AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.329

Alla importbilar mätarskruvade?

Sida 2 av 4
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Visst kan man hitta en bra och seriös bil på några dagars resa i Tyskland. Men förutsättningen är 1. att man vänder sig till en auktoriserad säljare 2. att man har gjort noggrann research hemifrån via nätet. När jag köpte Jaguaren förra sommaren hade jag scannat marknaden i ett halvår och hade ett trettiotal intressanta bilar inlagda i ett exceldokument. Då kunde jag också fatta ett bra beslut snabbt när jag väl var på plats.

Visst, det är tids- och arbetskrävande, men är man en tvättäkta bilnörd skapar det bara livskvalitet!

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Buspelle
Alla importerade bilar är inte mätarskruvade, men bra nära. Alla jag känner som har köpt importerade bilar ellr som har importerat själva har dåliga erfarenheter av det ena eller andra slaget. Jag vill påstå att det generellt kräver betydligt mer kunskap, noggranhet och tålamod för att shoppa importerat.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag förstått det är det inte så lätt som att koppla in en dator och backa mätaren bara då mil talet (iallefall i E39) sparas på flera ställen i bilen såsom tex ljusmodulen(som inte kan programmeras om).Sedan så verkar det också lite skumt med mätaren då man inte kan byta tex en trasig mot en begagnad just pga mätarställning utan man måste byta mot ny oprogrammerad mätare.Men om dom bara skruvat mätaren så kan bmw läsar ur riktiga mätarställningen ur ljusmodulen så har man verifierat mätarställningen på bmw så är det nog ganska säkert iallefall.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Buspelle: Det är just sådana påståenden som är så tråkiga att läsa när man själv äger en fin ärlig direktimporterad bil. Om det är som du skriver "Alla jag känner som har köpt importerade bilar ellr som har importerat själva har dåliga erfarenheter av det ena eller andra slaget." så är det oerhört tråkigt men det går faktiskt att inte bli besviken och lurad också, men det kräver tid och tålamod.

Att köpa en importerad bil i Sverige, när jag letade, visade sig vara oerhört svårt då flertalet precis hade kommit över gränsen och registreringsbesiktigats med, vad jag anser, allt för låga mil kontra regdatum. Det var detta som gjorde att jag kontaktade min goda vän för hjälp, tyskan är inte den bästa:)
Han letade under mer än en månads tid efter intressanta objekt innan han tillslut åkte ner för att kontrollera de som var mest intressanta. Anledningen till att jag till slut valde att köpa just från en auktoriserad tysk Bmw återförsäljare, var för att min gode vän haft bra kontakt samt gjort affärer med dem tidigare. Dessutom hade de precis den bilen jag var ute efter beträffande färg, inredning samt utrustning.

Jag håller dock med, Spider, om att det är oerhört tidsödande att leta ärlig bmw men väl värt det när man väl hittar den:)
Dock så är det hutlöst dyra försäkringarna samt den meningslösa skadegörelsen som gör det svårt att äga just en Bmw.

Men inget försäkringsbolag eller ligist skall få bestämma vilken bil jag skall köra, därför behåller jag min Pärla:) trots svårigheterna/tråkigheterna.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
do
162
dopamin
530i Touring -07
Det här med likhetstecken mellan import och mätarskruvade bilar trodde jag hade börja försvinna med att det är vanligare med privatimport, men det verkar inte så om man läser inläggen.

Varför skulle en bil köpt hos en tysk BMW handlare ha större risk att vara skruvad en vad en svensksåld bil är? Typiskt svenskar och se sig själv som dom präktigaste i världen - "Jaså svensksåld, ja men då är ju inga problem alls med bilen".

Man skall naturligtvis aldrig köpa en bil från nisse runt hörnet, varken i Sverige eller tyskland men så blåögd är man väl inte, eller? Att säga att ALLA bilar som importeras är mixtrade med låter bara som något en svensk handlare säger för att skrämma folk.

Jag känner många som importerat sina bilar, inkl mig själv och ingen har drabbats av några skruvade mätare eller andra problem (utöver standardfel som även drabbar svensksålda bilar). Det gäller som sagt bara att lägga lite tid på urvalet, precis som hemma i Sverige.
do
162
dopamin
530i Touring -07
Det skruvas även en del hos svenska handlare --> Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hewi: Det är inga som helst problem att byta mätarställning på någon BMW så att det inte syns nånstans.Allt programeras om Gäller för övrigt alla bilmärken.
Med rätt utrustning som du kan köpa på webben. medföljer dessutom instruktioner till allt från Skoda till Ferrari.
innefattar allt från instrument, ljusmoduler , nycklar mm.
Just därför är BMWS avläsning totalt värdelös.
Sedan att det inte går ändra med BMWs utrustning är en annan sak när man ska byta instrument,/LCM men det har med inprogrameringen av chassienumret som bara kan göras på en ny enhet för att den ska synka med den andra enheten.

