|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Pratade nu med försäljaren igen som först försökte vidhålla att det sitter samma motor i -00 och -01 så det var "inte så farligt", samt att dom hade missat årsmodellen då detas system inte hade hittat rätt årsmodell på chassinummret och att dom NU inte länge skriver årsmodell på köpekontrakten utan istället registrerings datum. Med andra ord erkände han mer eller mindre att han gjort fel och erbjöd sig att köpa tillbaka bilen för grön-list prist på en -01!! Aldrig i livet sa jag ju självklart. Han var helt ovillig att på något sätt kompensera mig eller återta köpet. Han upplyste mig också om att reklamations tiden på en beg. bil är 6mån vilket ju enl. både KO, ARN och mitt egna juridiska ombud är en lögn. Ska imorgon prata med min familjs jurist och diskutera om vi ska gå via ARN eller bara helt sonika dra detta inför en domstol. Nu handlar det inte ens om pengar eller något i den vägen längre, kan säkert sälja bilen och täcka upp det mesta av mitt lån och sedan köpa en ny bil, då självklart en svensk bil från aukt. BMW handlare och absolut inte från Autocity i Löddeköpinge igen. Men efter hans "erkännande" om fel och ändå en sån ovilja att kompensera mig så handlar det mer om att slå dom på fingrarna än att rädda mina ekonomiska intressen. |
|
| Vilken firma är detta? | |
|
Autocity i Löddeköpinge står det ju //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Dom verkar sälja mycket nyimporterat, lite trista bilar utan ACC och sportratt osv på E46:orna. | |
Helga |
"Med andra ord erkände han mer eller mindre att han gjort fel och erbjöd sig att köpa tillbaka bilen för grön-list prist på en -01!! Aldrig i livet sa jag ju självklart. Han var helt ovillig att på något sätt kompensera mig eller återta köpet. Han upplyste mig också om att reklamations" ?? Vad menar du?? //Helga |
|
Helga, jag menar att jag inte går med på att han köper tillbaka bilen jag betalat 140k för till ett pris av 92k. Jag och mitt juridiska ombud anser att han ska antingen återköpa bilen till priser den såldes för eller ge mig en skälig komensation (läs det jag köpte den för minus det jag kan få för den idag) |
|
| Ersättningen ska ju givetvis vara skillnaden i försäljningspris mellan vad bjorn kan sälja sin 00 för jämfört med vad han skulle få för motsvarande 01. Börjar kännas komplicerat det här.:-) | |
|
Jag kan inte se att någon i denna tråd har pekat på möjligheten att gå in på Vägverkets hemsida för att kolla upp bilen innnan köp. Kan synas elemenärt men värt att titta på. www.vv.se och sök uppgifter om annans bil. Om man då kollar RRO209 så kommer det upp Fabrikat BMW 320 TOU MJ00 och effekten anges till 110 KW. Fordonet tillv 2000-02. Detta var min förra touring. Min nuvarande bil RYK939 Fabrikat BMW 320 TOU MJ01 och effekten anges till 125 KW. Där står även Fordonet tillv 2000-09 MJ som alla förstår betyder i detta sammanhang Modelljahr och av dessa två bilar är den ena 2000 och den andra 2001med 170 hk (M54-motorn). |
|
|
Ralph: MJ finns angivet på svensksålda BMW under en handfull år dock inte på importerade. Ej heller på de som säljs nya idag. ___ //Ulf |
|
|
Ulf! Tack för informationen. Det var några år sedan jag köpte fabriksny bil. |
|
|
Bra tråd, du gör helt rätt som tar detta vidare. Man skall ha det man betalar för. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Tack Daniel, kommer få svar från juristerna jag talat med imorgon ang. hurvida det blir ekonomiskt vettigt att dra frågan vidare. Får se hur det går. |
|
|
Har nu fått besked från juristerna som vill ta sig an fallet. Vi kommer att kräva återköp för hela försäljnings summan minus 10 kr per körd mil från köptillfället samt 8000kr för ev. "slitage". Och det låter väl ganska rimmlig eller vad tror ni? Juristerna var iallafall ganska säkra på att vi vinner om det går hela vägen. Dock hoppas vi ju på att dom kommer acceptera vårt krav då dom då kommer få ge mig 120000 för bilen och sen har chansen att sälja den på nytt. Och gå runt på det istället för att riskera att åka på en enorm rättegångs kostnad. Men mina ombud ska ta kontakt med dom under dom närmaste dagarna så får vi väl se. Har för övrigt redan hittat bilen det blir istället, en sv-såld 330ci -01 (och ja den är tillverkad -01 ;) ) och den kommer handlas direkt från aukt. BMW-handlare (om det nu kan vara nån garanti). |
|
| Det låter väl ganska rimligt, det viktigaste är ju att du själv tycker det verkar rimligt. Misstänker att firman kan vara villiga att acceptera juristernas förslag. Åtminnstone om de är förståndiga. Lycka till, bjorn h. | |
|
Gött att du gör något åt de! Det finns för många som bara säger Okey och accepterar! Lycka till! |
|
|
VonRon, det som jag känner är viktigast just nu är att få tillbaka såpass mycket att jag kan täcka lånet jag har på bilen iallafall, så jag kan betala av det och börja från 0 igen med ett nytt lån och en ny bil. Sen att jag har lagt ut lite pengar på den är ju driftkostnad och det får man ju räkna med. Hoppas iallafall att dom accepterar förslaget och det snarast, för blicken har fastnat på en stålblå 330ci på BMW i Varberg ;) |
|
| Hoppas det går bra för dig och att du fått lite refarenhet på köpet. | |
Helga |
Kan ju vara så att du har tur i oturen. Få dom mesta pengarna tillbaka och sedan kunna köpa den bil du egentligen ville ha :-) //Helga |
|
Helga, ja visst vore det kanon om det löste sig så väl. Lösningen jag hoppas på är att jag får tillbaka pengarna minus ett skäligt prisavdrag så jag känner mig iallafall lite kompenserad, om dom sen kan sälja bilen igen i vår för summan dom fick ge mig så är ju alla nöjda och glada. Hoppas att dom inser det bara för hamnar det i rätten kommer det ju tyvärr bli någon som förlorar, och för den parten kommer det bli ruskigt dyrt :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.