AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.370

Kärvande bromsok ett typfel på E39?

Sida 1 av 2
Tjena!

Undrar om någon har koll på om kärvande bromsok är ett typfel på E39:or? Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Lösning? Dåliga bromsslangar, renovering av ok... Kanske därför så många klagar på av bromsskivorna slår sig så lätt...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej kan jag inte påstå är speciellt vanligt med kärvande OK, iofs så blir det ju förr eller senare oavsett bilmärke om man inte ser över bromsarna då och då.

///MVH Hasso
Länk
Samma händer på tex Volvo-bilar. Metoden för att undvika bromsok som kärvar/skär är att ngn gång i veckan bromsa in hårt och att emellanåt smörja upp/serva bromsoken.
Jag har själv råkat ur för det på en Volvo. Det är en dyrbar hobby. Skivbromsar/bromsbelägg som kan behöva bytas kostar en del.

Mvh
Mikael
hasso, är det inte lite tidigt att drabbas av detta efter bara 9000 "svenska mil", kanske körde förra ägaren väldigt försiktigt?
mikaelodoris, jo det blir väldigt dyrt när dom slår sig efter några hundra mil... Bensinförbrukningen på 13,5 l/mil är ju ingen kostnad i sammanhanget!
pe
75
pershav
320i cab -91
Kan va så att den lilla gummipackningen som sitter o skyddar kolven som rör sig i bromsoket gått sönder, då går det snabbt innan kolven blir rostig vilket i sin tur leder till att den kärvar o sen är helvetet löst!
pershav, det konstiga är det är båda framoken... Kan det vara något annat i bromssystemet som brukar krångla?
Snacka om att vara trött på sin E39...

Bromsoken vill inte åka tillbaks ordentligt och det beror inte på att kolven går trögt. Detta är konstaterat genom att bromsslang bortkopplades och då kärvar inte bormsoket det minsta!? Vad tusan kan det bero på? Bilen är ju bara 4 år gammal och gått cirka 10000 mil.

Man kan ju inte byta ut hela bromssystemet... Någon som haft liknande problem?
54
29
540ESS
540IA-97 ESS kompressor
Bromsslangen kan gå tett-strups, da retunerer ikke kolven.

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag har läst en del inlägg här på forumet där det pratas om att kolvarna inte vill åka tillbaka efter bromsning. Mig veterligen finns det inget i ett skivbromsysten som ska dra tillbaka några kolvar, beläggen ska ligga emot hela tiden men utan tryck naturligtvis. Det lilla en normal och bra skivar kastar räcker för att beläggen trycks in de hundradelar eller vad som behövs. Tycker det är många som pratar om att kolvarna ska gå tillbaka, så det verkar vara en ganska utbredd missuppfattning, för det är väl inte trumbromsar vi pratar, för där gäller det helt andra saker.
540ESS, det konstiga är att det är samma problem runt om bilen... Det verkar dock vara värst fram!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Bromsslangen kan ställa till problem som 540ESS skriver, dock inte särskilt vanligt.
VonRon, nja alltså lite ligger de väl alltid emot men det är så pass mycket att det tar emot när man lyfter upp bilen och försöker snurra på framhjulen. Har testat och göra detta på en annan E39 och på den snurrade hjulen jättelätt!

Har även vissa små vibrationsproblem i motorvägsfart och är nästan säker på att dessa beror på att bromsklossarna ligger emot och skapar obalans...
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det finns tre saker att kolla i första hand. Löper kolvarna hyggligt lätt? Flyter oken lätt? Kan beläggen röra sig lätt i oken?

Skulle någon bromsslang svällt igen, så märks det på att man inte kan trycka tillbaka den kolven.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Självklart ska de ligga emot men inte under tryck för då går det tungt. Kolla upp de tre grejorna jag nämde så kan jag nästan garantera att det kommer fungera som det ska sen.
54
29
540ESS
540IA-97 ESS kompressor
Det er bare den lille rørelsen til pakningen i oken som trekker kolven tilbake.
Men blir det rust i oket ,større motstand,så klarer ikke pakningen å trekke kolven tilbake.

Aldrig bytt bremsevæske kan skape rust i ABS sentral og i hovedsylinder,så trykket ikke får retunere.

Jodå bromsvätska är bytt vartannat år, alltså en gång hittils. Var ute och lyfte upp bilen idag igen och om man tar i allt man kan så snurrar hjulet bara lite mer än ett varv!!! Och navkapslarna är lite varma!
Om man använder fel bromsvätska så kan packningarna i bromsoken svälla. Föroreningar i bromsvätskan kan sätta igen returen i huvudbromscylindern.

anderslindstrom2003@yahoo.com
Anders129, föroreningar i huvudbromscylindern låter sanslöst dyrt!!! Fast kan det verkligen vara föroreningar i bromsvästska dom använder på servicarna hos aukt. verkstäder? Ingenting förvånar iofs.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
samuel2 jag vet inte ju inte vad du gjort eller kollat på dina bromsar hitintills, men jag tolkar det som du inte gjort något alls än.

Lite tidigt efter 9000tusen mil att drabbas av kärvande bromsar, tvärtom inte alls skulle jag vilja påstå. Du bör nog rkna med att du får ta isär och rengöra och smörja en gång om året, om du vill ha bra funktion på dom.

Ta av hjulet, skruva bort oken och kolla och åtgärda de tre saker som jag tidigare nämnt. Att alla fyra kolvarna kärvar tror jag nog inte, men det är ju lätt att kolla. Troligare är att bultarna för flytningen behöver rengöras och smörjas med lämligt silikonfett, likadant är det mycket troligt att själva beläggen inte löper lätt i oket. Det problemet löser du lätt genom att rengöra glidytorna och eventuellt smörja dom ytterst tunnt med lämpligt bromsfett. Inte mycket att fundera över egentligen. Finns säkert något bra mektips du kan kolla på också om du är osäker.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag bytte nyligen skivor och klossar runt om på en 523 -02 8000 mil, allt såg ut som fan själv.

Anledningarna är flera:
Dåligt/rostkänsligt material i skivorna (Biltemas är bättre)

Inget görs åt bromsarna förens vid första insp II, då har dom redan rostat fast.

Ägaren kör enligt körkorts boken (Taxibilar drabbas aldrig)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.