|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har inte varin inne här å läst på länge, men jag kan tillägga att jag är grymt glad att de finns folk som kan lite dissel :P jag håller ju med på att byta till mekpump, eller jag har inte börjat än men jag ska in med bilen i garaget vilken dag som hellst Thorsella: Ang verktyget så är det ett måste, du klarar dig inte utan, aningen om du köper som jag gjorde eller tillverkar ett själv (lite avancerat) kan tänka mig att det spar många timmar då ingenting i framkant behöver demonteras förrutom pluggen där den ska in och kylarfläkten |
|
320-325 |
kan rekomendera att köpa verktyget kostar tydligen 1900kr. och det skall nog vara ganska avancerat att göra själv, men har man en isärpolckad tds maskin som man kan pröva på så kan det kanske gå. grejen är med verktyget är att du slipper riva halva bilen eller motorn rättare sagt som jag fick göra. men jag pasade på att byta kamkedjor packboxar samt packningar o slitkenor till kamkedjorna, men med verktyget så låser du pumpdrevet så att det inte rör sej och sen skall det tydligen oxå vara en avdragare som gör att man får loss drevet från pump konan och då pumpen är loss skruvad innan från andra sidan så skall den pluppa ut så fint . och bytet går på några få timmar.. kanske inte ens det.. jag har fått riva allt förtom ta loss toppen från blocket. kunde lika väl gjort det med när jag ändå höll på känn det som. skall du inte byta kamkedjor m.m så är det lite smidigare men inte mkt. även om du river bröstkåpan.. som i sin tur kräver att oljetråget skall bort och olje tråget kräver att du lyfter motorn 1 dm uppåt. bröst kåpan kräver som du förstår allt polckas bort på den.. .. det ena tar med det andra tyvärr. såhhär i efterhand så hade jag som sagt köpt verktyget o i såfall sålt det när jag var klar. men fördelen med min vagn är att den har fräscha kamkedjor m.m mvh Johannes V12 |
| har du fått igång bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.