AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.369

Kärvande bromsok ett typfel på E39?

Sida 2 av 2
VonRon, jodå oken är uppsmörjda ordentligt två gånger, dock vet jag inte om verkstan smörjde upp bultarna för flytningen...? De borde väl gjort detta samtidigt iofs.

Hur lätt kan du/ni snurra runt era hjul, jättelätt eller med mycket kraft...
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jättelätt.
Lätt här med.
Vad tycker ni är nästa steg om det inte är oken eller bromsslangarna? Byta huvudcylindern, eller är det något annat man bör chansa på istället?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Samuel2 jag har redan sagt vad du ska göra, ge dig ut och skruva, du lagar inga fel i teorin bara. Teori är bra men för att laga fel krävs lite praktik också. Känner du för att bränna lite pengar i onödan så tycker jag absolut du ska byta huvudcylinder. För du menar väl att det inte kan vara några problem med det som alltid brukar vara problem bara för att en verkstad påstår att de har smort något.

Ska väl tillägga också, att går det tungt i bak också, måste du ju naturligtvis kolla att det inte är handbromsbackarna som ligger på där.
hehe, man skulle nog ha fixat felet innan man kör 70 mil i sträck. Nu åker man nästan ut genom sidofönstret när man bromsar... Snacka om att bromsklossarna ligger an hårt när skivorna slår sig katastrofalt på 70 mil - trots låg temperatur och regn i massor!
Nu är bromsoken fram bytta på garantin till nya + nya skivor så nu rullar det lite lättare men det går ju fortfarande emot - det skrapar emot hela tiden men inte speciellt mycket längre. Lär ju märka inom några hundra mil om skivorna slår sig igen.

Men som sagt så känns det inte helt bra ändå, är väl perfektionist iofs. Ibland speciellt kring 120 km/h så känns det som att ett eller flera hjul vobblar lite?

Lite konstigt är det också att när man snurrar moturs går klossarna emot mycket mer?
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
VonRon: Jag har samma problem med mein E46 nu, höger fram broms ligger på som attan. Och helt utan förvarning kom problemet. Åkte in till min däckhandlare för balansering av vinterdäcken och känner en bränd lukt av något. Min första tanke var att det var någon som bearbetade metall i industriområdet där verkstaden ligger men jag blev misstänksam när det luktade mindre ju längre bort från bilen jag kom. Öppnade huven för jag tyckte det påminde om bränd koppling/lamell men sniffade mig fram till höger framhjul som var skållhett.
Har nu plockat ned oket och tagit bort beläggen. Ska börja med ditt tips att rengöra och smörja upp. Kan jag plocka ut bromskolven enkelt om jag är försiktig med gummipackningen?? Jag tänkte även lufta bromsslangen när jag ändå håller på. Funkar det så funkar det. Om inte får jag beställa en ny bromsslang (har redan försökt att hitta en idag men det är två dagars levtid hos alla jag ringt till) och jag behöver bilen snarast.

Återkommer om det hjälpte.

If it aint broken - dont fix it
sen är en bov bromsvätskan - av någon anledning byts inte bromsvätskan som den skall i många bilar vilket medför rostskador på själva bromscylindern som i sin tur hänger sig.

Fuska inte med bromsvätskebyten!!
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Grattis! - drog av bromsslangen vid bromsoket när jag skulle demontera det för rengöring och smörjning. Har beställt ny bromsslang men tycker det var en pissig lösning med alu/gjutjärn vid infästningen på bromsoket. Ska man lägga ner tid på att brotscha ur den avvridna delen i bromsoket , speciellt när jag har problem med att få ut kolven ur oket - eller är det bara att köpa ett nytt på skroten?
Hur gör ni andra när ni ska ta ut kolven? Jag försöker med poygrip men det sitter som fan. Kag har lossat nippeln med för att underlätta men icke...
Förslag?
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Hmm... har hittat en engelsk rep bok för e46 - dom rekomenderar att använda tryckluft för att få ut kolven. Ska prova senare idag...
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Så ja. Är bara grejjerna hela så är det ganska enkelt att byta oket och bromsslangen. Passade på att slipa av oket och lacka det med. Tipset om behållare/slang med backventil var suveränt, stort tack! Best 39:- i ever spent!!! Ska nog göra om det på andra sidan bara för skojs skull!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.