|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Plötsligt slutade lockupen på 525:an fungera för någon dag sedan. Lådan funkar perfekt i allt övrigt och det finns heller inga missljud. Har sökt på forumet utan att hitta några svar. Någon som har liknande erfarenheter och/eller tips på var man ska börja leta efter orsak? | |
| Hur vet man om denna funkar eller ej? Jag märker aldrig när den går i? | |
| Du märker det genom att förbindelsen mellan motor och drivning blir låst precis som med en manuell låda. | |
| På min känns det även ett diskret ryck då den går i, men din låda är förmodligen mer sofistikerad än min. | |
|
Förändras varvtalet? Hur fort går den in? Är det någon specifik hastighet som måste passeras för den ska gå in? Hur vet man om den funkar om man inte känner att de händer? |
|
|
Ravve: tror inte vi har det på våra 540! MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
| lockup=låser ingående och utgående axel mekaniskt om jag inte har helt fel för mig, känns som en extra växel som går i. men på lådor som växlar mjukt märker man inte alltid det. | |
|
som sagt, hur vet om man har LU? När jag kör 90-100 och lägger i 4 ökar varvet, när jag sedan lägger i D igen går varvet ned ett snäpp och sedan ett snäpp till, låter som LU eller? Matthias |
|
|
Ganska övertygad om att lockup finns på alla moderna automatlådor. Främsta anledningen till funktionen är att spara bränsle eftersom i de fallet LU inte är i så slirar lådan vid varje ökning av momentet, t.ex lite acc. uppförslut mm, vilket drar mer bränsle (går åt i friktionen i lådan). Min går däremot sällan i under 100, möjligen 90 men går då ur väldigt lätt... tycker gott att den kunde gått i tidigare om man inte har lådan i sportläget (där tror jag inte den går i alls föresten...) |
|
|
På e39 så har man dessutom lockup på flera växlar. Till ditt problem: Det kan vara så att oljetempsensorn i lådan har slutat att fungera eller ger fel signal. Då tror lådan att den är kall och lägger aldrig i lockupen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
På min 540iA -96 med ZF 5HP30 låda går lockuppen alltid in vid 130km/h. Den kan och går in under 130 km/h, men över så märker man att när man gasar så sticker inte varvräknaren iväg några hundra varv innan det drar iväg. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om ni åker i motorvägsfart i läge D och lägger i S steptronicläge så kopplas lockupen ur. dvs 5 växlar + lockup. varvtalet ökar med ca 500rpm. Den är inte i kopplingsbar så länge lådan går med kallprogrammet (sportläge) under uppvärmingsfasen. ///MVH Hasso Länk |
| Är de inte så att när sport aktiveras så inaktiveras 5:an och lockup? | |
|
J.dredd Tack för det tipset, kan var nåt att kolla upp. |
|
|
Så hade jag visst fel då. Har bara för mig att jag läste vad betäckningarna i lådorna heter och har bara för mig att det inte fanns på 540. Om det nu finns så i vilket hastighet går den i 540? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Lockup är en elektrohydraulisk koppling i konvertern som låser turbinen till impellerns hastighet. Det finns på alla ZF lådor from 4hp22EH och senare. På 4hp22 och 5hp18 är kopplingen antingen inkopplad eller inte inkopplad. In och urkoppling kan därför lätt märkas om man är uppmärksam. I min e30 (4hp22) går den tex alltid in vid 92 km/h om inte motorbelastningen (förhållandet gaspedalläge/hastighet på fjärde växeln) överstiger ett visst värde. På senare ZF lådor (5hp24, 5hp30 och 6hp26) går lockup in och ur gradvis enligt ett programmerat trappstegsmönster som verkar inom ett intervall på ca 80-120 km/h (intervallets gränser varierar med modell) vilket gör det svårare (men inte omöjligt) att upptäcka den stegvisa fixeringen av impeller och turbin allt eftersom hastigheten ökar. Även urkopplingen sker stegvis när hastigheten minskar. Lockup kan även ske på växlarna 3 till 6 (vilka varierar på modell) på dessa senare lådor. Matthias: Ja J Dredd: Nej, gorjos 525 har en 4hp22 och den lådan har ingen tempsensor. Jag skulle gissa på antingen elektriskt fel eftersom lockup styrs av styrboxen mha hastighet och motorbelastning (varvtal på lådans utgående axel och gaspedalläge), felande magnetventil eller hydrauliskt fel i form av kärvande ventilkolv eller något mekaniskt med lock up kopplingen i sig. Kopplingen anbringas "bakvänt" dvs den är inkopplad med fjäderkraft och hydrualtryck frikopplar den. söka felkoder är en början även om man inte ska ha alltför stora förhoppningar att det finns några utslag i detta fall molle |
|
Paap Reeder |
På min M30 och M70 fungerar det precis som molle säger. Det kan vara svårt att veta på V12:an om den är i eller ur men om man trycker 10 mm på gasen och rpm är "stum" så ligger LU i. Drar däremot rpm-nålen iväg några 100:a rpm då vet man att LU inte ligger i. På båda går LU i vid ca 95 om man kör med ordinarie bakaxelutväxling vilket gör att man aldrig i stadstrafik kan ligga och sniffa med LU i. Med 3,91 går LU i vid pass 73 på M30 och vid 75 på M70:ian vilket gör att man "iregel" kan glida omkring med LU även i stan. Senast under julhelgen åker det dit en 3,91 med 25%-lamelldiff under maggen på V12:an. MVH /// Paap R |
|
Paap reeder är en uppmärksam förare :) Förresten vilken diff utväxling är standard på 750in? molle |
|
|
molle 325: Mycket bra info! Tror jag börjar med att torrlägga bilen på ström över natten, det verkar effektivt i alla möjliga fall. Kärvande ventiler etc? Får nog bli ett oljebyte också, ska ändå göras. Får se om detta hjälper, annars hoppas jag på felkoder. |
|
Paap Reeder |
molle! Det sitter 3,17 i den i original och UTAN lamelldiff och det är den egentliga anledningen till ombygge varvid man får LU som bonus i "rätt" fart. Annars får en avsaknad av lamelldiff till följd att om jag skall köra med V12:an som vinterbil då får jag bära upp alla konsumpåsarna till stugan ty stigningen "kräver" en lamelldiff. MVH /// Paap R |
|
Är det här förklaringen till att jag tyckte jag hade 6 växlar i min 525 tds A från -94? Vid 90 km/tim gick motorvarvet ner c:a 500 rpm trots att jag tyckte mig kunna räkna till 5:e växeln innan dess. gorth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.