AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.589

Högt HC => dåliga ventiltätningar?

Sida 1 av 2
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
Var och besiktade bilen förut idag!

Gick bra förutom att HC halten på tomgång va på tok för hög 330 (får vara 100), det bästa är ju om den ligger på 0.

HC Halten blev mycket bätter när motorn varvades lite.

Alla andra värden va riktigt bra!

Började fundera på varför jag fick så högt HC värde.. Försa tanken var dåliga tändstift eller eller någon tändspole som inte riktigt hänger med efter som bilen också "bluddrar" lite på tomgång. Något annat jag har lagt märket i är att det är ganska mycket vit rök när man står på tomgång.

Började kolla tänstiften, och första såg riktigt bra ut och även tänstiftet till cylinder 5. Men sen va det inte riktigt lika roligt, nr. 2, 4 badade verkligen i olja, 3 och 6 va relativt blöta.

Detta bör förklara både högt HC och vit rök.

Så frågan är nu vad det kan vara, min teori är ju ventiltätningarn.

Någon som har tips eller ideér så skriv gärna!!

Bilen: BMW 325 -93
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Att du har höga värden på HC kan bero på dålig katalysator alternativt lambdasonden.
Var motorn varmkörd innan värdena togs?
Är motorn inte riktigt varm kan det visa fel värden.
Högt Hc brukar man få av oförbränt bränsle, och för mycket bränsle kan den få om Lambdasonden ger fel värden.
Vit rök brukar man få om motorn suger in vatten i förbränningsrummet eller om det är mycket kondens i avgassystemet.
Suger han in olja i ventiltätningarna, brukar det resultera i blårök.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
Dåliga HC värden kan ju bero på att dem misständer också, och eftersom värdena va bra när motorn varvades lite så tror ja inte det är kattarna..

Lambdavärdet var 1.00 vilket det en frisk lambda ska visa.

Bilen var gott och väl varmkörd innan besiktningen.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
jag skulle gissa på ventiltätningarna om de andra värdena var bra.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Håller helt med M635 forevers resonemang!

Det är A och O att bilen är ordentligt varmkörd innan besiktningen. Högt Hc är oförbrända kolväten (bränsle) dvs du får inte en optimal förbränning i förbränningskammarn. En defekt lamdasond kan ofta vara boven i detta fall. Det jag skulle ha gjort i ditt fall är att byta olja, filter, stift, luftfilter om detta inte är reltativt nybytt. Sen besiktiga igen, med motorn HELT varm.

Går det inte bra ändå finns anledning att felsöka, koppla upp bilens felminne mot ett diagnosverktyg och läsa av eventuella felkoder. Lambdasonden loggar felkoder om den är defekt.

Ventiltätningar resulterar som sagt i blårök, du bränner olja i förbränningskammaren. Vit rök = vatten = kondens så här års.
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
Bilen var ordentligt varmkörd innan.
Plockade bort ventilkåpan förut och de va packningarna som gjorde att stiften va helt dränkta i olja..

Alltså är med all säkerhet inte ventiltätningarna.

Man kan tydligen få bra värden på lambdan trots att den är kass, så imorgon blir det att åka iväg och koppla in diagnosverktyg.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, ventilkåpspackning som är kass leder till olja i brunnarna. Kostar en 250 spänn för nya, inget krångligt att byta.

"med all säkerhet" ska man nog inte säga men risken är inte stor att ventiltätningarna är dålig, utan minimal.

Ja, lambdan kan vara dålig av om du har bra lambdavärden. Om du använder dig av denna Länk funktion och skriver t.ex. hög and hc och söker lite så märker du att MÅNGA har befunnit sig i din situation tidigare och säkerligen nu också..

Men var det länge sen du servade bilen? En god service gör mkt. Men åk iväg imorgon och be en mek koppla upp bilen mot dis och kika. Kostar max 500. Återkom gärna med resultatet!
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
JA, jag använde sökfunktionen innan jag la upp en tråd

och

JA, bilen är nyligen servad.
Ni
71
NilsT
520d -06
Kan det vara spridarna som ger höga HC värden? Om bränslet inte fördelar sig bra, så tänder inte blandningen. Och om det vore lambda-sonden så skulle även CO värdena vara dåliga, påstår någon. Jag är ingen expert, så jag vill höra era kommentarer till detta.

