AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.073

Bytt dieselpump på tdsa e34 till mekanisk. men ...

Sida 1 av 2
320-325
Hej

har bytt dieselpump eftersom mitt orginal började läcka vid den stora o ringen skarven mellan gjutjärn o alu på pumpen alltså där spridarna går in .

så jag hade hört att man kan sätta på en mekanisk dieselpump från 524td.
så jag köpte en sådan från skroten .. och nu är den på plats efter lite modds. men när jag drar runt motorn på starten o kollar spridar rörens myning (har inte skruvat på spridar rören på spridarna)

iaf så kommer det bara diesel från 2 st . helt dött på dom andra 4.??

har provat dragit på starten massor .. men vet inte vad jag ska göra.

sen sitter det nåt grej som man kan röra på farm o tebax ¨på pumpen inte gas grejen men nåt som sticker upp . går att röra fram o tebac som sagt.

sen läcker den mekaniska pumpen från gas grejen axeln ?? :(

skroten sa att det berodde antagligen pån att den har stått i 6 år o torkar i packningarna efter testet. då den var tät.

har ni några förlslag o tips angående varför det inte kommer diesel ur alla spridare samt vad grejen på pumpen är samt vad kan mangöra åt läckan runt gas axeln? kan man byta själv. ??

mvh Johannes

ytterst tacksam för svar

bilen har stått i 7månader nu.. börjar tappa suget totalt.

kan tillägga att jag bytt kamkjedjor o slit skenor m.m men den stod i öd innan opeationen o även efter.

V12
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Har du försökt starta den? Det kan hända att det kommer igång när du får lite bättre snurr på den.
Armen på pumpen borde väl vara kallstarten.

Mvh
Ulf
320-325
jaha såm man drar i armen vid kallstart. men grejen är att varför måste man gå ut o dra i den ,medans man får ha nån som drar på starten?

jag har försökt starta den nu med den vill inte.. och om det bara kommer från 2 st så kan det nog bli svårt.

sen vet jag inte hur inställningen skal vara på pumpen .. ?

V12
320-325
har bara ställt den efter markeringarna men sen kan man fin justera vinkeln på hela pumpen. o där vet jag inte hur man ska göra.. jo vänta nu det var nåt speciel verktyg som man tryckte in i bak kant på pumpen, men det har inte jag,

sen så är det en annan grej som vissa säger att man måste koppla på ström på som ser ut som dödarn och som oxå är till kallstarten .. den behövs tydligen bara ibland men den kan man ju styra iniifrån o man släger på en knapp.

tack för ditt svar ..

är få som kan dieslar.

V12
läckaget vid armen kommer att sluta efter ett tag
ett vanligt problem då dom stått ett tag
Länk

kallstarten tillhör den vanliga gasarmen och ingen annan med hjälp av vajer

det finns ett stift i det kontaktstycke som du hade till originalpumpen som ger ström endast då du vrider på nyckeln och har bilen igång som du kan koppla in ( no problemo)

320-325
okej.. så ett av stiften koppalr jag på en av dom dära grejorna som man an koppla ström på.. det sitter en på sidan på pumpen och en ovanför spridar rören ugångar. vilken av dom koppalr på man på ström som sätts på när man vrider om nyckeln?? och vilken av dom är dödarn,

har hört att dödarn oxå kan vara mauell o då är det den andra armen som sticker upp rakt upp lodrätt på pumpen.. så det finns allstså en manuel och en elektrisk dödare.

härlig nyhet om att den kan sluta läcka....

(helgonet) kanon att du hjälper oss tds ägare.. det är inte så många somkan detta .. som sagt.

tackar för era svar hittills

mvh Johannes

V12
det stämmer att man kan strypa bränslet manuellt med den långa spaken vid sidan om pumpen
det är magnetventilen ovanför spridarrören som ska ha ström när du vrider på nyckeln och ska köra
Länk

vilken tänker du på som är på sidan?, eftersom jag inte har någon som helst elektroniskt styrd sak där
Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
plocka isär magnetventilet den mot spridarrören och plocka ur fläder och kolven som sitter där i min startade inte och de kom diesel i 2rör då så jag fick döda den med att läggi i en växel vet ej om de kan va de men testa då behöver du inte ha ström till magnetventilen

har en volvo 760 med en sådan motor och funderar på att sätta i min mekaniska pump i den med hur fungerar det med nollning av motor och kam och pump?
320-325
hmm man behöver alltså ha ström på magnet ventilen som sitter ovanför spridar rörens ut¨gångar för att bilen ska gå igång? då vet jag felet varför min inte går igång. jag har inte kopplat ström på där när man skall starta betyder det att min pump är i avstängt läge då? alltså i dödar läge?

jag skall alltså mäta upp en ström i kontakt stycket från den gamla elkteriska pumpen, kontaktsycket som sitter kvar på blocket och kolla så det kommer ström endast när man vrir på tändningen .. och denna koppalr jag vidare till magnet ventilen ovanför spridar rören på bild 3 i helgonet s länk.

(helgonet) angående el pryl på sidan på mekaninska pumpen . du länka till en bil nr 13 där ser man ju den grejen jag menar mitten på pumpen längst ner . ?

men som sagt felet vrför min inte går igång är att jag inte har kopplat på ström på magnet ventilen och då är den avstängd. skumt bara att det kommer diesel från 2st spridare?

mvh Johannes

V12
citat från dig:men som sagt felet vrför min inte går igång är att jag inte har kopplat på ström på magnet ventilen

korrektomundo
nr 13 behöver du inte koppla in
ps. den är bara till för kallstartsanrikning men den har jag aldrig behövt koppla in trots minus 40grader då pumpen i sig är redan uppställd från början
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
den som är på sida ändrar tändningen inte bränslet
det beror på hur du tolkar det
det är en hydralisk kallstartsanriktning som tidigarelägger insprutningen för att förbättra motorns varmkörningsegenskaper
detta sköts genom en magnetventil som påverkas av en temperaturkontakt, och ändrar trycket i pumpen med hjälp av tryckstyrventilen.
det förhöjda trycket i pumpen påverkar insprutningsförställningskolven som kan förställa rullringen i tidigareläge.
därigenom erhålls ett styrförställningssprång från 3grader till 8grader vid 1000varv

enkelt va!!!!!!!!!!!!!!

320-325
shit..

hmm då har jag förstått rätt iaf. man vill gärna få det bekräftat av er först.

så den dä kallstarts grejen på sida ska jag skita i iaf till början. rätt avancerad grej verkar det va ändå.

bra förklarat.

V12
320-325
föresten måste man ha dom där special grejorna för att kunna ställa in pumpen så man kan få igång den.. jag tänkte vri på den tills den går igång annars,,

V12
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
nej jag har aldrig ställt in pumpen med det mätinstrumenten det går endå brukar ställa inn med motorn igång
320-325
härligt .. kanon .. då slipper man den skiten. så himla bra att ni finns grabbar. sånt här är värt hur mkt som helst sån här info.

V12
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
hehe gott när det blir uppskattad
var bor du någonstans?
320-325
Jag bor i Henån på (orust) 7mil norr om göteborg.

tror jag inte är ensam om att uppskatta det här. finns väldigt få som kan dieslar bra .

V12
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ok då är det en bete då :) bor i skara så ska byta pump på min med fast den sitter i rätt bil vill säga hehe en volvo 760

det spec verktyget som man TYDLIGEN ska ha är det ett måste? eller måste man ta bort bröstkåpan annars?

har du fått igång din än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.