AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
54.068

Biltema torkare, det bästa för en e34?

Sida 3 av 4
Be
278
Bengt C
523i -96
Intressant diskussion. Jag testade Biltema torkarblarblad för drygt 10 år sedan. Helt värdelösa, hållbarhet ca 14 dagar. Har aldrig återvänt till dessa.

Jag har sedan dess satsat på kvalite i stället och oftast köpt Champion. Ibland kan dessa vara svåra att få tag på och vid några tillfällen har det blivit Bosch i stället. Det mest egendomliga i "torkarvärlden" är att upptäcka hur dåliga Bosch är i förhållande till Champion, trots att båda är svindyra. Champion funkar i allmänhet i 3 år och har mot slutet inte pulveristerats av solens UV strålning. Bosch funkar ca 6 månader och har man dem över ett år så hänger de i trasor pga att de inte tål solljus.

Jag blir så jäkla irriterad när man kommer in i en biltillbehörsaffär eller mack och inte finner Champion, utan bara Bosch. Så frågar jag varför de inte har Champion. Då brukar yngligen bakom disken berätta att de bara har Bosch eftersom de är "bäst". Jag brukar då säga dem rätt upp i ansiktet att de har fel och säkert inte talar utifrån egen erfarenhet. Då brukar de nämna att Bosch sitter "original på alla bilar".

Vi som jobbar med bilutveckling vet så jäkla väl varför något sitter original på en bil. Priset brukar vara en avgörande faktor och det ska inte vara så högt som möjligt... Kvalite kommer inte i förtsa rummet. Någon annan som tänkt på att "enögda bilar" påfallande ofta är helt nya bilar...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Bengt C, enligt testet nedan så håller Champion bättre än Bosch... Dock bara marginellt bättre än Biltemas, kanske har hänt en del på 10 år?

TESTET:
Länk

Visst orginal och premium skall det vara, men när det kommer till en sak som vindrutetorkare så skadar det inte att testa. Mina Biltema Flatblade har hållt ett år och precis börjat ge upp.

Dock så sticker torkarna ut lite extra med den typen.

Många av "fabrikaten" ovan är bara en label, görs följaktligen av någon annan.
Volvo har ju t.ex ingen tillverkning av torkare...
Ibland blir man förvånad över hur även riktigt namnkunniga fabrikat egentligen kommer från helt annat håll, inom biltillbehör såväl som inom många andra brancher.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mugge och rob_t_j72 : Vilket artikelnummer köpte ni till era E34:or? Hittar inte E34 i Biltemas listor (nät eller katalog). Var det Biltema Aerodynamic ni provade?

Tidigare provat Biltema Clear Vision och varit nöjd med dessa (tysta och effektiva) fast jag har haft problem med den där skyddsfilmen - den blir genomskinlig först efter ett par sekunder efter det att torkarbladet svept. Vilket gör att rutan alltid är suddig när man kör torkarna kontinuerligt. Någon som har haft samma problem?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
bmw-slangen:

Bättre sent än aldrig?: Länk

24" 610mm 58-237 99,90 kr

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Tackar! Tro det eller ej, men det var inte för sent för min del!

Då hade jag rätt artikelnummer uppskrivet på inköpslistan! Har inte lyckats komma ihåg att köpa ännu! Var ju på Biltema bara för några dagar sedan och köpta dubbelkoningsverktyg men glömde såklart torkarblad.

Iallafall definitivt dags att köpa nya torkarblad inför hösten/vintern. Blir nog en runda till Biltema framåt veckoslutet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, så äntligen hade man köpt 58-237 (gjorde jag för närmare 2 månader sen) men nu var det dags att montera dem - för de gamla är nu helt slut.

Men då ställer jag frågan : hur tusan kunde ni med E34:or montera 24" Ultrablade torkarbladen Länk !?!

På passagerarsidan gick monteringen bra, men det finns ju en u-formad hållare närmast axeln som skall hålla ett normalt torkarblad på plats. Ultrablade var ju för brett och passade inte där, vilket resulterade att det var allt annat än stabilt och orsakade mest massa oljud.

På förarsidan gav jag faktiskt upp. Där är ju torkararmen "felvänd" men det är inga större problem för andra torkarblad jag provat. Men här gav jag upp... Jag har inte tummen direkt mitt i handen, så hur tusan gjorde alla ni andra E34 ägare !?!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, nu skrev jag fel. Inte "Ultrablade", jag menar "Aerodynamic" såklart. Länk och artikelnummer är dock korrekta i inlägget ovan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var ute och tittade precis, först så "trär" jag in torkaren på armen upponer utan adapter - den hamnar på rätt sida när den svängt förbi U:et, sedan snäppte jag på lämplig plastadapter på bladet, och sen trycker jag in torkaren i U:et!

