|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Tandberg, om det blir påfrestande och tidskrävande spelar väl ingen roll? Skulle man inte göra nått för att det är "jobbigt" skulle man ju bli överkörd dagligen. Har jag betalt 140k för en -01 vill jag ha rätt bil. |
|
| Tandberg, vad skiljer i pris mellan 320 och 325? Skiljer ju 20hk där med. Sen blir ju 00 mera oatraktiv vid försäljning då årsmodellen efter ju ändå är relativt "billig" och har betydligt mera krut under huven. | |
|
Helga, Jag förstår fortfarande inte hur du definierar årsmodell. Vad är årsmodell ur din synvinkel och hur kan årsmodell definieras modellmässigt? "Precis som jag skriver. Kan du hitta någon 00 med 2.2 resp 01 med 2.0." Hitta? Enligt vad för beteckningar? En 2,2 gjord i september 00, som registreras december samma år blir väl inte en 01:a. Detta var väl förr när biltillverkarna själva "bestämde" årsmodell? Min Cabrio Länk |
|
Helga |
Samma svar. Om jag köper en 00 och den har 2.2 lit motor från början så är det en 01. Om jag köper en 01 och den har 2.0 lit motor från början så är det en 00. Säger reg.beviset att det är 01 och den har 2.0 lit motor så är det en 00. Jag struntar fullständigt i när bilen blev reggad utan det är tillverkningsdatum som har betydelse. Och mej veterligen så är en 320 tillverkad sept 99 en alldeles uppenbar 00. Mao har säljaren grundlurat köparen. Som Volvo S40, Fas 1 och Fas 2. Ett ärligt uttryck som förhoppningsvis bilsäljarna var ärliga med. //Helga |
|
Fast en bil som är byggd 99 och såld 1,5 år senare är varken i min eller ARN´s mening en -01, har fått mig tillsänt från KO två fall där samma sak har hänt där det inte ens har funnits någon alls lika stor maskinell skillnad där kunden har fått rätt till ersättning. I båda fallen var bilarnas pris en bit under 100k och båda fick ersättning på 10k. Då det är en större skillnad än bara årsmodell på min bil kommer jag ju självklart kräva en högre ersättning än så. Kan det sen klassas som ett fel av väsentlig betydelse kan man kräva att firman i fråga gör ett återköp av fordonet. Som en liten parantes så står på mitt reg bevis att "Datum för första reg.: 2006-05-29" betyder det då att jag utan att ljuga kan lägga ut den till försäljning som en -06? :) |
|
| Har du tagit upp problemet med säljaren? | |
| Sitter på jobbet och har ingen möjlighet att ringa honom men ska självfallet göra detta så snart jag kommer hem idag. | |
|
Jag instämmer med Helga. Självklart ska försäljaren säga att det är en 00'a om den är tillverkad sep. 99 (om det nu är MJ2000) och inte en 2001'a oavsett vilka förändringar som skett. Själv hade jag kontrollerat extra noga vilket tillverkningsdatum det var om jag köpt en "320 -01" då det kom en ny motor iom MJ2001. Förstår ändå att du känner dig lurad och hade det varit jag hade jag först och främst kontaktat säljaren för att höra vad han kan göra. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| heltsonika, ska ju som sagt självfallet kontakta säljaren, har dock inga högre förväntningar då firman i fråga har diskuterats här förr (synd jag inte viste det för 4 mån sen) | |
|
Jag säger inte att det ÄR en 01:a. Frågan är bara vad definitionen är. Fick ett tyvärr lika dåligt svar igen eftersom du verkar ge mig svar på vad DU anser vara respektive årsmodell. Får jag fråga om det är din personliga åsikt eller någon annans åsikt om vad årsmodellen baseras på? "Jag struntar fullständigt i när bilen blev reggad utan det är tillverkningsdatum som har betydelse. Och mej veterligen så är en 320 tillverkad sept 99 en alldeles uppenbar 00" Är en bil tillverkad sept 99 en uppenbar 00:a alltså? Håller med om att en bil tillverkad 99 känns helfel att kalla 01. Frågan är bara vad som juridiskt sett är vad i frågan om årsmodell. Min Cabrio Länk |
