köpesannonser det är i Taxis branchtidningar om att köpa avrustade Taxibilar så är det nog en hel del sånt i den svängen med..

Man får vara noga med alla bilar man köper begagnat idag.. Vare sig det är en Saab eller Volvo eller en BMW..

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med dig grodan kermit fullständigt.men vissa förstår inte bättre,därför så är det så lätt o kasta skit på importbilar,när dom har köpt från en åsa-nisse handlare från sverige som inget sammvete har....
Transocean,

vilket är mätarskruvningens hemland? Tyskland? Vilka belägg har du för det? Det har varit olagligt länge att mätarskruva i Tyskland. I Sverige är det däremot tillåtet så länge säljaren upplyser köparen att så är fallet. Att tro att man alltid får vad man betalar för är naivt. Har du hört talas om marknadsmisslyckanden?

fredde 273
det är lika stor risk att få en mätarskruvad importerad som svensksåld
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror nog att risken är större om du köper en importerad men det betyder inte på något sätt att det är riskfritt att köpa svensksålt.

Anledningarna är ganska enkla...Utbudet av långmilade men ändå välvårdade bilar i Tyskland är stor, export-/importprocessen är "bra" tillfälle att ge bilen en annan historik vilket gör att det för många upplevs som krångligare att kontrollera bilen.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan (Autopower):
"nu vet jag inte vilken prisklass du har letat i, men om du letar i bottenskrapet så är det självklart för mig att du inte hittar några ärliga bilar, och i så fall orkar jag knappt tycka synd om dig"

För drygt nåt år sedan hade du en topasblå 330iT -01 till salu. Priset var runt 135'. Med det priset var du bland de absolut billigaste.
Bilen verkade enligt de bilder och beskrivning jag fick av dig.

Med din slutsats ovan var det alltså ett mätarskruvat vrak du sålde?

Det tvivlar jag starkt på då du ger ett mkt seriöst intryck och jag förstår din frustation över att konkurera med skojare.
Men ibland dyker det faktiskt upp ärliga bilar som går att köpa rätt.

Det kan till exempel vara så att bilen ska bytas in på firma mot ny bil men kan tänkas att avytras till några tusenlappar mer än inbytespriset.
Det kan vara lite småfix att åtgärda (ofta lönsamt att pruta på fel som man ganska enkelt fixar själv).
En del säljare har haft sin bil till salu länge och börjat ledsna och prioriterar en snabb och smidig affär framför maximalt pris. mm mm.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
BjörnB, min 330 hade gått 17000 mil på 3 år, så den faller knappast under mitt resonemang....
Däremot om den hade haft samma prislapp men 6000 mil på mätaren, då hade den varit ännu ett exempel passande mitt inlägg. och mitt resonemang gäller bara nyimport, vilket också står.
jo, det är fruktansvärt frustrerande att stå med ärliga och jättefina långmilare när bedragarna säljer vrak dyrare bara för att de har en fejkad mätarställning. problemet är väl främst att jag trodde köparna skulle lära sig att undvika att bli lurade, som tyskar och de flesta andra nationaliteter lärt sig, men inte då. det verkar inte vara någon som helst brist på blåögda, lättlurade och supersnåla svenskar.....

mvh johan
kilroy
Grundprincipen måste ju vara att ALL mätarskruvning skall förhindras och i förekommande fall anmälas oavsett bilens årsmodell och skick.

Tyvärr kommer inte problemet med mätarskruvade bilar att försvinna förrän konsumenttrycket på bilproducenterna blir så stort att alla nya bilar tekniskt sett blir omöjliga att mätarskruva eller att kostnaden alternativt besväret blir så stort att det är meningslöst.

Jag har sedan början av 2001 hjälpt ett antal vänner, familjemedlemmar samt även andra människor (via uppdrag) med bilköp. Ca 65 % av bilarna har varit begagnade BMW.

Min statistik för dessa uppdrag har varit enligt följande:

A. Svensksålda bilar 12 st

- Konstaterat mätarskruvade 3
- Misstänkt mätarskruvade 2
- Ej mätarskruvade 7

B. Importerade bilar (bilar importerade till Sverige och reggade här) 14 st

- Konstaterat mätarskruvade 6
- Ej mätarskruvade 6

C. Ej importerade bilar (dvs utlandsregistrerade bilar) 16 st

- Konstaterat mätarskruvade 3
- Ej mätarskruvade 11

Underlaget är antagligen för litet för att man skall kunna dra några säkra växlar men det kanske kan fungera som ett riktmärke.

