|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
En chippad Aero ligger på runt 280 hk ungefär. Om man inte gjort mer än just chippat bilen, vill säga. Vill gärna se den BMW 325, 328, eller 330 som har skuggan av en chans ens där : ) |
|
|
Om vi fixerar oss vid just o-100-tiden så är det få turbo saabar som grejar den matchen under 7sek, just pga framhjulsdriften och de svårigheter det medför. En 9-3 Aero presterar 0-100km/h på 7.3sekunder (beroende på årsmodell) så mellan 7-8sekunder behöver saabarna för att nå 100km/h från 0 nästan oavsett trim, ifall inte föraren, däcken, underlaget är optimalt då. Detta gör att en tex "vanlig" BMW 323E36 tex kan mycket väl köra jämnt med SAABarna inom det intervallet. Turbo känns mer än vad går, stämmer bra det, men visst går det undan trots allt. Man kanske mer ska säga att en 6cylindrig sugmotor maskerar mer hur fort det går (accelererar). Jag har några exempel från trimmade saabar, en kille som hade en 9-3 -Viggen med 280hk enligt utsago. Den viggen saaben körde helt jämnt med M3 3.2 på 3an och 4ans växel. Likadant nästan varje gång de testade från ca120-200km/h, nästan så att SAABen några gånger faktiskt smet före med någon meter ibland. En annan med en 9000CS AERO, effekt okänd men ca 300hk iallafall. Den gick liknande som Viggen och klarade av att hålla bortåt 270km/h på plant och 280km/h nedförslut. JAg har läst att en Chippad 9-3 viggen (aero) med ca300hk ska toppa 278Km/h VERKLIGA, så nog finns det resurser under huven iallfall hos SABArna. Efter ca 120km/h behövs det åtminstonde en M-bil från BMW för att matcha en trimmad 280hk turbo SAAB av nyare modell. Det krävs egentligen M5E39,M6E63, M5E60, M3E46, Z4M för att kunna köra ifrån dessa trimmade 300hk SAAbarna med besked, egentligen bara M6E63+M5E60 som med enkelhet kan lämna dem i backspegeln som en prick, exakt som vi alla vill att SAABARNA ska ligga :-) |
|
|
FRIFART: Bra skrivet, intämmer till fullo. |
|
|
Jag instämmer också med dig i det mesta där FRIFART, men de flesta som chippar/mappar SAAB:arna är fullt medvetna om slingereffekten vid för hög motoreffekt kontra framhjulsdrift (och i viss mån märkliga framvagnsegenskaper på tidigare 9-3 Aero) genom att förbättra väghållning och grepp genom åtminstone sänkning och greppvänligare däck, vilket avsevärt trycker ner effekten i vägbanan. |
|
| player: din far hade 30Hk mer också än va du har/hade i din 323a | |
| Ja nog kan min gamla 9000 gott och väl varit chippad. Testade en gång lite halvslarvigt med ett digitalur 0-100 och det slutade på kring 7 sekunder... Som jag har skrivit tidigare så höll jag bort en 325a ganska lugnt med morsans 9-3 aero... Sen för övrigt så höll jag också bort morsans aero med min 9000 så det är inget svammel då jag säger att DEN bilen gick bättre än en 325a... Jag har inte fått några andra uppgifter om saab´n jag hade än att en mekaniker på saab i piteå hade byggt om den en del + att han hade haft typ 400 hk i den men plockat ur motorn och satt i en orginal då han sålde bilen... Därför antog jag att motorn också var orginal... Dom pundare som snodde saab´n för mig lyckades ju hålla undan snuten med den i 15 minuter innan dom kvadda den :) :( | |
|
330-micke kom till grekland så får du se hur en 325 kan hänga på en aero me 280 hästar utan problem. O ja båda bilarna är helt friska |
|
| 260 hästarska de va | |
|
Jag har testat ganska utförligt mellan en original 9-3 Aero och en 330i e46 och det var förvånansvärt jämnt. Efter 200km/h började 330in dra ifrån lite. Flåklypa |
|
|
Jag har en kompis med en 9000 som det är ca 300 hk i. Helt jämt mellan ca 70-180 mellan min M3 och hans Saab. Över 180 hänger han dock inte med. ///M-Power När du älskar att köra |
|
| Oggyone, går en 325a hårdare om den befinner sig på grekland eller? En orginal 325a hänger inte med en chippad aero så länge inte han som kör aero´n är en finnig 18 åring som inte lärt sig växla fort... | |
| Jooo klart att vi ska till Grekland och se en 325 köra ifrån en trimmad Aero. Lätt värt resan =) | |
jimmy/bmw |
Har redan bokat biljett jag Länk alla ska med jag bjuder :) |
|
De ingen finnig 18 nej som kör Aeron. JA sa inte att den kör ifrån utan att den hänger med, blir inte ifrånåkt. Ja du 325 har en lite annorlunda utväxlig än vad en orginal har. Mmm den har nog blivit gladare i värmen där nere. Jimmy bjuder du ??? |
|
|
"De ingen finnig 18 nej som kör Aeron. JA sa inte att den kör ifrån utan att den hänger med, blir inte ifrånåkt. Ja du 325 har en lite annorlunda utväxlig än vad en orginal har. Mmm den har nog blivit gladare i värmen där nere" Är det bara jag som inte förstår inlägget? =/ Kan någon översätta? |
|
| Rökat på grekland är nog lika tufft som deras 325or för jag fattar då inte heller ett skit av det där :) | |
| Kan också tillägga att en 325a inte hänger med en chippad aero... Den blir rent bortkörd... Så är det bara... Fast inga sura miner nu, diskussioner på forum kan ofta sluta i akutbesök om man bor granne med den man diskuterar med :) | |
|
Dt jag menade var att dte är ingen finnig 18 åring som inte kan köra bil i saaben. 325 hänger på mkt bra o blir inte ifrånåkt. Hehhehe akutbesök??????? |
|
| Ja diskussionerna på forum kan ju ibland bli lite otrevliga när meningarna om nånting går isär :) Tror fortfarande inte på att en 325a hänger med :) | |
|
Jo det är sant ,dom brukar bli otrevliga tyvärr. Hade inte heller trott det men nu har jag upplevt det. Jag känner båda förarna o Aero killen sa att han gick för fullt. Har kört båda bilarna , det är inget fel på någon av dom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.