|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Nä i tyskland är det en 01 om man ska räkna som du gör i sverige har jag ju en 06:a :) | |
| Anders, ja det må va hänt att jag handlar -99 delar då... men principen är fortfarande den samma | |
|
bjorn_h Om du har en varudeklaration från säljaren så måste där ju framgå vilken motor objektet som var till salu skulle ha. Om det står att det är en 150-hästars ja då har du ju fått precis vad du har köpt (när den är tillverkar resp. inregistrerad är ju snarst av akademiskt intresse då årsmodellerna inte på någotvis följer kalenderåret). Står det däremot på deklarationen att det är en 170-hästars motor, ja då har du ju blivit grundlurad. Du säger själv att det inte är årsmodellen hit eller dit du hänger upp dig på utan att du är orolig att du har betalat för något du inte fått. En årsmodell hit eller dit gör inte 30 lock, möjligen kan motor skillnaden göra det dock(om än knappast troligt). Att ge sig in i en diskussion om köpet bara baserat på årsmodell(vilket vi vet är en djungel) lär inte ge särskillt mycket. I don't see the problem.... |
|
|
På varu deklarationen är fälten för motoreffekt ej ifylda dock står det i årsmodell/tillverkningsår fältet (vilket ju då blir tillverkningsår om dom hävdar att årsmodell-begreppet ej finns längre) 2001 och inte 1999 som ju annars är fallet. |
|
Helga |
Till Anders S. Att jag svarade så var att du frågade vad jag definierade som årsmodell. Kärnpunkten vad jag ser det som, är att BMW bytade motor mellan 00-01 vilket renderar minst 30.000:- Att sedan inte BMW höjde priset mer än 8.000 är lite märkligt men det har ju med konkurrans att göra. Vissa år har de även sänkt priset på någon modell. Var inte -01 faceliftad också? Eller var det -02 //Helga |
|
Pratade med firman i fråga nu, dom var ju självklart mycket trevliga och bad att få återkomma. Det som slog mig som lite konstigt var att han kom ihåg bilen så väl att han med bara beskrivningen röd 320 med m-paket kunde bokstäverna i regnumret :) Han återkom iallafall efter en stund och sa att han som sålt mig bilen skulle återkomma under morgondagen. |
|
|
bjorn_h: Jag håller tummarna! Helga: Facelift sedan kom 09/2001 och coupé någon gång under 2003, minns ej vilken månad men förmodligen även September där också. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Det som är det stora problemet är att det är så sjukt att det sedan årsmodellbegreppet slopades, så är det regdatum som gäller. Thats it. Massor med fall som ligger hos arn pga detta, finns många exempelfall upptagna i motorpressen där just sånt här inträffat. Ex: En bil som stått och samlat damm hos en handlare och inte blivit inreggad på flera år säljs som ny, eller som min kompis faceliftade 325:a, inreggad 09/01, köpt som en 02:a, men vid inbyte och i försäkringspapprena så är det en 01:a, då den är inreggad då..... PÅ höstkanten när bilhandlarna började sälja 07:or så kommenteras detta alltid i motorpressen då endast en bil inreggad efter årsskiftet per defenition är en 07:a. Allt inreggat i år ska vara 06:or.... |
|
|
Beppo, saxat ur ett mail från KO: "En regel som har använts i allmänna reklamationsnämdnen är att om det förflutit en längre tidsrymd mellan tillverkningen och registreringen bör köparen upplysas om detta. Det har ansetts lämpligt om denna tidsrymd varit längre än ett år." "Det kan anses som ett köprättsligt fel om bilen avikker från vad som avtalats eller från vad du har fog att förutsätta." (t.ex. kan man ju förutsätta att det finns 2.2 liters motor när den varudeklareras som en -01) Dom har även bifogat två fall där ARN dömt till köparens fördel. |
|
|
Viken rörig diskusssion. Jag tycker det är solklart, tillverkningsår 99 årsmodell 00. Registreringsår 01 någon gång. Björn h, måste ha all rätt på sin sida. Årsmodell/tillverkningsår kan aldrig enligt min mening bli annat än 00 och 99. |
|
| Ja, i flera fall har arn dömt till köparens fördel. Men det jag vill säga är att det inte är kristallklart hur det går, och många handlare utnyttjar systemet som uppstått i ruinerna efter årsmodellens fall.... | |
|
VonRon: "Årsmodell/tillverkningsår kan aldrig enligt min mening bli annat än 00 och 99." Nej man tycker ju det.... Tillverkningsåret är ju 99, men årsmodell begreppet är borttaget och årsmodell anges numera med regdatum, enligt branschöverenskommelser. Helsnurrigt! Varför tog man bort årsmodell öht??? |
|
|
Men bilfirman har ju använt årsmodellbegreppet i sitt formulär. (Årsmodell/tillverkningsår) Skulle det ha varit riktigt borde det väl stått reg-år i formuläret som då blivit 01 och björn hade sluppit blivit vilseledd. Nu finns det ju tydligen en vedertagen ettårsregel vilket gör att bilfirman under alla förutsättningar trots allt gjort fel. |
|
| Min bil är tillverkad nov 98, vet ej första reg datum, men första regdatum 03 i Sverige, regad i svenska registret som 98 årsmodell. Vid kontakt med min Bmw återförsäljare påstår han att årsmodellen kan bli lite hur som helst när den regas i Sverige, men han skriver gärna intyg på att jag har en årsmodell 99. En aning konstigt och rörigt känns det som. Jag köpte den själv som en 99 och känner mig inte särskilt lurad eftersom den faktiskt tillhör modellåret 99 om än tillverkad sent 98. | |
|
Fast OM du skulle få bilen värderad som en 98 skulle du nog känna dig lurad... Detta är nog ingen risk hos en bmw-handlare, men hos andra ökar faktiskt risken för detta. Har läst massor med artiklar ang detta.... |
|
| Där sa du nått... Kanske ska stanna till på BMW och höra om dom har lust att skriva ett intyg på att jag har en bil av årsmodell -00, för ett sådant intyg från tillverkaren kan väl knappast bestridas? | |
|
Borde faktiskt kunna vara en ide, tror jag bjorn h. Tror nog att du har rätt i det Beppo, men spelar inte så stor roll i mitt fall eftersom jag brukar behålla mina bilar tills det är dags att akrota dom. |
|
|
Oj, så rörigt det blivit med årsmodeller.. Har vi inte i det "nya" systemet två begrepp att hålla ordning på?? Årsmodell enl. tillverkarens eget beslut, kan oftast utläsas genom en bokstav eller siffra i chassienumret. Man får kolla med tillverkaren för varje fabrikat. Och så när bilen togs i bruk. Tyskarna har ju länge haft detta förfarande: Baujahr (Byggår o månad) samt Erstzulasssung (första registrering). Är nog lika bra att vi också börjar titta på båda bitarna så vi slipper dessa besvikna köpare som känner sig lurade... |
|
|
OM bilen är svensksåld, står all nödvändig info i regbeviset såsom tillverkningsår och första reg-datum. vet ej hur det är med importerade bilar. |
|
|
Bilen är inte svensksåld och tillverkningsår står ej på regbevis och första regdatum står 2006-05-29, det står även av någon anledning Direktimport: Nej men det är ju inte av betydelse. Fick även precis klartecken från annat håll att jag har hjälp att dra frågan så långt som krävs mer som en princip sak än något annat. Hur illa det än känns att bli förd bakom ljuset så måste jag säga att det här kan bli riktigt spännande :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.