|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Förbannat säger ja bara, hur långt har din gått? Hur e den servad? Min saknar inte en endaste stämpel, men ibland verkar man kunna ha otur. Har väl egentligen 4 val. -Fortsätta släcka bilens oljetörst genom att köpa olja. -Byta motor. -Byta bil. (kommer nog inte ske eftersom den e så härlig) -Göra jobbet. |
|
|
Jag köpte min bil hösten 2008 den hade gått ganska exakt 15000 mil då. Den var servad normalt på Bmw. 1ägare + bilhandlare innan mig Jag själv har fixat oljebyten var 1500mil då den har varit i min ägo. Nu i sommar innan renovering hade den rullat ca 22400 mil totalt. Ang. dina alternativ. Fylla på olja...risk för att katalysatorerna går sönder. Byta motor...Risken finns att du får en oljeslukande motor igen. Byta bil...Vem vill köpa en bil som drar olja ? Dåligt pris samt trevlig bil att köra. Göra jobbet..Kostar en slant men man vet vad man äger och vad som är gjort på bilen. |
|
|
Okok.. Du har alltså fulservat den som jag brukar kalla de :D Skoja. Just de, en del mer mil än min då. Värt att nämna är ju att utblåsen är fina, inte mer sotig en bil som dricker 0.5l på 2000 mil. Kattar kan man ju alltid byta ut också ^^ Sedan finns ju lite "yngre" motorer. Eftersom m54 drar 1 liter på 100 mil enl. BMW som någon sade så blir den nog såld till ett bra pris eftersom skicket på bilen är grymt! Fast sa aldrig sälja bilen, man kan ha flera. Jag tror inte det finns nån som kan säga om oljeförbrukningen är ok eller inte. Det kanske är de, jag är fortf ovan att den drar mer än mina tidigare bilar. Vad drar din nu då? |
|
|
Jag tröttnade också på min oljedrickande 520 -01. Ville ha många dyrbara liter mellan bytena. började riva itu motorn och det var även här oljeringarna som va hopkoksade Minimalt små hål som man knappt i vanliga fall kan se igenom. Bytt motor, från en frisk 320.. Kört 250 mil med ett glatt leende Utan att efterfylla |
|
|
Dom 200milen jag har åkt nu så har den inte dragit någonting enligt stickan. Hade en förbrukning nära en 1lit/100mil förut . Kolvtopparna såg ut som om dom var indränkta i olja/sot. Hade jag vetat detta skulle motorn renoverats för länge sedan. Att byta katalysatorer o greja med avgassystem kostar nog mer än att renovera motorn. Drar den 1liter på ca 100 mil kan man säga att det inte är normalt även om Bmw tycker det , den ska inte dra något alls eller väldigt lite mellan 2 oljebyten. |
|
|
Innan du river motorn, prova först att gå upp i oljeviskositet - det har botat många oljetörstande m54:or. Därefter provar du WD40-metoden, den har också botat många oljetörstande motorer - inte bara BMW-motorer. Faktum är att WD40:n verkar kunna lösa väldigt mycket skit, även i små hål! Ovanstående metoder är billiga (byte av oljeviskositet är i princip gratis då det inte genererar några merkostnader gentemot dyr lågviskös olja, snarare är högviskös olja ofta lite billigare) och mycket enklare att göra än att riva motorn och byta kolvringar. Skall du betala fullt pris till en mekaniker för att riva motorn, är risken stor att det jobbet kostar mer än bilen är värd om du har en lite äldre bil... Och byt olja OFTARE än vad BMW:s "longlife-intervall" anger, det gör underverk för motorns livslängd och funktion! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
mekkhn: 250 mil är inget, vänta nåra till så plingar de till :P Ja e bara avis ;) Förstår inte varför BMW gjorde dessa hål så små. Man undar vad bilen drog efter endast 5000 mil ^^ Micro68: Vi får hoppas att de funkar för dig då även om 1000 mil. Jag kan inte förstå vad detta beror på, jag har hört en del som inte har nåt problem alls med förbrukningen medans en annan har det värre än fast 2 bilar gått samma sträcka. Är det ren otur eller hur bilen i sig är körd. Bra fråga i alla fall. Man få köra raka rör så slipper man oroa sig om kissarna ;) Ja som sagt, varför ska man in på oljeservice då bilen dricker upp allt sen fyller man på allt eftersom. |
|
|
Tack Johan B. Jag får börja med det då lite lätt, bara gå upp lite i viskositet som du säger, sedan får jag får läsa mig in i denna konvertering så jag gör det på rätt sätt, har bara susat igenom lite lätt än så länge. Blir jag tvungen att riva motorn så är det som de är.. Men ja, som du säger. Det är billigare att försöka "tarmrensa" först :P Men i alla fall, som de e nu så går bilen som ett skott! Inte en enda tvekan på nåt varv. Den går som de ska trots detta slukande. |
|
|
Instämmer, prova med annan viskositet och kanske med mobil olja. Man vet aldrig innan man testat. Wd-40 gör man också innan man ger upp. Men du måste göra nått åt saken , för din egen och ekonomins skull. Kan också säga att en oljering har legat i diesel i en månad utan att ha blivit fri från koks, så man har lite att jobba mot. Wd-40 är kanske bättre.. |
