AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.280

Lurad på 20hk :(

Sida 1 av 7
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Köpte i somras min första bil, vad jag sades vara en 320i från 2001 vilket även står på mitt köpekontrakt.
Tänkte inte mer på det och betalade och var glad, nu idag 4 månader senare upptäcker jag av en händelse att det är en -00 och då självklart med 150hk motor.
Någon mer som har råkat ut för något liknande?
Och vad ska man göra?
Har ju ett kontrakt som säger att jag köpt en 2001:a, men sitter istället här med en bil som jag ju iofs. tycker om men som när den en dag ska säljas kommer bli en jätte förlust affär.

ha
734
haack
X3 30d -18

inte för att vara elak, men hade du tänkt att gå vinst på en bilaffär?
dedär med årsmodeller är lite lurigt...i tyskland skiljer dom på tillverkningår och föräljningsår. i sverige är vi inte riktigt lika nogranna..en bil som tillverkas -00 men säljs och registreras -01 kan mkt väl betraktas som en -01 i annonser.

tråkigt att du blev lurad på 20hk...men tyvärr är de ju så att man måste vara lite insatt när man köper saker för att minimera risken att bli lurad.

mvh crille

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Ja att årsmodell och tillverkningsår inte är det samma är jag medveten om, bilen jag köpte rullade ur fabriken november 1999 och är då en -00.
Har ju dock både köpekontrakt och varudeklaration där det uppgivits att det är en -01 jag har köpt.
Ska ringa bilhandlaren imorn och se vad han har att säga och är jag inte nöjd med det svaret blir det ARN på stört.
Är bilen tagen i drift tidigt -00 så är det nog inget problem att hävda att det är fel i papprena, då kan den knappast räknas som en -01:a. BMW brukar ändra modellår efter semestern, dvs september. Din bil är alltså av modellår -00 (november -99) och har "årsmodell" 2000.
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Den är som sagt tilverkad nov -99 men tagen i drift apr -01, så det kan ju vara handlaren som helt enkelt läst fel på dom tyska dokumenten.
Men ska som sagt ringa handlaren imorgon och se om han har intresse i att lösa det hela, han har dock blivit sågad rejält här förut så det blir nog även ett samtal till ARN och mitt egna juridiska ombud är jag rädd.
Vet att jag har rätten på min sida och tänker kräva att han häver köpet.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det hade varit ganska enkelt att kolla reg.beviset och sett att bilen hade 110kw och inte 125 som 2,2:an har. Om bilen är tillverkad 2000 och uttagen 2001 så har du nog inte så mycket att komma med mot bilfirman tyvärr. Det här är ett problem tycker jag. Har själv gjort en liknande affär, en -00 som tyvärr visade sig vara en -99, jag fick iof igen pengarna på den bilen när den såldes så det kvittade, men jag vet att det känns lite bittert.

Mvh Henrik
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Inte mycket att komma med? Hur menar du då?
Jag har ett påskrivet köpekontrakt på en BMW av 2001 års modell samt självklart en varudeklaration på det samma.
Men jag lovar att om han i rättsal vilket är så långt jag kan tänka mig att gå, kan bevisa att bilen han sålde mig är en -01 så som han har skrivit på ett kontrakt om att det är ska jag gladeligen erkänna mig besegrad.
För i slut ändan är det ju inte bara en köpare utan båda parter som ska tänka sig för innan dom skriver på någonting.

Och att sen bilen är uttagen -01 har ju ingen som helst betydelse. Om nån gick till BMW och köpte en "ny" bil som påstods vara en 2006:a fast sedan visade sig vara en tidig -05, hade då bilsalongen kommit undan med det också?
bjorn_h: jag tycker att du har rätt faktist. gör så som du sa, du gör det rätta!

/// Bimmarkomanen
Bilen är en solklar 00 o inte en 01 då bilen rullade ut november 99
Jag skulle absolut inte vilja ha kvar bilen.
Skulle dragit direkt till domstol me detta.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Suuuck, Sverige blir mer och mer som Amerika varje dag. Som kund har du inga skyldigheter, det är bara säljaren som har detta. Så fort det blir meningsskiljaktigheter så ska det hotas med anmälningar och domstol. Är det verkligen så svårt att kolla upp bilen när man köper den? Nej!! Tyvärr blir det nog så att en domstol skulle dömma till säljaren fördel då det enligt EU är första registreringsdatum som gäller nuförtiden.

Mvh Henrik
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Finns det inget som säger att den måste registreras inom 12 månader från tillverkningsdatum för att registreringsdatumet skall bli årsmodell på pappret da?

