|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lampan (D2S) har inga fästringar osv, dessa tillhör strålkastaren. Gummibälgen har ingen fästande funktion. Du bör nog kolla på annan bil med samma typ av lampor, det finns varianter på fastsättningar osv. Den svarta plastringen sitter på xenonstrålkastare efter -01, det är inte säkert att det ser likadant ut på din. Ringen som syns på bilderna är säkert till för fastsättningen, men det ser ut som den har tre hål osv, detta har inte den svarta plastringen om jag minns rätt. Uppenbarligen har du olika detaljer på höger/vänster, någon har bytat tidigare osv, och det verkar fattas fastsättning för lampan. FP |
|
|
Jahaja, nu har jag tittat lite till... Tomten som hade bilen innan har alltså kyckats byta drivenhet men INTE något annat, dvs tagit bort den gamla drivenheten samt plastskyddet som sitter org på andra sidan och sedan inte brytt sig mer, dvs lampan sitter bara i princip löst rakt in utan ngn fästanordning alls... Hur i hvete ska jag lyckas med det här då??? *BAWORAK* |
|
|
Alltså så här ser min vänstra ut och den är ok med skruvar o så som håller fast lampa och allt: Länk På andra sidan saknas detta och en sådan här finns: Länk Och den har inget plastskydd som håller fast lampan. *BAWORAK* |
|
|
OK. Enheten med tändtrafo direkt bak på lampan är säkert den ursprungliga konstruktionen på din bil, den andra med röd/svart kontakt för lampan är samma som på facelift -01 och en del andra. MEN bilderna från Realoem ovan visar på en variant med den nyare drivenheten och den tidigare strålkastaren och där verkar finnas en bricka med tre hål som håller lampan på plats. Om du skaffar denna bricka med sina skruvar så löser det sig säkert. Den svarta plastringen som vi skrivit om är säkert bara aktuell på facelift -01 och senare. FP |
|
|
krångligt värre det här. Jag har kvar min originaluppsättning med lampor nere i sthlm (ska dit den 12:e dec.). Det är pre-facelift-lampor (utan angeleyes och sådant tjusigt) men med de nyare tändboxarna (sådan som Du har på din bil). Kan ta bilder på hur det ska se ut då, eller så kan du ju få köpa de båda för en vettig penning om du vill, men de är UTAN tändboxar. Kanske kan vara fräscht att byta om dina ändå börjar bli dimmiga. Jaja... hör av dig om du vill ha hjälp/eller lampor (powerpost) mvh Martin |
|
|
Har för tillfället gjort en hemmalösning med en bygel över det hela så nui sitter det iaf fast. bmwtouring> du har mail *BAWORAK* |
|
|
Bytte precis xenonlampor på min gamla E39:a (något jag varmt rekommenderar, då skillnaden i ljusflöde blev enormt!). Plockade först loss alla anslutningar bak på lamphusen, skruvade sedan loss själva lamphuset (väldigt enkelt, sitter med 4 st 8mm skruv), vred loss kontakten bak på xenonlampan. Lossade sedan det stora gummiskyddet. Bakom det sitter en plastring med 3 öron fäst med 3 torxskruv. Den håller själva glödlampan på plats. Ringen är märkt med "Top", det går inte att sätta den fel om man inte anstränger sig ordentligt:-). Efter att ha lossat plastringen är det bara att dra ut den gamla och trycka dit den nya, och montera tillbaks allt i omvänd ordning. Mina lampor hade dessutom varit lite fladdriga när man körde på lite sämre väg. Det visade sig att bägge plastpinnarna för höjdinställningen hade blivit spröda och gått av. Nya kostar runt 140 pix på BMW och monteras genom att, efter att ha monterat loss plastglaset, vrida "utgående axeln" på höjdjusteringsmotorn ett halvt varv motsols (sitter nere mitt emellan reflektorerna). Efter att ha fått loss reflektorerna gängas "pinnarna" loss med hjälp av ratten på baksidan, den nya gängas fast, sedan fästena i reflektorerna rensats på resterna av de gamla. Med de nya pinnarna på plats trycks reflektorpaketet helt enkelt fast igen och allt låses fast genom att vrida tillbaka pinnen på höjdjusteringsmotorn medsols ett halvt varv... Efter den sistnämda operationen är en strålkastarinställning ett måste. Ser att det blev lite rörigt, men texten är i all välmening:-) /Magnus Min E24: Länk |
|
|
Ahhh Äntligen en bra förklaring. Tack. Men; Justeringspinnanrna du talar om, är det för den "manuella" justeringen eller för den automatiska? Tack igen *BAWORAK* |
|
|
Pinnarna är till den manuella justeringen: Länk och blir med åren spröda... /Magnus Min E24: Länk |
|
|
OCh du får gärna förklara lite mer hur själva demonteringen går till. Att ta ut lampsatserna, ta bort plastglaset kan jag. Resten är lite difust. *BAWORAK* |
|
|