Miltalet hos bilarna har varierat från 2000 till 24000 mil.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan, ok, jag trodde din bil gått 17000mil på 5 eller 6 år (-01 till -06)
I vilket fall var den relativt lågt prissatt. Än idag är det få 330 touring som bjuds ut för 135' även med över 15´mil. Men, men...

Sen köper jag inte resonemanget att motsvarande bil är dyrare i Tyskland och att det därför autiomatiskt skulle vara nåt skumt. Finns ingen naturlag som säger att en bil ska vara billigare i Tyskland. Min uppfattning är att prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland är i det närmaste obefintlig. Av den anledningen har jag sedan ett par år inte sett någon anledning till att privatimportera vilket jag gärna gjorde tidigare.

Annars håller jag med dig i sak även om jag tycker du generaliserar väl hårt.

Om en bil verkar billig, tycker jag inte man ska avfärda den direkt, kolla istället upp den noga det kan ha sin naturliga förklaring och kanske ingen som har med skicket på bilen att göra.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
BjörnB, vi är helt överens, vilket du ser i mina inlägg. min poäng är just att leta bil i bottenskrapet är väldigt tidsödande, dyrt och fyllt av faror. Min gissning är att maximalt en på tio är ärlig bland bottenskrapet, och kanske 7-8 av 10 i den normala prisklassen. ändå lägger en del ut tusentals kronor på att M-testa 3-4 bilar och offrar gladeligen en semestervecka på att leta bil bland bottenskrapet, istället för att ta M-testpengarna, förlorad arbetsinkomst, milpengar och lägga det på att leta bil i den normala prisklass.

det jag egentligen säger är att jag har hört sååååå många gnälla över att "alla" importbilar de kollat upp är skruvade, krockade eller en kombination av båda. Det som gör mig så trött på att höra det om och om igen, är att de med få undantag letar i normal prisklass, utan bara bland bottenskrapet! att de ens är förvånade över att allt är skräp när de bara är beredda att betala för skräp?

mvh Johan
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Jag har inga dåliga erfarenheter av importbilar. Har i dagsläget två direktimporterade bilar, en BMW Z3 och en MG ZTT. Båda bilarna har ärliga mätarställningar och även mina tidigare bilar har varit "ärliga".

BILAR:
BMW Z3 2,8iA Roadster -98, Saab 9-3 TiD 150 hk -06, Saab 9-3 Aero -02, MG ZTT 180 -05
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan, "det jag egentligen säger är att jag har hört sååååå många gnälla över att "alla" importbilar de kollat upp är skruvade, krockade eller en kombination av båda."
Överrens! Letar man billiga bilar innebär det generellt mer arbete och man borde inte gnälla när man hittar skumiteter, precis som du skriver.

Kilroy och zätatre mfl, hur vet ni att ni hittat en oskruvad och ärlig bil?

Jag förstår vad ni menar men tycker man bör uttrycka sig lite försiktigare. Det ni har är bilar som ni inte kunnat hitta nåt skumt med antar jag. Så vida ni inte köpt bilen ny.

Jag köper aldrig en bil som jag misstänker är fifflad med men jag skulle aldrig ge några utfästelser annat än jag själv garanterat inte skruvat eller låtit skruva bilen.
Precis BjörnB, bara för att man inte har några tecken på att ens bil skulle vara skruvad, behöver det inte betyda att den är ärlig. Importerad som svensksåld.
Man kan inte uttala sig något, om man inte med säkerhet vet sanningen.
Fast det verkar vara ett känsligt område för många.

> Jag förstår vad ni menar men tycker man bör uttrycka sig lite försiktigare. Det ni har är bilar som ni inte kunnat hitta nåt skumt med antar jag. Så vida ni inte köpt bilen ny.
Att säga "Jag TROR inte min bil är skruvad" är mer korrekt än "Jag VET att min bil inte är skruvad". Dvs om man nu inte verkligen VET sanningen... (haft/följt bilen sedan den var ny)
kilroy
BjörnB*

Din fråga är i högsta grad relevant. Det handlar om att ta reda på bilens "livshistoria" helt enkelt (vilket inte alltid är så enkelt).