Ta en M3 e36 tillverkad augusti 1993 som stått hos handlaren sen dess och till slut vill ngn ha den och reggar in den 2006. Är det en -06a då? Borde vara inom 12 månader...

/// B-O
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Provkörde du inte bilen för köpet? Det är en enorm skillnad mellan de två olika motorerna. Det går inte att missta sig! 150 hk-versionen är mjuk och trevlig att köra, ingen tvekan om det. 170 hk-versionen känns betydligt mer rapp och svarar bättre på gaspådrag.

Trösten är att även 150 hk-motorn är trevlig men böhöver litet mer varv för att vakna. Njut av den fina mjuka sexcylindriga gången!

Är inte begreppet årsmodell borttaget? Precis som Soda skriver är det väl tillverkningsdatum eller registreringsdatum som gäller numera (osäker vilket). Tycker inte fallet är solklart åt något håll. Lär väl bli någon kompromiss, du kan ju knappast räkna med att häva köpet utan kompensation för de 4 månader du använt bilen. För övrigt är det ju rätt klumpigt att missa en sådan sak som effekt men jag kan iofs förstå att det händer (man blir lite exalterad vid bilköp, tyvärr :)).
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Soda, du menar alltså att ansvaret att kontrolera hurvida säljaren har angivit rätt uppgifter ligger på köparen? Om du knallar in på siba och köper en dator och sen kommer hem och upptäcker att det är en sämre/äldre maskin än du betalat för så får du "skylla dig själv" som inte har haft kunskap nog att kontrolera att det är rätt redan i butiken?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Blir nog svårt att få nåt ut av det här. Tyvärr.
Årsmodell... Ja, vad är årsmodell egentligen? Är det året när bilen rullar av bandet på fabriken. Inte längre enligt svenska beräkningen. Jag har en E46-06:a trots att det detta år inte tillverkas några... Med tanke på dagens modellberäkning så tycker jag att man som köpare har ett stort ansvar för att kolla vad det är för bil man köper.
Om det är som du säger, 4 månader sen du köpte bilen och först NU kommit på att det är en annan motor än i senare modell, är det för att någon påpekade detta faktum? Låter lite som att du blev besviken för att du inte visste om skillnaderna. Om du visste skillnaden innan köp så borde du varit mycket noggrann i frågeställningen om detta verkligen var en 2,2:a.

Min Cabrio Länk
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Keiser, att man missar just effekt kan ju bero på att jag aldrig kört nån 150/170hk sug motor innan utan bara turbo dieslar och betydligt större bensinare och därför inte hade nån referens.

Sen om det är 150 eller 170hk i bilen är inte det som är problemet egentligen då jag för övrigt är jätte nöjd med bilen, men när den en dag ska säljas så kommer jag ju få gå ner ganska kraftigt i pris för att motivera köpare att välja min mindre motor och inte en -01.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hur man än vrider och vänder kan väl denna bil aldrig bli en -01:a? Den är tillverkad -99 och tagen i trafik -00.

Eller?

Tycker inte man kan förväntas känna om en bil har 150 eller 170 hk av en enkel provkörning.

Däremot kan jag hålla med om att man kanske skulle tittat i pappren efter effekten i just detta fall eftersom det är ganska avgörande för priset om bilen har gamla eller nya motorn.

Men jag tycker absolut man ska kunna lita på vad bilfirman uppger för årsmodell. Hoppas du går vidare med detta. Viss kompensation borde en seriös bilfirma gå med på.

Lycka till!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad eller vem är det som bestämt att 01 = 2,2L ?

Min Cabrio Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Möjligt att du kan få rätt i att det är en 00:a och inte en 01:a men det kan nog blir svårt att få det till att du betalt för en 2,2:a istället för en 2,0.
Det var så jag menade.

Önskar dig hur som helst lycka till.

Min Cabrio Länk
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Har du köpt av en handlare, är det inget snack. Ta med dig kvitto och specifikationer och gå till handlaren och kräv kompensation motsvarande prisskillnaden vid tillfället för köpet.

Mitt svar bygger på att det inte gått längre än typ 1 år (i praktiken torde 2 år vara den yttre gränsen) sedan köpet samt att dokumentationen (specifikationer, kvitto o dyl) gav dig, vid köpetillfället, stöd för uppfattningen att bilen hade en annan motor och/eller var av en annan årsmodell.

(Hade du köpt av en privatperson hade din undersökningsplikt gått längre och möjligen omfattat det här förhållandet.)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kom 2,2L 170hk 2000/06 då även t.ex. ratten byttes mot den senare sportratten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.