Vilken del av min röriga text är mer diffus? Du får gärna berätta, så kanske jag kan förklara...annars tror jag nog du förstår när du har allt framför dig på arbetsbänken! Detta behöver ju bara göras om dina lyktor "fladdrar" under körning. Bilderna på realoem är ju inte de bästa, men bakpå lykthuset sitter de svarta justeringsrattarna som i sin förlängning är gängade in i de vita plastpinnarna. En ratt/pinne sitter i förbindelse med baksidan på plåten bakom reflektorn till halvljuset och den andra sitter i mitten, ovanför justeringsmotorn. Reflektorpaketet är dessutom fäst i nederkant i den automatiska justeringsmotorn. Hur man lossar paketet från den är ju beskrivet i mitt inlägg. Du skruvar bara ut justeringarna med hjälp av rattarna i bak så långt det går, så lossnar de av sig själva. Om ditt reflektorpaket inte är löst finns ingen anledning att byta några "pinnar"... Vet inte om jag rörde till det ännu mer, nu... /Magnus Min E24: Länk |
|
|
*skratt* ok, Får försöka. Tackar. Hoppas BMW har sakerna på lager idag:-) *BAWORAK* |
|
|
OK! Lycka till! /Magnus Min E24: Länk |
|
|
iofs fladdra inte mina ljus, men eftersom jag uppenbarligen inte kunde höja ljusen så är väl mina pinnar trasiga iaf... *BAWORAK* |
|
| Bytte precis mina xenon och har precis samma konstruktion som dig SvanteE. På förarsidan var det först en gummibälg, sedan en svart plastring med 3 torxskruvar och sen kunde man plocka ur lampan, på passargerarsidan var det bara en gummibälg sen sitter lampan med bajonettfästning inget mer | |
|
Intressant lösning. Se länk: Länk Var finns bajonettfattningen på D2S-brännare? Eller är det annan typ? FP |
|
|
Ok, Har nu mixtrat lite...Gick väl inte så där 100%:-( Det visade sig att det inte fanns ngt man kunde vrida ett halvt varv motsols hos mig... Den automatiskainställningen satt fast på ngt annat vis, ungefär som de manuella pinnarna, och när jag försökte pilla o dra osv så gick såklart infästningen bakom reflerktorpaketet halvt sönder när jag försökte få ut det hela... Extremt konstig kostruktion måste jag säga. MEn tillbaka med allt och de nya manulla pinnarna och jag tycker fortfarande inte t jag kan justera upp ljuset utan det lyser precis lika lågt som innan...Eller så ska det vara så... *BAWORAK* |
|
|
Sen upptäckte jag, efter att ha lyckats lite bättre med andra sidan idag (fick en mejsel och kunde skuva loss hela motorn för den automatiska historien), att justerkruvarna är ganska olika i infästningen? Den för höjden (den i mitten så at säga) den fästs med ett klick och allt är bra, men för sidojusteringen så går bara pinnen med dess lilla boll in i reflekorhuset utan att snäppas fat, den sitter liksom bara löst inne i plastpluppen som jag väl tycker borde fästa bättre runt bollen längst ut på plastjusteringsskruven...Annars blir det väl svårt att justera åt ena hållet, utåt, dvs åt häger går väl bra då pluppen/bollen och skruven trycker ut lamphuset, men vänster hur då? Eftersom bllen inte sitter fast kan den väl inte dra med sig reflektorn??? *BAWORAK* |
|
|
Ja, det är roligt att skruva:-))) Tror inte du tryckt in "bollen" längst ut på justeringspinnen tillräckligt - jag fick ta i av bara f-n innan den klickade fast! Dessförinnan hade jag borrat ut resterna av den trasiga ur "pluppen" (fina ord!!!) "Pluppen" har ju ett hål längst ut, så man ska kunna se igenom den - det kunde inte jag, så jag grottade ur den med hjälp av borrmaskinen medan jag höll emot med en tång... Det där med att du inte kunde vrida motsols låter konstigt, då jag innan jag gav mig på detta hade kontakt med min BMW-verkstad, som gick in i reparationsmanualen för att kolla hur man skulle gå till väga. I den stod det att man skulle använda en skruvmejsel för att få runt förlängningen på axeln till automatjusteringen.Då jag inte riktigt tror på plastskruvar, tog jag istället en lång 6-kantshylsa i rätt storlek runt alltihop. Då gick det galant... /Magnus Min E24: Länk |
|
|
Hm... Ja jo men saken är den att jag INTE kan se ngn förlänging eller axel över huvudtaget. Det hela sitter gömt bakom reflektorhuset...Inte en chans att vrida på ngt alls alltså. Hade tur på den andra idag (efter lädomen igår) så jag kunde bända reflektorhuset uppåt tillräckligt för att komma åt skruvarna som håller fast själva motorn och på så sätt lyfta allt lite till för att sedan kunna bända bort den vita plasbiten som sitter fast ute på autopinnen så att säga. Den vita biten sitter sedan in i två spår på reflektorhuset (numera bara ett hos undertecknad;-()... Kanske finns det två sorters reflektorinsatser??? Det andra kan du ha rätt i, får ta los allt igen och kolla det där med pluppens hål:-) (tror vi kan få Nobelpris i letteratur snart) *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.