AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.151

Förlorat: lockup

Sida 2 av 2
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
gorth: sannolikt om det satt en 5hp18 (dvs allt-eller-inget lockup) i den.

gorjo: kolla först kontakten på lådan, och om du ska byta olja passa på att kolla lockupens magnetventil ovanpå ventilhuset. Har du 8 stift finns 4 såna utöver tryckregulatorsolenoid. En av dem är för lockup. Jag har inte nr eller ohm i huvudet men kanske i papprena nånstans om du vill ha. har du tur så sitter ju felet där och inte framme i konvertern.

enkelt är oxå att lämna in hela ventilhuset till en renoverare för totalkoll. När vi bytt ventilhus i USA skruvar vi bara loss det och lämnar det till en kompis som är ZF renoverare som kör ett hydrotest där han kopplar ventilhuset elektriskt och hydrauliskt till en maskin så han kan simulera olika körcykler tex flera hundra uppväxlingar från ettan till högsta växel och kan kolla så att alla magnetventiler och EDS funkar liksom att kolvar inte kärvar. Är det nån kolv som kärvar nån gång på flera hundra cykler får han larm om eftersom det då blir fel oljeflödefördelning ut från huset jämfört med va det ska bli enligt körcykeln. Han kan testa huset med både kall och varm olja. Jag vet inte hur pass avancerade svenska renoverare är men välutrustade renoverare måste väl ha sån utrustning även om vi är ett u-land när det gäller antalet automatbilar på vägarna. Jag vet inte heller vad det skulle kosta här i Sverige, men han vi känner brukar ialla fall köra ett hydrotest för två pint öl :)

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
Hej...låter som den där tempgivaren...kör du långa stäckor med bilen?
Min låda har nämligen blivit "pyttelite" känsligare för lockup-läget sen det blev lite kallare ute..jag kör några km längre än jag gjorde innan , innan läget går i. Min låda är oxå lite distinktare när lockup går i. ett litet "hugg" känns det som ,samtidigt som varvtalet sjunker till 1500 vid lugn motorvägsfart(bekvämt).
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Molle: Är du 100% säker på att det inte sitter en tempgivare i den lådan?
Jag vet att i manualen till min e28 528iA så står det att lockupen inte går i fören växellådsoljans temperatur överstiger 20grader.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
go
145
gorjo
330e -21
Då har jag kört en längre provtur och kan konstatera att lockup numera fungerar utmärkt. Om det finns en tempsensor i låda så var det kanske inget fel eftersom bilen varit ganska kall då jag noterat att lockup inte gått in. Det som känns märkligt i så fall är att jag inte märkt något tidigare under de 8 år jag ägt bilen.. Kollade ETK och kan konstatera att de något nyare lådorna (t ex den i en 525 -92) har tempsensor ingående i en kabelstam till lådan, medan det till min åtminstone inte står något om tempsensor någonstans.

Finns det ingen tempsensor så skulle det väl kunna vara viskositetsdifferenser i varm vs kall olja som orsakar det. Alternativt, som molle325 skrev, något mekaniskt, hydrualiskt eller elektriskt som är på gång. Jag kommer att vara uppmärksam på funktionen framöver med varm-kall låda så får jag återkomma sen.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Mr Dredd: Ja, jag kan skicka elschema för 4hp22 om du tvivlar. Det finns inte ett spår av oljetemp sensor i 4hp22 varken på 7 eller 8 stiftare. Jag grävde ur underredet på min förra 325iA-87 låda och det fanns mkt riktigt ingen temp sensor där, bara en enda speed sensor (output) förutom solenoiderna. Lådans kallstartprogram går på info från DMEs motortempgivare och om den givaren fallerar lär man snart märka det även på motorns gång.

Oljetempgivare kom först på ZFs 5 växlade lådor. Där stämmer det att EGS förhindrar lockup innan oljan är varm. Däremot, om oljetempen blir för hög kommer EGS att försöka koppla in lockup tidigare och oftare för att minska värmeutvecklingen i konvertern och risken för överhettning

Gorjo: Ja jag gissar på tillfälligt glappkontakt eller ventil som hängde sig. Sånt som kan komma och gå men förhoppningsvis gick det för gott nu. 4hp22 felkoder 13 tom 17 rör lockupens styrning.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
gorjo:

"Kollade ETK och kan konstatera att de något nyare lådorna (t ex den i en 525 -92) har tempsensor ingående i en kabelstam till lådan"

Ja stämmer, men 1992 hade 525i M50 motor med 5hp18 låda som har tempsensor.

molle
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Molle: Tack för infon! Tänkte inte så lång som att den kunde använda en extern sensor.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Har en Z3-97 2.8l tempgivare?
Har nämligen ingen lock-up

im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
ingen som vet?