///MVH Hasso
Länk
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Var det ingen som såg Insider om mätarjustering. Killen som skruvade Volvon garvade ju bara när de frågade om det var mest importbilar han skruvade, "-En svensksåld Volvo är det bästa att skruva för ingen misstänker något då".......
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
jag vet att det mätarskruvas en hel del här sverige,för att stjäna pengar.tyskarna har det så bra ställt en då,så dom behöver inte fippla med mätarna. även fast det säkert förekommer där också,fast inte iden uträckningen som det görs i sverige.det vet nog dom flesta,som verkligen vet.det är så jävlans enkelt o dra en skit vals över importbilar.o tro sedan att den svensksålda är helt gröna från allt rost o mätarfiffel osv.så du kan inte gå ut med något sådant som du gör LACKE med förutfattade meningar som du inte är 100procent säker på....
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Köper man direkt av en auktoriserad bilhandlare i Tyskland har man det bästa skyddet mot skruvning - om man inte köper en helt ny bil förstås. Tyska handlare har ett mycket långtgående ansvar för att lämna korrekta uppgifter om mätarställning (och ev, krockskador) och kan dömas för bedrägeri om de inte sköter sig. Svenska regler är tandlösa och komme rinte i närheten.

Visst finns det skumma handlare även i Tyskland men den bild som framkommer är att huvuddelen av skruvandet sker efter att bilen lämnat Tyskland.

Att peka ut direktimporterade bilar generellt som manipulerade är därför okunnigt och omdömeslöst. Att det sedan säljs många bilar i Sverige som direktimporterats och har felaktig mätarställning är en helt annan sak.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
go
212
goldman
535ia-97
Tråkigt att du har den inställningen att alla importerade BMW bilar skulle vara skruvade!
Har själv en E39 som är importerad (ej av mig),jag var skeptisk till att köpa en importbil av precis den inställningen men det gäller som allt annat här i livet nämligen att man får kolla upp allting och då menar jag allting!
Fick följa upp historian om min bil och mina tyska språkkunskaper kom till användning och via detta fick jag tag på en bil som hade 14000 mil på mätaren och till ett bra pris!.En rekommendation förrutom ovan nämnda och det som du kollar upp bilar på så undvik säljare med "kontoret på fickan"!!
p.s även svensksålda "kan" vara skruvade.

Jag har själv importerat två bilar från auktoriserade tyska återförsäljare. I båda fallen var de sålda, servade och tagna lämnade sedan i inbyte hos samma försäljare. De hade all information avseende bilarna. Jag körde båda i cirka 1 år och sålde dem sedan vidare (drygt 1000 mil/år). Jag anser att det är uteslutet att de är mätarskruvade.

Mvh
Mikael
Klipp och klistra blir fel ibland. Jag såg det inte förrän det gått iväg:
"sålda, servade och tagna lämnade sedan i inbyte " = samma företag sålde, servade och tog bilarna i inbyte"

Mvh
Mikael
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
mikaelodoris: Ja, så var det även med min pärla. Jag har svårt att förstå hur ngn skulle kunna ha skruvat på min bil utan att det upptäckts och till vilken nytta? Företaget har ju redan ett kontrakt med återförsäljaren och fri service, återförsäljaren borde ju isådana fall ha stenkoll på mätarställningen, tycker man.

Roligt att höra att man inte är ensam om resonnemanget att även svensksålda bilar kan vara "justerade".

Tretretti: Precis vad jag anser också :)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Transocean
Vad spelar det för roll om bilen är skruvad? Om den känns rätt slå till! Du får alltid det du betalar för. En begagnad bil är aldrig ett lika säker köp som en ny. Och att tro att du inte kan få en krockad mätarskruvad bil från en tysk bmw-handlare är ju helt sjukt och typiskt blåögdt nordiskt tänkande. Jag själv köpte en bil från en bmw-handlare med diverse lackskarv, lite calypsorödmetallic-färg i hjulhus och lite sneda dörrinsidor.Såldes förstås som "Unfallfrei" d v s okrockad. Men så gav jag inte så mycket för den heller. Funkar klockrent och närmar sig 30 000 mil, det rätta miltalet ligger väl närmare 40 000 eller 50 000. Ett gammalt djungelordspråk: En bil i annans ägo (eller en utlånad bil) blir sällan bättre!

Juha
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Transocean: Tyvärr så är det ju precis såna personer som du som ger näring åt dessa fifflare. Att inte bry sig om bilen är krockad eller skruvad har jag svårt att förstå...

Okej, du kanske inte betalade speciellt mycket för bilen just för att den var fifflad med men köper man en bil i prisordningen + 250.000 sek, då kanske även du tycker att det har större betydelse om bilen är fifflad med eller ej....

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Spajjjs första inlägg är svaret på din fråga :-). Kan nämna att INGEN av mina självimporterade bilar är/har ändrade mätare. Kollat så gott det går. Ärlig import från BMW i tyskland eller övre medelklasstysk (privat) är rätt så säkert att de inte är ändrade.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Transocean
Fattar inte hur du menar grodan? Jag säger ju att den som köper begagnat och billigast möjligt (billigare i tyskland än i sverige?) får ju det han begär. Att tro att mätarskruvning inte förekommer i mätarskruvningens hemland är ingenting annat än naivt. Ja, numera är det olagligt ja.Men så är även smugling av sprit och narkotika olagligt. Hur kommer det sig då att vi har massa smuglare och narkomaner? Vakna!

Juha
Transocean
Smugglare inte smuglare menar jag förstås!

Juha
lacke
Otroligt vad denna fråga fortfarande väcker känslor.För min del har jag nu köpt en bil, troligen den också skruvad, men som någon i forumet sa så är skicket på bilen kanske viktigare än mätarställningen. Faktum kvartstår dock: hur gärna man än vill kolla upp den bil som skall inhandlas så är det enkelt för den som vill att trolla bort mil utan att det kan upptäckas.
BMW 530 D touring, skinn, sollucka, steptr. ja rubbet skapligt skick 14,000 mil. Pris 130 000 kr rätt eller fel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.