|
|
Det verkar sitta med andra ord ;) Tack hörni för era synpunkter. Detta skall forskas i! |
|
|
Jag och mekanikern testade att lägga en kolvring i wd40 och sotet löstes ej upp . Ringen låg i ett bad i 6 dygn och blev ej ren , kanske var mina ringar för mycket koksade ?? Jag har även en fundering ang. WD40 metoden... om nu wd40 löser upp sotet på oljeringarna hur kommer den dit ?? Den lösande oljan måste ju passera 2st kolvringar innan den kommer ner till oljeringen , om dom 2 första inte tätar måste ju kompressionen vara dålig ? Eller har jag missat något ? Jag är ingen mekaniker och jag misstror inte någon men fundersam är jag allt.. Jag håller dock med om att man ska byta olja oftare än Longlife intervallen. |
|
|
Micro68 : Jag är inte heller något motor-orakel men långa bytesintervaller bör inverka negativt i kombination med korta körsträckor och många kallstarter skitar säkert ner oljan något förkräckligt. Lägg därtill en dåligt fungerande vv ihop med en lågfriktionsmotor som ska köras i + och varannan dag - gradiga sverige av en svensk som tror att bilen håller lika bra som alla volvo han kört. Glömde jag nått? |
|
|
mekkhn...Japp !! du glömde berätta hur oljan kom förbi 2st kolvringar som ska täta ? Annars så håller jag med dig om allt du skrev i sista inlägget. Och ta det inte personligt...jag är bara nyfiken och vill ingen något illa. Tycker förövrigt att detta forum är till stor hjälp för mig då min bil bråkar. Med vänlig hälsning Micro68 |
|
|
Det jag menar är att det är synd att motorerna inte byggdes bättre från början för de är ju helt fatastiska Och sen skulle de körts av oss som är på forumet från början som bryr oss lite mer om bilen än genomsnitsbilisten, det var så jag tänkte mvh |
|
|
Jag håller med dig mekkhn !! älskar att åka Bmw ...skulle vilja ha en med v8 men frugan vägrar tyvärr. Hon vill ha en nyare 3 serie tyvärr.. |
|
|
Är det stora toleranser i tillverkningen mån tro för vår M54 har aldrig dragit nån olja mellan bytena. De är servad enl indikatorn till ca 10 k mil och därefter vid halva intervallen och har nu gått 15500 mil. En polare har också en m54 tillverkad samma månad som gått dryga 18 k mil som är servad enl indikatorn men den slickar i sig en hel del. Polaren har bytt vhv vilket inte jag gjort på vår. Mvh Martin |
|
|
Jag bytte vv och ventilkåpspackning på min för 240 mil sedan. Kan inte säga att den gamla såg hemsk ut, lite klet bara.. Verkar som efter 15k slukandet börjar. Jag hörde med tidigare ägare ifall han behövt fyll och han sa nej. Visserligen körde han väl Max 800 mil sen stod den vinterförvarad. Men enda sen ja köpte den för över ett år sedan har ja fyllt med jämna mellanrum. Det började alltså direkt. Hade då gått 19.5k mil. Det värsta då var att ena huv-vajern hade släppt så kunde inte fylla, förens ja fixade de! ^^ jobbigt läge. |
|
|
Aj fan, efter 15 k mil säger du. Kanske är bäst att kolla stickan mer regelbundet nu då. Har nämligen inte sett att det minskat nåt alls tidigare på ca 1250 mil så det har inte blivit av att kolla så ofta faktiskt. Mvh Martin |
|
|
Kolla behöver man väl inte nödvändigtvis eftersom bilen säger "Engine oil below minimum. At next oppartunity to up with 1 litre of engine oil" På de som har iDrive. Jag brukar köra tills den gnäller, men ibland så kollar ja stickan också, man behöver aldrig oroa sig att tråget ska gå tomt :P Oftast om bilen min står typ 2 dygn, sedan börjar jag med att kolla olja så är nivån i princip alltid under minimum. Och då är ju verkligen all olja från motorn nere i tråget. I bästa världar så skall den hålla nivån på halva stickan om jag fick bestämma. Ja du kan vara i riskzonen, säger inte att du är det. Men det är bra att ha i tanken att det faktiskt kan hända, särskilt M54. Det är väldigt olika hur m54 drar olja men ja vet fler som har problem, än inte nåt problem. |
|
|
Min teori är att det dåligt material i vissa batchar av kolvringar. Efter x-antal mil börjar ringarna sluta att expandera mot cylindrarna (dom blir mjukare) , olja tränger förbi på cylinderväggarna (tätar istället för ringarna) oljan förbränns, sot tränger ner fastnar på ringarna. Ringarna kärvar ännu mer , mer olja tränger förbi ( i detta läget lyckas en del få igång ringarna med wd40) då sotet o kletet inte är härdat av värmen. Resten av oss fortsätter tanka olja o kolla bensin , får ner mer o mer med sot i oljeringen (skiten fastnar o härdar) en igenkoksad oljering är ett faktum. (Ber om ursäkt om det är luddigt förklarat). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.