AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.107

Oljeförbrukning m54

Sida 1 av 5
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej!

Min 530iAT 2002 drar massor av olja (0.5 liter/100mil). Har sökt överallt på nätet och forumet men blir inte klok på vad det kan vara.

Pratade med Sven Lager på Bawaria i Frölunda. Enligt honom är det endera ventiltätningarna eller också vevhusventilationen. Omöjligt att veta vilket. Byte (och nordenanpassning) av ventilationen tar han ca 4000 för. Ventiltätningar mycket mycket mer (han byter inte utan att ta av toppen, så kanske 20000 eller mer för komplett renovering av toppen).

Åkte till Jocke på GBG bilservice i Partille. Han hänvisade direkt till BMW och hade inga direkta uppslag.

Åkte till BMW. De trodde vevhusventilationen och skulle ha minst 7000 för att fixa den.

Inte på ett enda ställe på nätet har jag lyckats hitta någon med hög oljeförbrukning i en m54 till följd av pajad vevhusventilation. Måste jag verkligen punga ut med så mycket på vinst och förlust eller kan man på något sätt lista ut vari felet ligger innan reparation? (Varken kan, vill eller har tid att göra det själv).

Körsträcka ca 21000 mil. Ryker inte, åtminstone inte så att det syns. CO / CO2 / HC halterna är bra, även vid 2000 varv. Lite ventilslammer några sekunder efter start. Liten tendens att sacka vid 4000 varv på fullgas (vevaxelgivaren?). I övrigt funkar den finfint.

Tips mottages oerhört tacksamt.

ps. har mailat bilens ursprungliga ägare för att försöka få reda på om den gått varm någon gång. I så fall kan ju kanske toppen skadats.

ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Jag menade naturligtvis kamaxelgivaren som möjlig förklaring till att motorn ibland sackar lite.
Är du säker på att den inte trycker ut oljan någonstans? Testat med annan ("tjockare") olja för att se om oljeförbrukningen minskar?
Vevhusventilationen tycker jag att du skall se över hur som helst då det har förekommit att den "frusit" o gett upphov till skrämselhicka...
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Motorn läcker inte något speciellt vad jag kan se. Den är visserligen lite fuktig längs trågpackningen men det läckaget ryms nog i en matsked eller två.

Jag provade först omega 917 - det hjälpte inte ett skvatt.

Sedan hade jag tänkt att (succesivt tyvärr...) byta till Shell Helix Ultra 5/40 (istället för castrol 0/30). Dock sa Sven Lager på Bawaria igår att man måste använda longlife 01 på min motortyp för att skona katalysatorerna - särskilt mid min oljeförbrukning. Detta skulle visst ha med svavelhalten i oljan att göra. Jag skall försöka hitta en Mobil 1 5/40 och hälla i (eller castrol 10/60 kanske?).

Hur "ser jag över" vevhusventilationen? Återigen enligt Bawaria måste man bort med insug och en massa jox för att komma åt och när man ändå rivit är det lika bra att byta då delarna bara kostar en dryg tusenlapp.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sven på bavaria har helt rätt angående vevhusventileringen; lika bra att byta ut mot fräscha prylar när allt ändå är nerrivet.

Om det inte hjälper så prova Castrols TWS 10W-60, den ska tydligen täta bäst, finns till överkomliga priser: Länk Frakten går på ca 350 SEK om man beställer maximal kvantitet = 24 liter.

Om man bara beställer 1 dunk (4L) eller liknande så går frakten ändå på ungefär 250 SEK, då kan svenska alternativ vara billigare.

RVS Länk är det mest suspekta och "slutliga" steget, men ändå bara en bråkdel av priset av vad en topprenovering/kolvringsbyte går på... Länk Länk

Mvh
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Tack för svaren!

Får nog bli en chansning på ventilationsbyte trots allt.

Vet någon om Castrol TWS 10W-60 är longlife 01-klassad. Det jag är ute efter är kanske inte i första hand de långa serviceintervallen utan den låga svavelhalten. Tydligen är katalysatorbyte på min bil grymt dyrt så jag vill försöka skona kattarna så långt det går - den höga oljeförbrukningen till trots.

Mvh,
Kullavik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
TWS 10W-40 har inte LL-01 klassning, finns f.ö inga LL-01 klassade oljor med den viscositeten.

De här Castrol produkterna har LL-01 klass

Castrol Edge SAE 0W-30
Castrol Edge SAE 0W-40
Castrol Formula RS Power and Protection SAE 0W-40
Castrol Formula SLX SAE 0W-30
Castrol Formula SLX LL01 SAE 0W-30
Castrol Formula SLX Long Tec SAE 0W-30
Castrol Super Racing 0W-40 SAE 0W-40
Castrol Syntec European Formula SAE 0W-30
Castrol TXT Softec LL01 SAE 5W-30

Freude am fahren
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Tack för infon commander_krill!

Men hur är det med svavelhalten (eller vad som nu är väsentligt för en riktig kvalitetsbil av 2002 års modell som dricker olja som en skoda 1100 GS...)

Finns det andra oljor som har låg svavelhalt (om det nu antas vara viktigt) men som inte nödvändigtvis håller i 3000 mil och som helst är tjocka som taktjära.

Johan S brukar ju ha en massa åsikter om oljor (till vissas förtret) - vad säger du? mork calling orson...

