AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.611

sålde min 325, krocka på väg hem.

Sida 2 av 3
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
jaja, men de är väl nye ägaren som betalar de? jag kunde inte säga upp min försäkring innan den nye ägaren tecknat försäkring på bilen, har pratat med honom och han teckna dan efter.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Saxat från Tff "Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr. "

Så inte blir det billigt per dag undrar vad en bilägare som är 16 år utan körkort med några försäkringsskador i bagaget får betala för en 325:a?

JJ

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
haha, ja billigt
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Finns en ny lag sedan i höst som säger att den gällande försäkringen vid ägarbyte gäller i 7 dagar från och med ägarbytet.

MVH Christofer
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
ja men betalar säljaren eller köparen om de händer olycka? isf vågar man ju inte sälja en bil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Den nya ägaren betalar naturligtvis självrisken...

MVH Christofer
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad händer om han vägrar? och hur påverkas den förra ägarens bonus?

___
Bilen: Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Helt omöjligt att du som säljare kan bli drabbad! Den där nya lagen, vad är det för påhitt? Hur är det tänkt att den ska fungera, om köparen smäller efter 5 dagar tex, gäller då den gamla försäkringen? Med vems bonus? Med vems premie? Med vems självrisk?

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men snälla nån... det är klart att den förre ägaren inte blir drabbad. Om den nye ägaren krockar och inte betalar självrisken så får han inte ut någon ersättning, konstigt... =P . Bonussystem finns det väl inte kvar alls längre?

MVH Christofer
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
crille82 : bonussystem finns men bonusen får du pga körkortsår max bonus efter 15 år på trafikförsäkringen sen hoppar man ner ett snäpp om du använder trafikförsäkringen.Det fina är att byter du bolag då så får du maxbonus igen om du nu haft körkort i 15 år annars så går det i en skala pga åren.
Så fungerar det på flera bolag!
Nu jobbar jag inte på kundtjänst på ett försäkrignsbolag men dem kan med lätthet svara på den frågan vem som drabbas.Det borde bli nya ägaren.

Mpower
Paap Reeder
... sedan är det väl så att äger jag en försäkrad bil så kan jag köra båda på samma försäkring i 7 dgr om jag köper ytterligare en bil?

Så gjorde jag 2002 när jag köpte min V12:a och då vet jag att jag kollade detta med Folksam innan jag åkte och köpte bilen.

Betalade - fick kvitto - skrev på ägarbytesanmälan och for iväg hemåt.

Inte skulle säljaren bli "skyldig" med sin försäkring som han hade i ett annat bolag?

Kanske gäller annat nu?

Viktigt är dock att exakt definera "När affären gjordes upp" och när jag "blev med nya bilen".

MVH /// Paap R

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Men nye ägaren skulle väl knappast köpt en krockad bil? I vilket fall som helst kan han ju aldrig kräva ersättning från "förra ägarens krock"... Han har ju skrivit på pappret och kvittot säger väl att den inte var krockade heller.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Man åker ju på TFF direkt när man ej försäkrar bil så det där med 7 dagar, det stämmer väl inte? Eller har jag helt fel?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Plockat ur TFF

Kan föregående ägares försäkring gälla?
Nej. Den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Vad gäller om ägarbyte ännu inte har registrerats i vägtrafikregistret?
Ett fordon ska trafikförsäkras av ägaren samma dag som ägarbytet sker, det vill säga senast från och med det datum som anges på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till vägtrafikregistret inom tio dagar kommer köparen att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan.

Om avställningsanmälan inte kommer fram till vägtrafikregistret?
Vägtrafikregistret avställer/avregistrerar ett fordon från det datum en fullständig anmälan kommit in till dem. Anmälan sänds på avsändarens risk. Det är ägaren som ansvarar för att anmälan är fullständig och korrekt. Ägaren måste kontrollera att fordonet verkligen blivit avställt/avregistrerat innan han/hon låter trafikförsäkringen upphöra.
Läs mer om avställning

Mvh/Micke
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Sålde en buss.. Skickade papperna direkt. Den var avställd så jag ringde och ställde på den.. VV registrerade om bussen på måndagen..

Sedan fick jag en räkning från trafikskadefonden... ????.. Skumt.. Är ju inte min buss längre.. Nya lagen som spökar?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Försälringen för fordonet avbryts från och med den dagen bilen får en ny ägare. Alltså datumet på registreringsbeviset för ägarbyte (det ni skrev under tillsammans gäller). Bilen går dock försäkrad i 7 dagar på förra ägaren tills den nya blir registrerad. Efter det gäller som sagt, datumet då ägarbyte gjordes. Så "Cruser" kan vara lugn.
Saxat från Länsförsäkringars villkor "Om du vid köp av annat fordon har kvar ditt gamla fordon gäller försäkringen utan tilläggspremie även för ditt gamla fordon – längst i 7 dagar.
Detta under förutsättning att även det nya fordonet försäkras i bolaget.
Försäkringen på det gamla fordonet gäller då med samma omfattning och
på samma villkor som gällde omedelbart före försäkringens överflyttning
till det nya fordonet."

Vid försäljning upphör försäkringen för fordonet att gälla när nya resp. gamla ägaren skrivit på papperen, innan Vv ens vet om ägarbytet. Sverker på Plus hade ett exempel likt Crusers häromåret, den nye ägaren hade ingen försäkring och fick inte en spänn från f-bol.

Lägg gärna in en länk om det har blivit ändring.
trafikförsäkringsföreningen.

usch...

--
Markus
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Precis.

Försäkringen för dåvarande ägaren går ut från och med att regbeviset hamnat hos vv och sedan avregistrertas som ägare (från och med dagen bilen bytte ägare) det tar ca 7 dagar alltså när processen är klar.
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
hur många mil hade bilen gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.