AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.311

kopplingen blir sämre vid varm motor...

Sida 2 av 2
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
har nu varit ute och testat... körde den varm i typ 20 min, stannade och la i ettan... när jag släååte upp kopplingen en millimeter så börja den driva så jag höll den nertryckt och varva upp till lite mer än 6000rpm och då flyttade bilen sig en liten bit,, den gjorde typ ett litet skutt... men bara när varven var såpass höga... fan va kan detta va?? är det svårt att byta koppling på den själv??? ser ju trångt ut som helsicke...tack för all hjälp!
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej Tobbitutt!!
Hur går det med Dina kopplingsproblem?? Hur var kopplingen innan Du bytte tryckslangen?? Själv har jag haft min slang på "modifiering" hos en hydraulfirma och ersatt det svampiga gummipartiet med stålomspunnen teflonslang, kallas PTFE-kvalitét. Monterat och med grundlig luftning blev kopplingen som jag ville ha den. Har dock inte, p.gr. av saltade vägar, varit ute och "hårdkört" för att få upp hög temperatur på drivlinan.

Kör ofta så det rüker......

Keep racing.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
tjena! jag bröt handleden för ett tag sedan så jag har inte kommit så långt mer än att jag har monterat loss allting och bytt packningsatser i både slav och huvudcylindern... ska bara montera ihop allt när handen e okej igen. Ska nog också försöka fixa en rejälare slang då många säger att det inte kommer funka bra med kopparrör.. men nu är jag bergsäker på att det är hydraulproblem jag har och inte något fel på tryckplatta eller lamell.. ska lämna in slangen på en firma i göteborg som ska göra en likadan i stålomspunnet.. får hoppas på det bästa! Hur är din koppling nu då?? tar den längre upp nu? kan du växla fort utan problem? Tack på förhand!
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej igen!!
Min koppling är mycket bättre nu och tar där jag vill att den ska göra. De snabba växlingarna sparar jag till sommarens banträffar. Krya på Dig i hand-
leden, den blir alltid starkare efter ett brott.

Keep racing.
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej igen!!
Min koppling är mycket bättre nu och tar där jag vill att den ska göra. De snabba växlingarna sparar jag till sommarens banträffar. Krya på Dig i hand-
leden, den blir alltid starkare efter ett brott.

Keep racing.
B7
29
B738
F82 M4
Det är slangen det är fel på. Vanligt fel på M3orna. BMW har en modifierad slang som jag tror är metall omspunnen. Vet ej numret på slangen. Hade samma problem på min bil att kopplingen tog långt ned när motorn var varm. Åkte till BMW och fick den bytt. Ring först, de måsta ha chassi numret så de kan beställa rätt slang (finns 2 stycken olika). Funkar klockrent efter bytet.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
okej! då ska jag kontakta dem. tack för infon b738. Ja nu vill jag inte bryta nån mer handled,,, lite jobbigt att meka då! ska inhandla slang i veckan! tACK FÖR ALLAS HJÄLP!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Fick du någon ordning på kopplingen?

Mina bilar
Länk
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Tjena! väntar på min stålomspunna slang som ska på om två veckor. Felet ligger i hydraulslangen troligtvis då den expanderar vid värme. och minsta lilla den tjocknar så gör det väldigt mycket på koppllingslängden om du förstår. Så just nu kör jag med "hemmamekad" ståltråd hårt virad runt slangen så kopplingen är betydligt bättre och helt körbar men vill ändå ha det riktigt givetvis. Den lokala hydraulgubben pressar en slang åt mig för 550kr. En tia mindre än vad en sopig originalslang kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.