|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja har en m3 97a som kopplingen blir sämre på när man typ står i köer och liknande då motorn blir varm och allt runtomkring... när jag startar bilen när den är är kall så tar kopplingen fint och biter ungefär i mitten men sen när den blir varm eller man kört en stund så försämras detta och den tar långt ner nästan så jag inte får i växlarna ibland.. fan detta är jobbigt och jag undrar om det kanske kan vara så att hydraulslangen till slavcylingen kanske blir lite som en ballong av värmen och därför går inte slavcylindern ut helt... slangen är nybytt, kopplingen rätt hård... tacksam för lite hjälp.. vill helst inte riva ner lådan i onödan.. | |
|
Hej Tobbitutt!! Har en nyinköpt M3 -96:a med liknande fel, dock var det tvunget att ha kopplingspedalen helt i botten, både vid kall och varm motor. Har fått den LITE bättre genom att lufta ur "nerifrån". Är Du händig utrustar Du dig med bromsolja, oljekanna, och en fast 8mm nyckel. Sedan pumpar Du bromsolja genom luftskruven på slavcylindern "fel väg" för att få ut ev. luft. OBS OBS Oljekannan måste vara fri från annan olja. Lycka till. F.ö. jobbar jag vidare på min bil för att få kopplingen bättre. MVH Keep racing/Kjell Andersson Keep racing. |
|
| tjena!! har luftat som en galning! har idag köpt mig ett kopparbromsrör som jag i veckan kommer att montera istället för slangen som går till slavcylindern. får se hur det kommer gå.skriver tillbaka när jag fixat detta och provkört! hör gärna av dig om du får ordning på det/tobbe | |
|
tror faktiskt inte att det är luft jag har i systemet pga att den funkar klockrent så länge bilen är kall... fan hoppas verkligen inte det är något fel på lamell eller tryckplatta... |
|
|
Bra idé med rör men risken finns att det skadas av vibrationer i drivlinan. På min hydraulslang till slavcylindern sitter en tryckkontakt (ser ut som en hydr. bromsljuskontakt). Vet Du eller någon annan varför?? Hör av Dig. Keep racing. |
|
| hej igen.. jag har också en sådan kontakt. vet ej vad den är till för men jag har provat att köra utan den inkopplad men det gjorde ingen skillnad.. har stått under och kollat när polarn har suttit och varvat lite och jag msåte säga motorn och lådan rör sig extremt lite så jag tror det ska funka fint med kopparrör... kanske hänger upp det i någon gummi upphängning som jag får tillverka... ska bli kul att testa.. är jävligt trött på att knappt få i växlarna när man kört den varm.. känns som kopplingen tappar tryck.. helt sjukt! | |
| Du kan ha inre läkage i slavcylindern eller huvudcylindern.Om du har kopplingen ned tryckt länge med ettans växel i börjar den driva framåt då efter en stund?Du ska ju inte behöva byta till kopparrör det funkade ju förut och på alla andra M3or.Prova att köpa en ny slang på BMW om inget annat hjälper. | |
|
2002tii- nej den börjar inte driva, kanske om man håller ner den svinlänge men om jag trycker ner den när motorn är varm så räcker det att jag släpper upp pedalen en millimeter så börjar den driva.. alltså ingenting! jag är rädd att förstöra synkringar och annat om jag fortsätter köra såhär... slangen är bytt i somras.. |
|
| glömde tillägga att kopplingen är hård att trycka ner om man jämför med andra..men den biter ruskigt bra å andra sidan.Kan det inte vara nåt fel på tryckplattan tro??? har ingen lust att ta ner lådan, ser rätt svårt ut. | |
| Har du bytt slang pga att du hade samma symtom innan så lär det inte bli bättre med kopparrör.Har du möjlighet att hissa upp bilen och kolla om du får tillräckligt långt slag när du kopplar ur?Om du får det både varm som kall då måste det vara något knas med kopplingen.Hör tryckplattan ihop med urtrampningslagret så att det är rätt längd på lagret? | |
| har hissat upp bilen och kollat lite.. har inte haft ur slavcylindern men känt på slangen och den utvidgas när pedalen är i mitten ungefär när motorn är varm, när den är kall så känner man att den trycker direkt. borde vara något hydauliskt fel.. i värsta fall tryckplattan..e det jävligt att ta ner lådan på den? har haft ner på x antal volvo.. | |
| glömde skriva att jag tror kopplingen är original men vet inte säkert då den är hård att trycka ner mot andra som jag känt på.. om den fungerar när den e kall så tror jag faktiskt inte att urkopplingslagret är fel.. | |
|
Har ägnat delar av 8/12 åt min M3:a, och när man är två (2) kan man felsöka bättre. Har idag upptäckt av hydraulslangen till kopplingen vidgar sig när kopplingen trampas ner. Kommer att låta någon firma tillverka en ny av superkvalitet (ev. metallomspunnen) och kanske t.o.m. lite kortare och hoppas då att problemet löser sig. Hur går det för Dig?? Full fart spar tid (gammalt djungelordspråk) MVH Kjell Keep racing. |
|
| hej du, har tyvärr jobbat vädigt mycket och har inte hunnit längre än att jag har konat klart kopparröret. Är din koppling trög/ hårdtrampad? min är det och det vete fan om dem ska vara.. på måndag är jag ledig och kommer ägna dagen åt detta problem. hör av mig igen! Tobbe | |
|
För mig låter det som, efter det du beskriver att kopplingen är slut. Har varit med om samma sak. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Hej Erik Tryggvesson!! Min erfarenhet av kopplingar är att lamellen slits tunnare, kopplingen "tar" högre och högre upp och till sist slirar. I mitt fall är det tvärt om. Har BMW en annorlunda tryckplatta som beter sig tvärtom?? MVH Keep racing. |
|
|
Hej! Är knappast så att lamellen skulle vara slut. Det låter ju definitivt som att problemet ligger i att det blir inte "frikopplat" när man trycker in pedalen. Antingen så genereras det dåligt med tryck i hydrauliken(dåliga cylindrar), eller så är det luft i systemet. ev kanske trasig tryckplatta(merra osäker om detta) MVH: Sakke |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har du kollat att det inte är något fel på pedalstället? Hade liknande problem med min, och det visade sig att pedalställets fäste var dåligt! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
| Tack för allas respons! nej inget fel på pedalstället.. har bra tryck när sakerna är kalla och kopplingen är underbar. Är nog inte sliten lamell för den greppar bra och det går att dra loss den på tvåan på torr asfalt utan slir.. men när den senare blir varm så känns det som kopplingen tappar trycket och kopplingen frikopplar inte riktigt och växlarna blir svåra att få i, speciellt backen som ibland inte går att få i.är naturligtvis försiktig och sliter inte i växlarna utan väntar en stund eller dubbel kopplar så funkar det oftast.. ska köpa en renoveringsats till slavcylindern och testa, eller vad tror ni?? det jag inte fattar är att kopplingen är såpass trög,, känns som min sachs sport tryckplatta jag hade på volvon nästan.. fan om inte trögare.. | |
| det kan inte vara så att packningarna i slavcylindern blir såpass varma eller är så dåliga att dem blir alldeles för mjuka när den blir varm... och då inte tätar riktigt? | |
| Då borde bilen börja driva efter en stund när du har pedalen nedtryckt.Verkar som det är något knas med tryckplattan eller pedalstället den ska ju inte vara så hårdtrampad som du säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.