Lyfter denna gammla tråd. Jag har en 565-02 och trott att min automatlåda har börjat slira lite, men efter denna läsning så är det nog Lock up`n går in...! Känns det som att den "slirar" för att sen nypa fast....? Speciellt på 3 och 4. Om man kör på D eller 5 i manuellt i runt 120km/h och ger gas så ökar varvet några hundra varv för att sen gå tillbaka. Ännu mer märks det på 4 runt 80km/h.

Är det denna funktion som jag har trott kanske är en slut automat låda...???!!!

Molle:

Jag har läst i någon tråd om att nolla minnet, där du svarade att det inte är så bra på lådor som gått långt för dom kan börja slira för att senare justera hydraultrycket för att bli som innan. Jag nollade minnet och märkte ingen skillnad. Kan man säga rent "kraskt", att lådan är i bra kondition?

//
Patric
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag tror lådan har gett upp för du har så stor maskin i din 5-serie. Den är inte anpassad för 6,5 liters maskin :-P
Haha..fan att jag inte tänkte på det....:)

525 ska det vara!
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Lyfter en gammal tråd då jag upplever samma sak på min 520IaT-03 (15400mil)

patricic T skrev:
Jag har en 525-02 och trott att min automatlåda har börjat slira lite, men efter denna läsning så är det nog Lock up`n går in...! Känns det som att den "slirar" för att sen nypa fast....? Speciellt på 3 och 4. Om man kör på D eller 5 i manuellt i runt 120km/h och ger gas så ökar varvet några hundra varv för att sen gå tillbaka. Ännu mer märks det på 4 runt 80km/h.
--------------

Är detta normalt beteende ?

Har nu haft bilen i 3 månader och ( min första aut) börjar nu fundera lite över lådans funktion.
- Tycker att lådan börjat reagera lite långsamt samt lägga i 5:an (alt. lockup) lite tidigt. (känns inte så harmonisk)
- Lådan känns seg när bilen kallstartas.

När jag idag plågade bilen lite och pressade på lite på en kraftigt svängande motorvägspåfart så fördröjdes uppväxling till 3an i flera sekunder, jag fick släppa av på gasen 2 ggr innan den växlade.

börjar fundera på om det handlar om låg olje nivå...alt dags att låta byta olja och filter i lådan.

någon med erfarenhet/kunskap?

Su
43
Subodh
bmw 740d e65 2003
pontiac catalina 1966
om du får fenomenet att fu måste släppa av gasen är det 1 enkel lösning kolla kickdown.. tyvärr låter det som att du har brända skiver i lådan.. det resulterar i att du har en massa skit där som i sin tur kan plugga ventilhuset..
du har nog 2-4 dagars jobb om du vill pilla själv.. som om atsg manualer finns till din låda
lo
20
lone_wolf
525 Touring -97
Kolla att ABS givare är 100% OK innan ni börjar felsöka automatlådan.

Min 525 TDS så uppför sig som så att den vägrar växla upp till de 2-3 högsta lägena om en dålig ABS givare är inkopplad. Första gången så tänkte jag inte mer på problemet, det var endast intermittent och gällde högsta växeln. Problemet försvann efter byte av höger fram ABS givare.

Nu så började vänster fram givare att båka; det resulterade i att lådan bara gick på de 3 lägsta växlarna. För att testa min teori om att lådan går i ngt slags sportläge ifall den får fel information från ABS givarna så bad jag min hovmekaniker att koppla från givaren totalt. Då började lådan fungera normalt! Nu väntar jag bara på en ny givare...

Man kan lura lådan genoma att dra spaken i "Sport" läge och tillbaka till "D", då växlar den upp 2 steg men inte till högsta växeln. Man kan få den i högsta växeln genom att varva till den röda zonen på varvräknaren, men genast man sänker hastigheten så växlar den ned.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.