|
| Det är regdatum som gäller, tyvärr. Tycker personligen att byggdatum OCH regdatum borde gälla.... | |
| Det är regdatum som gäller ja, men enligt tidigare fall har ARN fastslagit att om det är mer än ett år mellan tilv. datum och reg. datum skall kunden upplysas om detta, och när det nu står -01 och det på denna modell sitter en större motor så är det enl. KO ännu större krav på säljaren att upplysa om hur det ligger till då det kan förutsättas att kunden inte har lika stor kunskap om bilar som säljaren. | |
| Ja, jag hoppas att du får rätt. Fast helt vattentätt är det ju inte. Och jag tror att du kan få ARN på din sida, däremot så finns, om firman skiter i det, ju en inte obefintlig risk att de s a s "bokstavstolkar" i rätten och då kan det vara kört. | |
|
Tråkigt, men viktigt i sammanhanget alltså. Så det hela blir egentligen ett fall om huruvida säljaren borde påpekat skillnader mellan olika modeller. DET är vad jag just är orolig för, för din skull alltså, eftersom du då ska bevisa att du inte blivit informerad om att du köpt en bil som kan ha framstått som en annorlunda produkt. Det är av denna anledning jag tjatat om vad som är den RÄTTA benämningen på årsmodell. Min Cabrio Länk |
|
| Då jag ju inte var själv när jag köpte bilen utan även kompisen var med och kan intyga att det verkligen inte var tal om att det var en 00 uttagen 01, utan att det är en -01 punkt slut vilket även står i både köpekontrakt och varu deklaration så kan dom ju knappast hävda att det sagt något annat. | |
|
De är ju en 01:a, punkt slut. Frågan är som sagt om bilhandlaren borde eller har en plikt att upplysa att just denna bil är tillverkad -99 och att samma karossmodell finns med 2 olika motorer? Det är tyvärr vad du får brottas med i rätten. Håller däremot med om att det känns fult att sälja den rakt upp och ner utan att tala om motoreffekten. Om han nu inte gjort det? Vad jag förstår så hade du ingen aning om att det fanns 2 olika när du köpte den, utan först nu 4 månader senare. Min Cabrio Länk |
|
|
Det är INTE "en -01:a punkt slut". Enligt den tolkning som görs av vissa i vårt land efter slopandet av årsmodeller så är det en -01:a, men enligt normalt, logiskt tänkande är det en -00:a. Ska man följa tolkningen så kan ju en handlare ha en bil i hallen i flera år och årsmodellen ändras allteftersom åren går, bara dom inte tar bilen i trafik. Och det är ju knappast logiskt, eller? Årsmodeller ska bestämmas av tillverkaren och i just detta fall räknar tillverkaren bilen som en -00:a - därom råder inga som helst tvivel. |
|
| Handlar jag reservdelar till bilen så ska jag ju ha delar till en -00 vilket ju helt logiskt gör min bil till en -00 inte 01 och absolut inte 06 vilket det ju enligt mitt regbevis är om man nu ska gå blint på första reg datum :) | |
|
På pappret är det en 01:a. Punkt slut. :) Ska en säljare av begagnade bilar då annonsera det som en 00:a? Ja kanske. Men frågan är om han rent juridiskt är förpliktigad att göra det, håller som sagt fortfarande med om att det är gränsfall att sälja den som 01 utan att informera om tillverkningsdatum när det skiljer så pass mycket. Min Cabrio Länk |
|
|
Bjorn, Nej, när du handlar delar till din bil så handlar du delar utifrån tillverkningsdatum. Du kan inte uppge 00 och vara säker på att få rätt delar. Min Cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.