Jag måste göra något annars blir det körförbud. I vilken ordning för det ske? Vad kostar byte av lamda-sond? Bränslefiltret är aldrig bytt, kan det verkligen ha så stor betydelse för HC-halten på tomgång? (enbart tomgång är problem)
Ni
71
NilsT
520d -06
Kan höga HC värden bero dålig temperaturgivare? Bilen går jämnare när den är kall, men går väldigt ojämnt när den är varm, speciellt när man tycker till gasen på låga varv (2000) och hög växel. Då sackar den direkt.
Visa användare
107
Kalle Larsson
e46 320i touring -01
Skulle vara bra om någon kunde skriva vad dom har gjort på sina bilar för att få ner sina HCvärden, har detta problem på min bil just nu.
Har bytt katalysatorn, lambda, kollat vakumslangar, beställt nya till dom som ser lite halvdassiga ut. Gjort service med luft och oljefilter, ny olja, mobil 1. Kollat med en annan LMM och tändspolar. Motorn drar ingen nämnvärd olja.
Skall byta spridare i helgen om det kan vara någon som hängt sig.
CO och som andra värdena är bra. HChalten sjunker när man gör provet 2500 varv.
Motorn är en m42, såg i en annan länk att det verkar vara ett vanligt problem på den motorn.

Mamma Mu är allas vän
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Exempel på ventiltätningar/styrning o dåliga HC värden är de äldre Mazda 323F där styrningarna pallar ca 10.000 mil sedan går bilen inte genom besiktningen utan styrnings/tätningsbyte.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Vad bör en lambdasond ge för "spänning" om man mäter den med digital-voltmeter på tomgång (sondens sladd bortkopplad från motorelektroniken, varmkörd motor)? Min gamla (defekta?) sond låg runt 0.75-0.85V oavsett varvtal (dvs den indikerar fet blandning), avfasvärdena var med denna som nästan bra, var endast CO2 som låg för högt (0.6), CO1 var 0.4, HC=50, Lambda 1.01. Bytte därefter till en ny sond (Biltema), denna sond gav spänning på mellan ca 0.3-0.55V under samma betingelser som den gamla. Avgasvärdena blev: C01=2.1, C02=1.3, HC=135, Lambda 0.98.
Kan man med hjälp av detta dra några slutsatser? Vilken sond är mest troligt den defekta? Tycker det verkar som om "katten" skulle vara hel, men det lustiga med den gamla sonden är att CO stiger vid högre varv, däremot sjunker den med den nya sonden (även om den är betydligt högre ändå, verkar gå för fett med nya sonden). Bilen i fråga är en VW 1.8L 90Hk från -91, 36000mil
Ni
71
NilsT
520d -06
Jag får höga HC värden endast vid tomgång. Vid 2000 varv är de godkända.
(M42 motor).

Hur får man loss Lambdasonden om den rostat fast?

Ringnyckel (7/8") funkar bra! Du får dock klippa av sladden på den gamla sonden i värsta fall...Min gamla sond satt som berget...Var tvungen att "förlänga" ringnyckeln med ett bastant stålrör...
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Fick du ta avgasprovet direkt?? har själv problem varje år hos sbp! ligger alltid för högt! Har varmkört som ett tok före men tydligen så hinner den bli kall innan dom tar provet! Har dock haft snäll personal som varje gång tagit bilen några varv runt byggnaden å sen tagit provet direkt! Så d kan ju vara idé att fråga om dom kan ta bilen på en liten sväng!!
Ni
71
NilsT
520d -06
Jag såg till att ha bilen riktigt varm och det såg bra ut så länge som de höll varvtalet uppe på 2000 varv (2500?). Men på tomgång steg HC-värdet efter ett tag. Det är en orättvis mätning eftersom man inte får köra på tomgång så länge i verkligheten.

Ni
71
NilsT
520d -06
Jag såg till att ha bilen riktigt varm och det såg bra ut så länge som de höll varvtalet uppe på 2000 varv (2500?). Men på tomgång steg HC-värdet efter ett tag. Det är en orättvis mätning eftersom man inte får köra på tomgång så länge i verkligheten.

Visa användare
44
cardox
318i m-sport 01
Se till att ha lite soppa i tanken, tanka 20-30 liter E85 så får du bra värden på besiktningen sen fyller du upp med vanlig soppa så är det ingen fara med bilen..sen kan du leta fel i lugn och ro.. Det brukar funka..

Martin
Ni
71
NilsT
520d -06
Nu gick min BMW äntligen igenom besiktningen. De höga HC-värdena berodde ursprungligen på en dålig (gammal) tändkabel. Misständningarna har lett till att oförbrännt bränsle förstört katalysatorn. När jag bytte tändkablar och till en nyare katalysator blev det bra.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade samma fel på e36:an vid besiktning för en månad sen. Bilen hade tidigare bara gått på 5 cylindrar, det visade sig att det var en dålig tändkabel, som förmodligen fördärvat katalysatorn. Jag körde på 1/3 bensin och 2/3 e85 och då blev värderna bra. Får väl byta kat tillnästa besiktning.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.