|
|
|
|---|---|
| Det är så att jag har haft symptom som har gjort att jag misstänker för lite olja i automaten. Det ska fyllas på 3 liter, men om bilen står plant så får jag bara i ca 2 liter, måste man göra så att man höjer den i röven för att få i mer olja? | |
|
Ok vad baserar du 3 liter på ? Tömt lådan på olja ? Finns ju alltid lite olja kvar i alla gångar som finns i automatlådan. Man ska vara noga att följa stickans markeringagr när det gäller automatlåda, får inte vara för lite och inte heller för mycket Saxar lite från Haynes som kanske kan vara till hjälp för dig 1 The automatic transmission fluid should be carefully maintained. Low fluid level can lead to slipping or loss of drive, while overfilling can cause foaming and loss of fluid. Either condition can cause transmission damage. 2 Since transmission fluid expands as it heats up, the fluid level should only be checked when the transmission is warm (at normal operating temperature). If the vehicle has just been driven over 20 miles (32 km), the transmission can be considered warm. You can also check the fluid level when the transmission is cold. If the vehicle has not been driven for over five hours and the fluid is about room temperature (20°C), the transmission is cold. However, the fluid level is normally checked with the transmission warm, to ensure accurate results. Caution: If the vehicle has just been driven for a long time at high speed or in city traffic, in hot weather, or if it has been pulling a trailer, an accurate fluid level reading cannot be obtained. Allow the transmission to cool down for about 30 minutes. 3 Immediately after driving the vehicle, park it on a level surface, apply the handbrake and start the engine. While the engine is idling, depress the brake pedal and move the selector lever through all the gear ranges, beginning and ending in Park. 4 The automatic transmission dipstick tube is located in the left rear corner of the engine compartment. 5 With the engine still idling, pull the dipstick out of the tube (see illustration), wipe it off with a clean rag, push it all the way back into the tube and withdraw it again, then note the fluid level. 6 The level should be between the two marks (see illustration). If the level is low, add the specified automatic transmission fluid through the dipstick tube - use a clean funnel, preferably equipped with a fine mesh filter, to prevent spills. Caution: Be careful not to introduce dirt into the transmission when topping up. 7 Add just enough of the recommended fluid to fill the transmission to the proper level. It takes about half a litre to raise the level from the low mark to the high mark when the fluid is hot, so add the fluid a little at a time, and keep checking the level until it’s correct. 8 The condition of the fluid should also be checked along with the level. If the fluid is black or a dark reddish-brown colour, or if it smells burned, it should be changed (see Section 28). If you are in doubt about its condition, purchase some new fluid, and compare the two for colour and smell. |
|
| oljan skall tryckas i med motorn igång, dumt men nödvändigt. annars får man bara i det som ryms i sumpen, ca 3 liter. | |
|
*Det finns ingen oljesticka på den (525tds -92). *Hur gör man för att trycka i olja i automaten? *Det står i programmet autodata som mekonomen handhåller, det står tappa av och fyll på 3 liter. Och detta skall göras genom pluggen i botten av sumpen enligt den lokala Bmw-verkstaden. |
|
| 3 liter. det ryms i sumpen, under normala förhållande räcker det att byta det, men misstänker man att oljan är kass skall allt bytas. man trycker i genom ena öppningen( förmodar att oljan sugs upp då) och tappar av i andra, gör så tills det kommer ren olja( med motorn igång) går nog åt rätt så många liter olja! OBS! har aldrig gjort det själv men har för mig att det skall göras såhär! | |
| man fyller oljan underifrån i stora pluggen. (17mm insex) med motorn igång tills det kommer ut genom samma hål. då har man rätt mängd. går ca 6liter om man bytt filtret oxå. räkna med att få olja på armarna! | |
|
Hej Är det lika illa på en 540 e34 att fylla olja i automaten? Ha de BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :) |
|
| ja | |
|
Jag gjorde på det viset och det blev bra, det var inte så svårt, nu fyllde jag bara på olja för någon idiot som ägt bilen tidigare inte gjort rätt. Det kanske blir svårare om man måste fylla hela automaten. Var sitter filtret och hur byter man det? |
|
| inne i lådan man tar loss tråget.ny packning behövs oxå.. | |
|
Vilket växelläge har man när man fyller på? Varm eller kall bil? |
|
320-325 |
hur fan fyller man på underifrån.. om jag inte minns fel så med hjälp av tyngdkraften så går det inte att fylla på uppåt.? man måste ju i så fall trycka med nån pump eller nåt.. sen om man man inte har sticka hur gör ,man för att få exakt rätt nivå.. har oxå för mej att det inte är nån sticka på min tdsa. kul att ligga under bilen när den är igång och vela med detta.. vilket skit sätt.. smarta lösningar det där..med oljebyte på automatlåder. V12 |
|
Morf the champ: Park eller Neutral 320-325: Du fyller med hjälp av en oljesug/pump som t.ex biltema säljer för en hundring , du fyller i olja i övre pluggen som sitter uppe i som en tunnel på tråget tills det svämmar över helt enkelt precis som på en manuell låda eller bakaxel.Som beskrivet ovan har vissa lådor en sticka istället som sitter i lådans vänstra kant ovan lådans oljetråg och då skall oljenivån ligga mitt emellan strecken om jag förstått det rätt. Det är tänkt att man skall byta oljan med bilen på en lyft och inte pallbockar. |
|
|
Har 525tds där sitter pluggen underifrån. |
|
|
Påfyllning på låda utan oljesticka sidan 1. Påfyllning med sticka sidan 3. Länk molle |
|
|
Tack |
|
|
Är lätt med en gammal bensin pump från en opel kadett =) funkar skit bra en slang i tråget en batteri laddare och en slang i olje flaskan så kör man bara på inget spill eller nått jätte lätt Bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.