AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.661

545 E60 ska man ha automat eller manuell?

Sida 1 av 2
Ska köpa en 545 Med komplett m5 paket (fälgar o speglar också)
Men den är mauell, kan det vara ett helvete att sälja den sen?? ska ner imorgon o vill gärna höra era åsikter.
Jag hade föredragit en automatlåda till den bottenstarka V8:an, men det blir ju en helt annan, betydligt sportigare, karaktär på bilen med manuell låda.

Tror inte alls den blir omöjlig att sälja!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
En manuell "budget" M5 blir inte svårsåld när den har sjunkit lite i pris. I det övre prisegmentet så vill nog folk ha automat på en komfortkryssare som 545. Alltså bör du pruta en del och behålla bilen ett tag anser jag.
Vad tycker ni att en 545 uttagen Maj 2004 med 7900mil, 19" M5 18" Med vinterdäck. stålgråmetallic, DVD, navi skinn m.m...?
Glömda lägga till på sista inlägget, Vad tycker ni en sådan bil är värd?
Kolla bilpriser.se samt lägg till lite sunt förnuft till deras värdering så lär du få en så kallad fingervisning. ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Runt 300?
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag har en 540 med automat nu, och även om jag kan tänka att det har hänt en del med BMW:s automatlådor under de år som min bil har existerat så går det inte nen dag utan att jag önskar att jag hade manuell. ja, även när jag köar - och det gör jag mycket - för det skulle det vara värt!

Jag tycker t o m att det är kul att köra mina kompisars SAAB och Audi som har manuell, bara för att jag saknar den dimensionen av bilkörning som försvinner med en automat.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Förstår inte hur ni tänker!? Självklart med automatlådan! Det finns bara fördelar.
Den dricker mindre med automatre 1,06 för aut och 1.09 för manuel.
Du kan växla manuelt med automatare (eftersom det är steptroninc) ifall om du vill det och med manuel låda kan du inte låta bilen växla åt dig när du önskar dig att den skulle göra det.
Det skiljer ingenting vad det gäller prestanda; 0-100 ung 5,9 för automatare och 5,8 för manuel!
Öhh kan det bli mer sportigt med automat/ steptronic lådan?
Enkelt val Ta en Automatare!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Manuella 545 med liknande mil och ålder ligger på 34'-38'€ på bmw.de men då är det ingen av dom som har M-sportpaketet. Gissar att värdet på bilen du tittar på bör ligga på 320-350 beroende på skick, historik och utrustning.

___
//Ulf
Buspelle
545 med manuell låda är en otroligt mycket roligare bil än med aut. En 545a kommer dessutom alltid att finna sin kundkrets på begmarknaden oavsett om den är man eller aut.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Automat, annars blir den svårsåld när du vill avyttra den !!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag trot inte manuell blir svårsåld pga det begränsade utbudet och som PowerMac skrev ovan så ökar nog intresset för manuellt när den kommer ner i pris.

___
//Ulf
Amerikaner älskar manuella 545i/550i och det gör vem som helst som får chansen att köra en så köp och njut!

Mvh Stephan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tja, vad väcker mest habegär hos dig själv? Jag hade valt automat utan att tveka - att sitta och röra i bensinen med en v8 under huven är otänkbart.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Jag har kört BMW med V8 (ej E60) i kombination med manuell låda och precis som med vridstarka dieselbilar så tycker inte att det har känts optimalt. Kopplingen till manuell V8 har jag uppfattat som betydligt tyngre jämfört med sexorna, och därför känns det inte som en bil för min del som ofta hamnar i köer...
En subjektiv bedömning förstås. Hade alltså valt en automatare men vad jag förstått finns det en del entusiaster som inte kan tänka sig något annat än en handjagad V8.
En udda fågel lär det bli och intresset torde öka i takt med åldern, åtminstone verkar detta gälla E39 och E34 540 6-vxl.

Stephan735: Kan det möjligen bero på att amerikaner inte kan växla manuellt och att de därför uppskattar möjligheten att starta sin urstarka 550 på sexans växel? ;-)
peter78w,

en automat kan definitionsmässigt inte vara snålare än motsv manuell om man inte mäter förbrukningen i jämn fart där automaten kan vara högre växlad än den manuella. Momentomvandlaren är orsaken till den högre förbrukningen för automat än manuell. VW har en lösning i form av DSG som är två manuella lådor som är ihopkopplade som är snålare än manuell och snabbare! Självklart vill jag slå ett slag för den manuella lådan som är en stor orsak till att köpa BMW. Automat tar bort en del av BMWkänslan är min åsikt.

Kristoffer; Fördomar! Runt milleniumskiftet var 50% av E46: orna sålda i USA manuella, vilka var dom som krävde manuell M5 E60?

Ursprungsfrågan var; Finns det intresse för manuell 545i svaret från tråden är JA!

Mvh Stephan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
simon: jag tror att det händer mycket nu i vad det gäller att utvekla dessa nya automatare.
Bmw och andra märken vill ju ha snåla automatare och att dom ska vara snålare än manuela lådor och jag tror att bla bmw håller på och lyckas med detta. Kolla både 545 och 550 har lägre förbrukning än va manuela lådor har och det är bara på e60! Med dessa nya lådor har bmw lyckats få ner förbrukningen men än så länge bara på v8 maskinerna. Men skulle inte förvåna mig att även 6:orna får lägre förbrukning inom kort på automatre.
Min gamla 525 hade lägre förbrukning på landsvägkörning än vad en med manuel hade och blandat körning har jag för mig låg på samma som manuel enligt instruktionsboken!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Stephan735i

Har du konkreta bevis på siffrorna du nämner? Ifrågasätter inte helt utan tyckte mest att det lät märkligt då man annars hört att endast 20% av amerikanska bilar ska vara manuella kontra svenska som har 70%.
Annars kan man väl tro att det upplevs som "exotiskt" och annorlunda att ha manuell i ett land där det är ganska begränsat med sådana, plus att det inte är ett krav vid körkortstagande (dvs. att man lär sig köra manuell själv ute på vägarna).
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
För att bidra till tråden så tror inte jag heller att bilen kommer att sjunka i värde. Sitter du på den i några år så tror jag nästan att den kan uppfattas som mer exklusiv än de med automat. Som sagt, det som har hänt med e39 540. Skulle jag välja skulle jag dock ta en automat till 545. När jag skulle köpa 540:n så var manuell ett krav vilket begränsade urvalet till 4 st i Sverige. Den enda vettiga (vid den tidpunkten) var den jag köpte. Är dock lite trött på växlandet och skulle gärna köra en Alpina B10 med automat istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.