AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.651

Automatlådan har slutat driva på 735iA - 88, vad kan felet vara?

Sida 1 av 2
Idag när jag kom till Dreamhack på Elmia i jönköping, så slutade min låda nästan driva.
Backen funkar bra, men alla växlar framåt slirar sjukt.

Nån som har nån aning om felet? och om det möjligen går att fixa så jag kan köra hem bilen?
320-325
finns väl ett lammel paket för back o ett för fram samt ett för varje växel.

som du beskriver så är nog ditt fram drivnings lammel paket kasst nu.

V12
Låter inte alls roligt det där.
Är inte så sugen på att sätta bilen här i jönköping och ta bussen hem till göteborg.
tandeberg
om du inte kört runt mycket med "slirande" låda gissar jag att endast det första lamellpaket är bränt. Mitt tips är att inte försöka köra bilen för då kan du bränna resterande paket.
Näok, jag har bara kört några hundra meter med detta, i låg fart dessutom.
Min nästa fråga hade faktiskt blivit om jag kanske munde smyga hem med detta, men det är inte aktuellt då.
Förresten, hur långt/fort kan man bogsera kärran?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla instruktionsboken, det är olika för olika lådor, men det brukar vara 100 - 150 km lång sträcka.

___
Bilen: Länk
Vad är det egentligen som går sönder om man bogserar för mycket?
Om lamellerna ändå ska bytas så kanske man bara ska köra på?
320-325
har för mej att automatlådan inte får smörjning.. vid bogsering. men är inte säker.

V12
Skall du bogsera tänk då att du har neutralen i.
Har du kollat oljenivån i lådan så den inte är förlåg?
Jag har faktiskt inte kollat nivån, ska göra det innan jag gör nåt annat.
Angående bogseringen, får lådan smörjning om man bogserar med motorn på tomgång? Det är ju inte motorn det är fel på i detta fallet.
Brorsan är här med sin bil, så det hade ju gått att dra hem kärran puttrandes på tomgång.
Kolla in denna länk
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Går nog bra att köra om du kan ta det lungt så att den inte slirar, eller slirar den även om du tar det lungt?
Isåfall kan du ju bogsera med motorn igång. Köpte en 735:a en gång som slirade som fan, men den gick att köra om man tog det lungt, sen får du byta filter, olja och lamellpaket a i lådan, men det är ingen större fara om man har lite mekvana.
tandeberg
risken är att ifall du kör med bilen kan lådan förstöras mer än vad som redan förstörts
Det slirar skitmycket hela tiden, knappt nån drivning alls.
Nu är planen så att min far tar med sig biltrailer och kommer hit och hämtar kärran.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
En chansning bara. Har du ESM knapp? I så fall, tryck i M eller * och prova starta på 2an eller 3an. Om det inte går kan det vara A paketet som är kört. Även om A och möjligen B kopplingen skulle vara slut så behöver det inte betyda att andra paket är slut så visst finns värde i att bogsera enligt instruktion.

Stämmer att lådans inre delar inte längre får oljesmörjning/kylning under tryck när den bogseras med avstängd motor vilket tex kan leda till att kopplingarnas tätningsringar i gummi blir för varma, hårdnar och blir otäta med dyr renovering som följd. Höj oljenivån i lådan med nån liter extra olja vid bogsering för att motverka.

Ja man kan ha motorn igång så smörjer pumpen, om pumpen funkar förstås. Du vet att pumpen funkar om åtminstone din back fortfarande funkar. Funkar inte pumpen funkar ingen växel.

Men bäst och snabbast är ju trailer...

molle
Jag provade att trycka i sport och ryckte spaken fram och tillbaka lite mellan lägena när problemet först uppstod, det gav ingen effekt alls.
Jag ska testa det du säger, att låsa den på tvåan eller trean, enligt teorin så borde det ju funka då.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det beror lite på, A huset har tryck i alla framåtväxlar men det finns en sprag som bara bromsar på ettans växel som skulle kunna fallera så att ettan lägger av. Men statistiskt sett på en 4hp22 är det A huset som är stekt.

oljenivå?
Testade "tricket" med att trycka i M och tvåan/trean, inget nytt där, slirar lika mycket om inte mer, det som verkar funka bäst är att köra på ED.
Får väl dra mig utåt och kolla oljenivån, något jag har glömt bort att göra. Hur bär man sig åt för att kolla den på rätt sätt? Och ska nivån vara mellan strecken eller upp mot det övre?

Och hur fyller man egentligen på där? genom pipan till stickan?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Då vet du ialla fall att det är nåt mer än ett felande sprag. Nästa ruta blir väl att kliva ur bilen. Använd sökfunktionen eller tex haynes hur man kollar med sticka. Du får väl värma oljan med konvertern ståendes i R läget och lite gas med foten på bromsen om du inte kan köra bilen

Förresten, stod bilen länge på tomgång eller varvade du motorn i P eller N innan det hände?

./molle
Jo, jag varvade bilen i N, troligen det och den påföljande hårda accelerationen som tog död på grejerna.
Jag var på lekhumör, varvade lite, petade i växeln och skulle dra iväg, då slutade det driva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.