AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
54.066

Biltema torkare, det bästa för en e34?

Sida 1 av 4
Transocean
Hej! Bytte högre torkarbladet 2 veckor sedan. Det gamla Champion bladet för flera hundra kronor byttes ut med ett biltema vattenavvisande för 89 kr. Och så körde jag till bmw och köpte endast gummi för 132 kr för att fixa vänstra sidan. Gissa vilken sida funkar bäst nu efter två väckors saltbad. Biltema självklart! Det kan tilläggas att torkarmekanismen är totalrenoverad så den varken skakar eller hoppar.
okej där ser man :) Har själv en hoppande torkare på vänster sida, kanske dags för en liten renovering då ?
Jag säger tvärt emot. Biltemas torkarblad är verkligen skrot. Skulle aldrig montera dem på någon bil ö h t.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har hört (inte testat själv) att det numera finns vettiga torkare att köpa på Biltema. Dom billiga som dom hade förut (finns säkert kvar fortfarande) var riktigt skit (egen erfarenhet).

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Gemini__
Har testat Biltemas torkarblad tidigare, de var inget att hurra för precis. Men kanske finns där bättre torkarblad nuförtiden.

Däremot har jag använt mig av torkablad från Rusta som fungerar riktigt bra. Kostar mer än Biltemas men å andra sidan lirar de i en helt annan liga.

Har testat de flesta lågprisfabrikat för nöjes skull (på olika bruksbilar), då när det begav sig vann Rustas torkablad överlägset. Inte helt otroligt att Biltema har utökat sitt sortiment med liknande torkare idag.

Till E34:an är det original som gäller, inte enbart för funktionens skull utan även utseendemässigt.

Mvh:
Thomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Köpte idag torkarblad från OK/Q8 till min M535:a,fungerar bra ännu iaf ;)
Kostade 78kr/st..

Biltema har jag provat,ska väl inte säga att jag var så där alldeles missnöjd ,men upplevde livslängden som "förvånansvärt" kort...Och andra sidan så kostar dessa i princip "ingenting" så jag fick förväntad kvalité i förhållande till priset..

Mvh Janne.
Jag kände inte till att Biltema tagit upp en högre kvalité av torkarbladen. De jag omnämner som värdelösa är den gamla snikmodellen.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Transocean
Det enklaste är ju att köpa nytt gummi på bmw-handlaren. Tyvärr så har jag slarvat bort originaltorkaren på högra sidan så valet stod mellan Champion för 280 norska kronor, Biltemas snikmodell eller den vattenavvisande som jag köpte. Ett alternativ är ju att köpa Bosch men då får man köpa bägge sidor för ungefär 600 kr. Utseendemässigt funkar biltema lika bra som de andra på högra sidan (vänstersidan har ju en spoiler och sådana torkare finns ej på biltema). Kvarstår att se hur länge biltema funkar, skulle biltemas blad endast ha 1/3 livslängd jämfört med Champion/Bosch är det ändå ett bra köp för jag tror att många slarvar med byte av torkarblad av just den anledningen att dom är så fruktansvärt dyra. Bosch och Champion håller max 6 månader inte längre vilket jag tycker är alltför kort tid.

Biltemas torkare kom med en skyddsplast på bladet, bmw:s gummi fick jag damma av och klippa till riktigt längd själv.

Det kan tilläggas att jag alltid varit misstänksam mot biltemas produkter men hittils så har allt jag köpt därifrån fungerat bra - verktyg, den semisyntetiska motoroljan med sl klassning som jag har i m60:n, handbromsbackar med perfekt passform och nu senast torkarbladet. Firman håller kanske helt enkelt att bli bättre?

Juha
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Biltema torkare är bra om man vill byta ofta, Å endast då, Har provat några å original torkarna håller mycket bättre.
Jula har tydligen bra torkare för en vettig penning
Gemini__
Jag skrev fel i mitt förra inlägg. Jula ska det stå ist för Rusta, sorry. Så jag instämmer till fullo med Johan =)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det går att köpa lösa Bosch-blad, man måste inte köpa 2-pack.
Jag har köpt lösa på Micro. kostade runt 200:-
Det ska väl vara samma som BMW orginal?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Glömde: Bosch-bladen på micro finns med spoiler.

/Jonas
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På City Gross och Eko kan man köpa Bosch i par för under 300kr! Då är det riktigt prisvärt och jag brukar normalt handla torkarblad där.

I Aftonbladet var det ett test för några år sedan där Rusta placerade sig i toppen. Eftersom de är så billiga testade jag av ren nyfikenhet och det var inte tokiga alls, fanns dock inte med spoiler. Vet dock inte om det gör det nu?

Biltema har jag aldrig testat. Inte efter att min svåger köpte där och fästet till bladet gick sönder innan han ens monterat klart... De har säkert ryckt upp sig sedan dess med deras lite dyrare blad som många skriver. Har någon testat deras nya flata variant? Länk

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Gemini__
Finns ett litet test här av vindrutetorkare:
Länk

//Thomas
Gemini__
Lite mer skrivet i ämnet:

Länk

Länk (Biltema blev prisvärd i detta test)
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Tjennare

Jag har kört båda varianterna av Biltemas torkare på min E39 och de funkar fantastiskt bra! Jag körde med den vattenavvisande varianten under ett år och de funkade bra långt efter det att vattenavvvisningsgjegget hade tagit slut. För ca en månad sedan skrapade jag sönder ena sidan med isskrapa och bytte då till den "sämre" varianten och den har också funkat myckat bra!

Ett tips på vägen: Om bladet inte vill "vända" utan gnisslar och hoppar åt ena hållet, vrid på torkararmen så att du vinklar om torkaren mot rutan. Då kommer den att gliida åt båda hållen. Gjorde en sådan justering på vår andrabil och nu gliider torkaren finfint!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nope det blir aldrig några biltema för in del. Till e36 testade jag biltema torkare och jag lovar dom var riktigt dåliga efter 1,5 månad!
Vill testa dessa s k Flate Blade som är helt i gummi. Har hört att dom har livslängd på typ 5-6 mån. När jag hade en låne bil så hade bilen sådana och dom var rugigt bra i snö stormen.

Vad tar bmw för deras egna blad resp gummmi?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Gemini__
Torkarbladen kostade strax under 500kr senast jag köpte hos BMW.

Till bruksbilen har jag monterat Bosch Aerotwin, nya generationens torkarblad. Tycker de är klockrena.

Mvh:
Thomas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Davve:

Har köpt de nya flata Valeo-liknande torkarna Länk , de funkar bra än så länge (1 månad), får se hur de reagerar på minusgrader. Hade Biltemas "vattenavvisande" variant Länk tidigare och de funkade/höll riktigt länge, över 1 år, men någon vattenavvisande hinna på vindrutan blev det inte.

Däremot tycker jag att deras vanliga billiga torkare har tveksam funktion.

Länk

Mvh
på volvon drabbades jag av akut bladbytesbehov och stannade till på Biltema för att klara mig fram tills dess jag orkade göra någon mer övergripande åtgärd. Har suttit på i 6 månader och funkar hur bra som helst. Jag är lika förvånad varje gång det regnar. BMW'n har sluppit budget torkare än så länge, men vem vet. DE är ju så billiga att man gott kan testa för att se hur det funkar.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.