AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.605

Hur kollar jag om silentblocken/bakvagnsbussningarna är dåliga?

Sida 1 av 2
Hur ser jag om dessa är dåliga? Har vart under bilen och tyck rinte att de se alltför dåliga ut... Men jag antar att dom kan se rätt okej men ändå vara slitna?

Och när byter man dessa? Efter hur många mil ...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns några tips hur kollar man dom o du kan bl.a. knuffa bilen på sidan o se om den vinglar, det dunkar till i bakvagnen om du kör över ett farthinder eller en gup...

Busningar är inget man går efter antal mil för det är olika från bil till bil o hur man kör.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det är vell touringen du menar? har du skruvat bort bulten o brickan,så ser du om det är sprucket o dant runt hylsan.då är det dax o byta...
Okej... Det är alltså inga probs att skruva loss detta? Kruxet är vad jag förstår att ta loss de... man behöver tydligen någon slags avdragare?

Nån som vet hur det är att få dit dem?
Visa användare
2.660
dicka o
jag själv använde bara en vanlig avdragare(model större) använde 5-56 någon vecka innan o spreja på bussningarna.sedan dän med bakhjulen,satte dit avdragaklona ordendligt fast o drog åt muttrarna så det inre skulle glida isär när man hammrar o slår på bägge sidorna på avdragarn.tog 15 minuter vadera för varje bussning och i med en ny inn smård med lite yes diskmedel,o pumpa upp den med domkraften.klart.andra gången prova jag med en glidhammare,det gick bättre faktiskt.en 3kg glidhammare från jula,funkade bra för mig i alla fall.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du behövs byta bussningarna 2ggr på din bil dicka o?
Visa användare
2.660
dicka o
andra gången på en kolegas med glidhammare.gick bättre faktiskt(smidigare)...
Dicka A Hur fungerar den där glidhammaren?

Det är väl denna du menar? Länk
Visa användare
2.660
dicka o
exakt den jag menar.kör in den i hyllsan på bussningen,sen har du 9 delar o välja i mellan.jag använde en kraftig bricka som jag satte dit på andra ändan av bussningen o sedan muttern som finns med till glidhamarn.sen var det bara o mata på,lite svettigt är det.bosse bildoktorn använde sig av detta verktyg på sitt tv-program,gå in på svt.se så finns det film klipp om det här.var ett tag sen jag kolla.någon mer som har sett det?
Okej... Om det verkligen fungerar innebär det at tdet blir betydligt billigare att byta själv... kostar ju 2000:- för alla bussningar till touringen... Verkstaden skulle ha 4500:- för jobb+material...

Ska köpa en sån och testa
Jag har iaf kollat under bilen nu... Tog bort metall-lockena som sitter under bussningarna och kollade hur bussningarna såg ut...

Dessa var rättså mycket spruckna...

Men hur känsliga är dessa egentligen?

Så fort de är spruckna så fyller det inte sin funktion längre el?

Man ser ju tyvär bara botten av blockena om man inte tar bort dom... De var föresten aldrig åtgärdade på bilen...

De var nämligen märkta med (99) och bilen byggdes 12-99
Johan,

Joakim på Göteborgs Bilservice (BMW verkstan i Partille) bytte mina bakvagnsbussningar på E38:an förra hösten för 900:-/sida, inkl nya originalbussningar.
Jag hade inte lagt en sekund på eget jobb på detta utan att först kolla pris med honom, han är mycket bra men tyvärr ofta rätt uppbokad...

Mvh. /Kjell
Kjell Svensson: Åkte dit idag... Han tog 3500 för jobbet inkl material (Bmw orginal)... Wölkes skulle ha 5500... Så nu byter han blocken så får vi se hur det blir...

Tack för tipset... Väldigt trevlig kille verkade det vara som hade den verkstaden... HAr sett verkstaden innan... Tyckte då att det såg ut att vara ett skumrask ställe... Men många har rekommenderat honom.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej Dicka O, dethär var ett MYCKET intressant inlägg för min del! Har igång en annan tråd angående att bygga en rätt maffig avdragare för att byta bussningarna och har även fått kontakt med en kille och vi skulle precis slå våra påsar ihop och börja konstruera och planera...

Det funkar alltså med en vanlig glidhammare??!! Är det verkligen sant!
Behövde du värma något? Har nämligen ingen värmepistol men det går ju bra att köpa på Jula samtidigt med glidhammaren fast om man inte behöver så?

Beemwepaouer : Varför ska du byta blocken? Har du också vibrationer?

Visa användare
2.660
dicka o
hej beemwepaouer! det funkar med en vanlig glidhammare.hade lite 5-56 några dagar innan ingreppet,så det skulle gå lättare.men jag vet inte om ni har sett inslaget med bosse bildoktorn på svt,där värmde han istället så det brann osmälte lite grann innan hylsan närstan ramla ner av sig självt.sen börja han med glidhammarn.men sedan o få dit bussningarna så tog han lite automatolja på bussningarna.men det tyckte inte jag var bra,så jag använde mig av yes-diskmedel funka mycket bättre för mig.förlåt mig bosse värmde med gosolbrännare,så det fick brinna lite som jag skrev förut mvh dicka o.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Frågan är hur mycket man vågar värma så man inte förstår godset i bakvagnen?
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Dicka O: Strålande! Då blir det ett besök på Jula i helgen för å köpa glidhammare. Hoppas de inte är slut!

M_johan84: Nja, vibrationer är ett väldigt snällt uttryck. Min bil ormar sig våldsamt i bakvagnen när den fjädrar ordentligt i hög fart, ett litet gupp på motorvägen är en ball upplevelse! Man känner hur röva åker i sidled även i framsätet! Dessutom förvandlas hela bilen till en SpeedmetalBastrumma om man kör över ett spårvagnsspår eller nåt liknande. Helslut silentblock helt enkelt!

Ravve: Enligt BMW själva, mycket säker källa: Värm med varmluftpistol max 600 grader C på blåsluften i ungefär 2 minuter vilket motsvara ungefär 80 grader C på bussningsfästet. Det bygger antagligen på att aluminiumet som subframe är gjort av vidgar sig ca 5 ggr mer än metallhylsan runt bussningen. Båda vidgar sig men "hålet" blir 5 ggr större än "bulten" om man säger. Det är antagligen därför det funkar med långsam uppvärmning med blåspistol istället för Gas/gasollåga.
Jocke på gbg bilservice har ju inte hört av sig än:/ vill ha dom blockena bytta nu...:/...

Funderar t om på att köpa glidhammaren imorrn och testa själv... Smart alternativ...Då slipper man ju hela värmepistol historien samt förstöra godset..
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, då är de bara hissa upp och värma och börja "hammra" med glidhammaren. Tror väl de annars också kan kallas för slaghammare?
Ravve : Du får gärna berätta hur det går för dig..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.