|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... alltså! Min kära gamla M535:a har stått still nu ett bra tag - typ sedan i juni. Den gick klockrent när jag ställde den på bockarna. Har varmkört den ca varannan vecka över sommaren ... no problems. Således: startat och den har fått gå på tomme tills varm - stängt av! Så gjorde jag även nu i förrgår. Den fick gå på tomme tills tempmätaren stod där den skall och kupen var göttigt varm. Efter ca 30 min startade jag igen för jag skulle flytta bilen ... då gick den väldigt risigt. Skakade vid minsta gaspådrag - gick ojämnt som om oljestickan vore utdragen. Jag stängde huven och lät det vara. Idag spann den igång precis som förr och gick på tomme en bra stund. Stängde av och startade igen efter 30 min. The same shit!! Gjorde rent kontakterna på givarna som sitter på termostathuset, spjällägesgivaren och tomgmotorn. Den får inte för mycket soppa ty avgaserna luktar OK. Vad tror ni? Från kallstart kommer den att gå hur långt som helst men den klarar inte en varmstart. MVH /// Paap R |
|
Låter ju som spridarrelaterat, dåliga/otäta, men otäta ska leda till bensinlukt från motorn då man fått upp trycket i systemet. Om du har motorvärmare, prova att koppla in den för att se om bilen klarar av att starta direkt vid första startförsöket och går som den ska. Jag får känna mig nöjd med att min 323E21 gick igång efter 10månader orörd utomhus, det tog tid, ca 10-15minuter men sedan gick den kanon. |
|
|
frifart då får vi se om min e 21 går igång efter att ha stått i 12 år i garage =) Tänkte skrota den men den blir ju skattebefriad 2007 så varför inte rula till besiktning innan skroten. Någon som vet när den blir skattebefriad, är det sammma år som den är tillverkad eller månaden på regskylten som gäller? |
|
|
delorian: Är bilen inregistrerad som en -77 så blir den skattebefriad 1 januari 2007.. Jag vet det här då jag har ring och hört med vv då jag egentligen har en -76 (e12) som blev reggad som -77 :-( BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Fan va bra då jag ej kommer hinna plocka ut den innan 2007 =) Hur är det med besiktning på veteranbilar är det vart annat år? |
|
|
japp och sommardäck får användas vid vinterväglag om den kan "framföras på ett säkert sätt".. Länk (läs under "undantag") Sen finns det väl inte mycket mer fördelar. :-) BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Hmm Paap...Spontant "byt fördelarlock+rotor"... Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... shit! Hann inte ansluta ngn br.tr.mätare idag men i morgon bittida blir det av. Br.tr är som blodtrycket ... man kan utläsa en massa info ur den. MVH /// Paap R |
|
som jag tolkar denna lista så får den framföras med sommardäck alltid eftersom den är 30 år eller äldre. undantagen gäller väl alltid och inte enbart när "vinterväglag EJ råder"? |
|
Paap Reeder |
... br.trycket är OK. Håller dessutom > 2 BAR fortfarande efter 3 tim. Skall nu varmköra på tomme ... och sedan se om "det händer nått" med trycket vid varmstart ... -- vilket jag inte kan tänka mig ty pumpen kan ju inte gå intermittent som en följd av varm eller kall motor. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... idag bidde det ett hopp i mekskolan eftersom jag hittade vatten under gaspedalen. V-rutelisten läcker och nu måste jag spruta in "glastätgucka" under listen innan jag kan gå vidare med felsök. ...puh... one damd thing after another ... - det är aldrig bra att ha bilar stående. MVH /// Paap R |
|
Du skulle ju ha sålt den när du var på G. Intressenter fanns det ju... (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
... nu är det fastställt: min M30 ... och sannolikt inte andra heller ... slår INTE på br.pumpen i läge II som det påståtts i någon tråd. Iaf inte om man kör med ett original br.relä mked rätta säkerhetsfunktioner. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Alltså ... startar som ett skott ... men när den efter ca 5 min tomg blivit varm börjar den bluddra och gå illa. Skall nu fördjupa mig i detta till helgen. Brtryck - 3,0 ... och håller sig minst 24 timmar BTR - OK Tomgmotorn - OK LLM - OK Boxen är skiftad = samma fel Alla givarnas kontakter rengjorda ... dock har jag ännu inte mätt upp givarna i "framkanten" Tar jag upp stickan går den ännu sämre Skall nu göra som Janne T sade: " gå på motroniclocket med rotor" Varför startar den och går bra sedan igen när den blivit kall??? Vi måste nu ta ett ordentligt livtag om detta och vrida omkull problemet. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... lagade min M-stol idag. Vä lårstöd hade släppt i svetsen på stolsramen (har kört så i säkert flera år ... vilket inte får spridas här på AP) och nu vickade den mer och mer. Måste säga att när jag fick på mig en riktig svetshjälm med automatisk nedbländning ... Vilket jobb jag fick till!! Tidigare hade jag kört med en sunkhjälm med kolsvart glas så man även fick ha en 500W halogen tänd för att se svetsen byggas upp. Satt nu i stolen ett bra tag idag och bestämde att 1 maj åker den på igen. Måste bara få känna M535:an på väg igen nu när den stått sedan typ september. MVH /// Paap R |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Paap! Har du kollat fördelare och stiften, eller ett möjligt överslag på tändkablage!? Behöver ju inte vara bränslerelaterat med all säkerhet! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
Paap Reeder |
... det var som Janne T ... och M635 gissade = vatten i fördelarlocket. Tydligen blir det kondens där när den står och man startar ibland ... och så får den stå igen. Inte bra. Ställer man av den torr förblir den nog torr om man inte skall dit och lyssna i "pipera´". Nåväl ... drog i eftermiddags en "svartrepa" runt kvarteret ... och ikväll ställer jag av V12:an och i morgon åker M535:an i daglig tjänst. MVH /// Paap R |
|
Ok gott,jag vet bara att jag haft samma symptom och då bytte jag lock+rotor,vips alla problem borta.. Hmm...kanske skulle ha skrivit det i klartext redan 2006 vid närmare eftertanke..sorry ;) Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skönt att det löste sig då! =) I helgen tänkte jag rulla ut min "silverpil" ur garaget,nu äntligen har min ventikåpa kommit hem igen. Så nu är det en avvaskning och vaxning inför besiktningen den 16:e April! Ska bli intressant att se om de flockas lika mycket som förra gången den besiktigades,och om de har några förvånade miner när de synar den undertill,nu när allt är skrapat och rostskyddat på nytt,och bakvagn och bakaxel är skinande rena! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| m635 forever: alltid lika roligt ;) | |
Paap Reeder |
... !"#¤% äsch å bah! Såg fel i almanackan ... det är ju den 1:a först på söndag - och TV som snackade om att man inte kan betala på bussen om 5 timmar ... så dom var också ute och cyklade. Får åka med min gamla 12:a en dag till tills man kan sätta sig i den riktiga kulträcern .... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.