|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
2.2 kom väl 2000/09 MJ01? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Har bilhandlaren satt ut en uppgift i t ex annonsen (vilken i lagens mening motsvarar en utfästelse) om vilken årsmodell bilen har är det helt självklart att du skall kunna förlita dig på den uppgiften utan att behöva verifiera saken. Riktigheten bestäms efter det sätt varpå man normalt i branschen fastställer årsmodell på bilen (skulle det mot förmodan vara några oklarheter härvidlag, vänder sig domstolen till en branschorganisation (el dyl) och frågar). Visar det sig vid en bestämning i efterhand av bilens årsmodell att den i själva verket är en yy istället för en xx och det mellan dessa årsmodeller finns en skillnad i egenskaper (motor eller vad som helst) som återspeglar sig i marnadsvärdet (vid köptetillfället) - har du rätt till kompensation motsvarande den skillnaden. Detta är ett minimum av dina juridiska rättigheter. Om du inte kommer överens med bilhandlaren råder jag dig till att kolla din försäkring (kolla både bil och hem) efter rättshjälp. Hitta sedan en advokat som du tycker verkar hungrig och följ hans råd. Saknar du försäkring för detta, råder jag dig till att själv stämma honom eller att kolla vad en jurist (inte advokat) begär för att föra din talan. Man skall komma ihåg att ärendet kanske omfattas av bestämmelserna om tvistemål om mindre värden - i sådana fall bär vardera part sig egen rättegångskostnad. |
|
|
Någon har hintat åt det tidigare och även jag är av åsikten att man inte bör investera kanske 100.000 kronor i en bil som man inte kollat upp så långt det är möjligt och först fyra månader senare "vakna" och då genast hota med domstol. Visst, handlaren har - medvetet eller omedvetet - angivit fel årsmodell, det är det inte tu tal om. Och visst är det mycket olyckligt, men samtidigt är det ingen nyhet att vissa handlare - återigen medvetet eller omedvetet - friserar sanningen. Att skjuta över hela ansvaret på säljaren är i mitt tycke mest ett sätt att döva sina egna misstag. Hade köparen gjort som man ska (och som vi poängterar på detta forum flera gånger per dag), d v s kollat upp bilen innan köpet, hade situationen aldrig uppstått. Det kan man inte heller komma ifrån. |
|
| Anders N, vad skulle det vara för fel om nu inget anat fungerar att i värsta fall pröva saken i en domstol? Det är ju det domstolar är till för!? | |
| va med om ett liknande händelse i somras. Tittade på en Audi S4 som jag ville köpa bilen va en 04a enligt annonsen och säljaren så klart, ringde upp försäkringen för att kolla vad den skulle kosta och där sa de att det va en 03a hmmm , ringde upp säljaren och påpekade detta till han och han va fast vid att nej enligt hans data så är det en 04a då frågade jag är det engilgt vägverkets databas eller Vag´s ? då vart han tyst men fortfarande va säker på att det va en 04a, efter litte närmare sökning så såg jag att bilarna som va 04a hade en helt annan Navi än den som satt i den bilen jag tittade på , bilen kunde lika gärna ha varit en 04a men jag hoppade av den affären just pga av att har inte lust att upptäcka olika saker efter hand. Att man inte tittar upp en bil innan köp så har man bara sig själv att skylla på anser jag. Tråkigt men sant | |
|
Detta är egentligen inte så mycket att diskutera, det är exakt på det viset som Krubbas beskriver. Det vore bara dumt att INTE vidta någon typ av åtgärd mot säljaren (naturligtvis beroende på hur man värderar den tid man trots allt måste lägga ner på detta kontra den ersättning som man med största sannolikhet kommer att få av säljaren). |
|
| bjorn_h - Inget fel alls, men folk slänger sig med "Jag ska gå till domstol med detta!" som om det är det första och mest ultimata lösningen på alla problem. Även om du tar det till domstol finns det inga som helst garantier för att du vinner. | |
Helga |