Jag lägger alltid ut en tidslinje för bilen som börjar med dokumentationen vid försäljningstillfället. Sen lägger jag in all tillgänglig information i tidslinjen där den tidsmässigt hör hemma. Information som läggs in är t ex

- Garantireparationer
- Garantiservice
- Övrig service
- Besiktningsdokumentation
- Uppgifter från försäkringsbolag, även i Tyskland
- Uppgifter från auktoriserad återförsäljare
- Övriga uppgifter från svenska och tyska myndigheter

Jag kontaktar alltid samtliga ägare till bilen, även i Tyskland.

Jag kontaktar samtliga serviceverkstäder, även i Tyskland.

Mina arbetsredskap är telefon, webben, goda kontakter både i Sverige och Tyskland samt envishet.

Jobbar man systematiskt så upptäcker man ganska lätt om det finns glapp i bilens tidslinje som KAN tyda på att den är mätarskruvad.

Om allt står rätt till med bilen efter en sån genomgång så finns det helt enkelt inte någon risk att bilen är mätarskruvad.

Naturligtvis finns det alltid en risk att en bil, mellan 2 dokumentationstillfällen, är mätarskruvad t ex 500 mil. Det förefaller dock knappast troligt att någon skruvar en bil 500 mil...

Eftersom jag dessutom praktiskt taget är uppvuxen i en bilverkstad (min far och bror hade gemensam bilverkstad innan min far pensionerade sig) så vågar jag påstå att jag har hyfsad kläm på bilar och hur bilar åldras, typiska slitagetecken, hur man försöker maskera slitage för att försöka få bilen att se 10.000 mil nyare ut m m.

Hoppas att detta har rätat ut några frågetecken!

Mvh kilroy

mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
kilroy: Är verkligen en BMW in på verkstad var 500e mil? OM någon vill är det väl inte alls omöjligt att köpa ett verktyg för några tunsenlappar och justera innan varje kontakt med försäkringsbolag, verkstäder eller besiktning. Knappast troligt men fullt möjligt, och därmed är det omöjligt för någon annan är förste ägaren som till 100% vet mätarställningen. För övrigt verkar du ha väldigt bra koll på möjligheter att kolla upp en bil i såväl sverige som tyskland, så OM du har gjort alla telesamtal så tror jag på dina uppgifter, men i ärlighetens nam: hur många som du finns det egentligen? 99% kollar kanske med besiktningen, närmaste 3 föregående ägare (övriga måste beställas) och kanske ett utdrag från BMW, sen sitter man och säger att MIN bil är minsann inte skruvad. Märkligt.

"If you have a hammer, most things look like a nail".
kilroy
mickeolsson*

I princip har du helt rätt. Om ägaren till en bil helt plötsligt kör bilen 6000 mil istället för det mer "normala" 1500-3000 mil mellan 2 servicetillfällen (eller besiktningar) och mätarskruvar bilen vid det tillfället så kan det vara svårare att upptäcka. Trots det så har jag avslöjat en hel del sådana fall också. Det finns andra sätt än de rent konventionella för att avslöja sånt...

Min policy är...om jag konstaterar att bilen INTE är mätarskruvad på ett sådant sätt att det påverkar bilens värde, skick eller kommande vidareförsäljning så kan ingen annan heller avslöja det.

Mvh kilroy

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
kilroy, jag har tex indirekt "mätarskruvat" en bil när jag körde med trasig ABS givare under nästan 200mil. Hade du hittat detta?

Tyvärr är det ganska enkelt att backa mätare idag. Säg att du kör mycket och gör varannan service själv och backar 1000-2000 mil emellan.
På en ny bil är 1000-2000 mil värt uppåt 10.000:- så det kan vara ganska lönsamt att göra denna operation några gånger.

Finns en M5e39 som ska ha ägts av ägaren till en "mätarjusterarfirma". Skulle du våga köpa den bilen?

Jag vill inte ge tips om hur man trixar men med lite fantasi tror jag ingen kan vara helt säker.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.