/Kullavik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kullavik: Jag har nästan samma oljeförbrukning som du. För fylla upp till 2 liter mellan bytena. Kör nu med Castrol RS 0W-40 och tycker mej ana en något lägre förbrukning än men SLX.
TWS är en olja för motorer som går lite hårdare typ S54, S62 och S85 vilka alla har katalysator, så nog borde du kunna använda den.

Tyvärr verkar det inte vara helt ovanligt på M54 motorerna Kolla länken:
Länk

Freude am fahren
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
commander_krill:

två liter mellan bytena får mig osökt att tänka på mynty python: "you lucky bastard..."

Har idag fått kontakt med bilens ursprungliga ägare i Tyskland. Han körde de första 19000 milen av ca 21000 innan den blev min. Enligt honom har bilen servats minutiöst (tjänstebil) och har aldrig haft problem tidigare. Han hävdar att bilen aldrig har kokat eller haft andra problem med motorn. Jag har mailat killen jag köpte bilen av för att få kollat de sista två tusen milens historik (vår konflikt är avslutad så han kanske svarar).

Jag tror inte att bilen servats under milen i Sverige (ca 2000) men det borde väl inte vara några problem med longlifeolja och allt?

Kan det vara så väl att det ändå beror på vevhusventilationen?

/Kullavik
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej igen!

Nu har jag också fått besked av killen jag köpte bilen av: Han var överraskande vänlig trots att vi haft en rejäl duvning med advokater och allt...

Iallafall: Båda föregående ägarna intygar dyrt och heligt att de aldrig haft några allvarliga motorproblem. Varesig kokning eller annat.

Slutsatsen blir då att toppen inte borde vara skadad - för den kan väl rimligen inte ha slitits ut på 21000 mil om inget exceptionellt har hänt!? (och den är dessutom "tjänstebilsservad" fram till 19000 mil)

Skall man då våga chansa på ett byte av vevhusventilationen och tro att det hjälper mot den höga oljeförbrukningen?

Tips / åsikter någon? Hasso kanske, hjälp, ynk...
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej!

Väcker liv i tråden då mitt problem verkar ha löst sig.

Lämnade in bilen på BJ bilservice i Mölndal för felsökning. Fick frågan vilken olja använder du? Svar: enligt BMW rekommendation Castrol 0-30. Kommentar: Den skitoljan funkar inte...

I alla fall: de bytte till Motul 5-40 och vid kontroll igår låg nivån mitt emellan strecken efter 200 mil! tidigare sjönk det från övre till nedre strecket på 100 mil! (den olja som fattas nu tror jag gick åt att väta filtret efter byte).

Det tycks alltså som om Motuloljan (kan möjligtvis funka med vilken 5-40 som helst) har fixat mitt oljeförbrukningsproblem!

Fick tipset att då jag kör mest kortkörning (25 km till och från jobbet) späds oljan för mycket av bensinen. Då Castrololjan redan är mycket tunn blir nettoresultatet en alltför vattnig olja som slinker ut - vet inte om detta är sant men kan bara konstatera att med Motul 5-40 verkar det fungera kanon!

BMW ville lyfta toppen (15000 sek), Bavaria ville byta vevhusventilationen (5000 sek) och BJ bil bytte olja (2000 sek, inkl felkodsavläsning) - visserligen ett skitdyrt oljebyte men som hittat i sammanhanget!

Kan kanske vara medecinen för er andra med hög oljeförbrukning.

(min bil: 530 -02 ca 22000 mil)

/Kullavik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skönt att det blev bra!

Motul har många esterbaserade helsynteter, här lite läsning: Länk Länk Länk

Mvh
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Är det nå'n av de här Motul-oljorna?

Motul Specific LL-01 SAE 5W-30
Motul 8100 X-max SAE 5W-30

De har båda LL-01 klassning.
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
commander_krill: tror inte att det var någon av oljorna du nämner. Har bestämt för mig att det var en 5-40 olja med LL98-klassning, dvs Motul 8100 5W40 X-Cess.

Frågade på verkstaden om inte den skulle kunna vara skadlig för katalysatorn eller något annat i motorn men det verkade de inte oroa sig för.

Jag har tänkt byta efter 1000-1500 mil och min tanke är att låg (obefintlig?) oljeförbrukning med "fel" olja rimligen borde vara mycket bättre för katalysatorn än skyhög förbrukning med "rätt" olja.

Om någon har tips på LL01 olja som håller förbrukningen i schack är jag tacksam.

/kullavik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kullavik: Ursäkta, läste inte tillräckligt noggrant.

De här Motul-oljorna skulla det vara:

Motul Specific LL-04 SAE 5W-40
Motul 8100 X-Clean SAE 5W-40

Har iofs. LL-04 klassning men går utmärkt att använda till M54'an

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
BMW häller i Castrol LL04-olja numera i M54 eftersom den är "bakåtkompatibel" med LL01.
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Finfint! Då blir det en av dessa nästa gång!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nå'n som vill ha en lista över godkända oljor (LL-98, LL-01, LL-04) och vilka motorer som ska ha vad?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
commander_krill:

Glömde att tacka för din lista som måste ha tagit duktigt med tid att knåpa ihop, den är banne mig komplett!

Du får gnälla lite på Autocrew så att de lägger upp den på Mektips. =)

Mvh
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
tänkte väcka lite liv här igen..du skrev att du hade en tendens att tappa lite varv runt 4000 rpm vid fullgas. har du kollat upp om det beror på kamaxelgivaren eller är det någon annan som har en tanke om det fenomenet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.