Det var väl lätt? ;)
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har också biltema blad på vinterbilen.. har haft dom i 4 månader nu och dom funkar bara fint.

Plastadaptern som satt på biltemabladet vid köp passade dock inte så jag flyttade över adaptern från gamla bladet på förarsidan.

//Roffa
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag köpte vattenavvisade till båda sidor 24" till min, tog bort gummit från ena och ersatte den dåliga, andra sidan bytte jag såklart rakt av. Till dig som köpte bmwgummi för 132kr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
rob_t_j72 & Roffa : Nu blev det pinsamt, det där lät ju enkelt. Fast hur fick du loss adaptern som sitter på torkarbladet? Jag satt och pillade lite men den ser ut att vara fastnitad och går inte att plocka loss. Ska dock ta mig en andra titt innan jag säger för mycket...

Men hur gjorde ni vid passagerarsidan? Jag tänker på det u-formade utrymmet som ett vanligt torkarblad får plats i, men där Aerodynamic är för brett för att passa i?

Ska ta några bilder senare ikväll också...
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Laddade upp några bilder på fästena hur det ser ut..

Kanske kan vara till hjälp..

Länk

//Roffa
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu när jag tänker efter så är den där Ultrablade inte kompatibel med våra gamla fästen, köpte en sån av misstag för nåt år sen:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan inte hitta Aerodynamic hos Biltema längre, de kanske har utgått? Den verkar ju ha fel fästen iallafall...
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, här var det många svar - och bilder! Tackar!

rob_t_j72 & Roffa : Jag försökte ju att montera på förarsidan utan att ta loss adaptern. Men det går ju inte - precis som du säger, så jag har faktiskt fram tills alldeles nyss bänt och vänt på adaptern utan att få loss den. Började tro att man inte kunde ta loss den. Men fick loss den, var inga problem - förstår inte hur jag tänkte innan... Så nu bör det inte vara några problem - ska prova imorgon. Ska nog hålla mig till att skruva motorer istället :-)

Såhär ser alltså adaptrarna ut som kommer med 58-237 torkarbladen
Länk
Länk

Roffa : Tackar så mycket för bilderna! Klockrent, ser hur det ska sitta!

rob_t_j72 : Håller med, lite mysko med namngivningen hos Biltema. När jag köpte dessa Aerodynamic 58-237 hette dem just Aerodynamic och är även listade som sådana i höst/vinter katalogen. Men går du in på webben så delar de först in torkarbladen i
- torkarblad, vattenavvisande
- torkarblad, ultrablade
- torkarblad
Går du in under sista huvudgruppen "torkarblad" så hittar du diverse saker som dubbeltorkarblad, strålkastartorkarblad, vanliga torkarblad, samt "torkarblad, flata". De heter tydligen bara numera "torkarblad, flata" och har inte namnet Aerodynamic i sig längre. Kan bero på upphovsrätt, namnkonflikt eller vad vet jag... Av någon anledning ligger även "torkarblad, vattenavvisande" som en subgrupp under "torkarflad" fastän de ligger som en egen huvudgrupp. Jaja... Finns 58-237 kvar på hyllorna? Ska kolla nästa gång...

rob_t_j72 & Roffa : Hur gjorde ni på passagerarsidan, för dessa Aerodynamic torkarblad är för breda för att passa in i det u-formade fästet på passagerartorkararmen, se bilden nedan.
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas webbplats är värdelös att navigera på, de skulle behöva anlita din expertis! =)

De där "piggarna" har inte jag på passagerarsidan, nån tidigare ägare måste ha tagit bort dem?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok. Min torkararmar är BMW original (vill jag minnas) och på dessa finns dessa "strypiggar". Ja, eller så har du en eftermarknadstorkararm - piggarna är av metall så det är inget man bara bryter av. Men visst, ett par sekunder med vinkelslipen så är det borta.
Men lösningen borde vara ganska enkel - jag slipar upp två matchande spår i torkarbladet så är det problemet löst.
Dock nyfiken hur andra med dessa "styrpiggar" gjorde.
Is
468
Ismo
735iA -87
Har 5år gamla biltema torkare på alla 3 bilar, dubbel torkare till och med.. fungerar prima än idag.

på E32:an svetsa jag på torkararmar från volvo så det går med vilka billiga torkare som helst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.