Här är det ju inte bara årsmodellerna som är problemet utan att alla -01 har 2.2 lit och 170 hk. Mej verligen finns det ingen -00 med den motorn och ingen -01 med 2.0 och 150 hk. Skulle vilja påstå att köparen blivit grundlurad å det grövsta och troligen en medveten handling. Visserligen finns det många okunniga bilsäljare men att inte veta att -01 har större motor är nästan utopi och detta borde köparen veta också. Men oberoende så har du blivit lurad och vilseledd. Att det gått 4 månader skall inte betyda något. //Helga |
|
Anders N, självklart finns inga garantier. Kommer ju gå vägen via ARN först och får jag där inget svar jag är nöjd med så kommer jag ju självklart konsultera mitt juridiska ombud innan jag tar vidare åtgärder. Även om det kanske för mig inte ens blir lönsamt att driva en sån här fråga så finns ju även solidaritets aspekten på det, för om ingen reagerar så kommer ju aldrig bilfirman lära sig att det kan svida att luras. Sen är ju ett plåster på min stolthet inget som vore helt oangenämt heller. |
|
| Helga, har jättesvårt att se att säljaren inte viste om motor uppgraderingen dom säljer mängder av just BMW. | |
Helga |
Bra att dom gör det, säljer mängder med BMW. Betyder att säljaren oberoende vad han säger skall veta detta! Detta skall inte vara något problem men försök att prata med bilfirman först om du nu inte gjort det. Du skall ha minst 30´i kompensation oberoende vad du gav för bilen. Det är minst den summa då får mindre när du skall byta nästa gång. Jag har en bekant som köpte en ny 320 -01. Han vet inte om det är 150 eller 170 hk. Eller om det är 2.0 eller 2.2 lit. Bara att det är en sexa :-) //Helga |
| bjorn_h - Självklart ska du inte låta det hela passera och jag hoppas naturligtvis verkligen det löser sig för dig. | |
|
Helga, Hur definierar du en 00:a respektive en 01:a ? Tillverkning, såld eller reg.datum? När du hävdar att det inte finns 00:or med 2,2 och inga 01:or med 2,0. Min Cabrio Länk |
|
|
Helga, ja det var något i den storleksordningen jag tänkt kräva. Kommer även ge honom chansen att bara köpa tillbaka bilen för vad jag gav för den (antal körda mil har nog sänkt värdet med ungefär vad jag betalat för att laga lackskada som fanns när jag köpte den, samt en ny kylare och batteri) För det skönaste vore nog nu att bara lämna tillbaka och börja från 0 igen. Tror inte heller det ska vara några problem att få rätt, hade det vart samma i övrigt och bara ett årtal fel hade det inte vart självklart men när jag nu har stora maskinella skillnader så är det nog betydligt lättare. |
|
|
Såg nu kommentaren "Den är som sagt tilverkad nov -99 men tagen i drift apr -01" Och det gör det till en vaddå? Min Cabrio Länk |
|
|
Det är en -00 registrerad -01. Något som säljaren skall upplysa om ifall tiden mellan tillverkning och registrering är >1år enl. ARN. Ska man sen se vad som bokstavligt står på mitt köpekontrakt så ska det vara en bil av ÅRSMODELL 2001 och någon 320 med 2L motor fanns inte i modellprogramet år 2001 vad jag vet? En o-reggad SAAB 900 som ställs på för första gången blir inte en SAAB 900 -06 |
|
tandeberg |
Är du nöjd med bilen förövrigt tycker jag du ska låta det vara, såvida du inte känner jättebehov den där "lilla" extrakraften. Ska du gå vidare med ärendet kommer det både bli påfrestande och tidskrävande. Hur mycket billigare/svårsåld är en 2.0 istället för en 2.2? |
Helga |
Helga, Hur definierar du en 00:a respektive en 01:a ? Tillverkning, såld eller reg.datum? När du hävdar att det inte finns 00:or med 2,2 och inga 01:or med 2,0. Precis som jag skriver. Kan du hitta någon 00 med 2.2 resp 01 med 2.0. //Helga |
Helga |
Är du nöjd med bilen förövrigt tycker jag du ska låta det vara, såvida du inte känner jättebehov den där "lilla" extrakraften. Ska du gå vidare med ärendet kommer det både bli påfrestande och tidskrävande. Hur mycket billigare/svårsåld är en 2.0 istället för en 2.2? Minst 30.000 och stor skillnad på motorerna. //Helga |
tandeberg |
30 000kr tycker jag låter lite mycket när det gäller en 3a med såpass liten motor. 30 000kr låter troligare om det även var med facelift |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.