|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
523 är väl M52, där verkar det vara lite mindre trångt. I 530 och min 520 som är M54 är det inte direkt luftigt... Jag får kolla vad verkstan skall ha för att byta till kallt-klimat i samband med servicen och om det är värt det. Har fullstämplad bok nu och är i valet om jag skall serva själv eller fortsätta låta verkstan göra det. |
|
|
Drar upp en gamal tråd. Köpte mig en 530ia -01 för 2 månader sen, fullservad på BMW, känd historia, 16.150 mil på mätaren. Bilen levererades helt nyservad (ej BMW, MECA verkstad) jag kollade att jobbet var utfört, tex oljenivån. Nu 300 mil senare är det MIN på stickan. Skandal för en som åkt japanskt som bruksbil dom senaste 20 åren. Ska man börja med att byta olja, el riva vevhusventen direkt ?? |
|
|
Ska riva min motor eller byta motor pga hög oljeförbrukning I min 520-01. Bytt vevhusvent, oljekvalite och provat WD-40 metoden |
|
|
Bytte vevhusventen på min 525a -01 som jag köpte för ca en månad sedan. Tänkte göra det i förebyggande syfte, men upptäkte när jag började riva i det att det nog inte var en dag för sent, slangen upp till vanosen hade en spricka och oljereturen i oljestickan var totalt igensatt. Köpte ett nytt vevhuskitt dock utan den nya uppgraderade oljeröret, la den gamla i ett bad med snowclean grovrent som jag kokade några timmar så var den ren sen. Så den är i ordning för tillfället, men det får nog bli det nya röret till stickan sedan. Isåkare: Det jag ville komma till är att du kan lossa vevhusslangen till vanosen och kolla om det är massa gegga i den samt lossa slangen som går till oljesticksröret och kolla om det är täppt där. Är nog det "lättaste" att börja med i felsökninen. |
|
|
Varför inte modifiera det gamla röret,det har jag gjort på flera med lyckat resultat. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Jo den tanken har slagit mig, går det att få ur det inre röret hyffsat smidigt? Det sitter klämt i nederkant ser det ut som. Hur har du gjort när du moddade det gamla? | |
|
Tack Trucker !! Vad river man för att komma åt vevhusventen ?? |
|
|
Här finns det några bilder Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
M54an jag äger körjag på Biltemas 5w50 helsynt numera med betydligt mindre förbrukning som följd. Tidigare drog den ca 1,5-2 lit på 1500 mils körning,nu efter ca 800 mil har jag bara justerat in nivån efter olje-bytet jag gjorde och då med ca 3dl. Rekommenderas verkligen att byta till en liten tjockare olja när milen tickat upp till +20k. |
|
|
Här är bästa guiden (dock filmat på en 3-serie så det är ännu lättare på 5'orna); Länk Länk Länk |
|
|
Tjabba! Nu har ja blivit lite smått less på detta oljedrickande min m54b30 har för sig! Man får tanka olja och fylla på bränsle. Den läcker inte olja. Den går alltså inge konstigt på nåt vis, lent och fint bara, inge missljud av vad jag kan höra. Jag är alltså inne på min åttonde liter castrol 0w-30 (kör rätt mkt korta sträckor) på nästan 2000mil. Jag har bytt VV samt ventilkåpspackning för drygt 250 mil sedan. Förbrukningen utav olja har gått ned minimalt. Jag brukar oftaskt köra rätt friskt så delvis är det därför den drar lite olja, men så fruktansvärt borde det inte vara. Då jag fyller så brukar jag fylla till hälften eftersom det är bättre att fylla lämpligt än för mkt. Men vad kan detta bero på? Är det kolvringarna som börjar ta in olja till förbränningen med bränslet? Vilka har erfarenhet och vad har ni gjort åt det? Kan man se på nåt vis ifall kolvringarna/packningarna börjar bli dåliga? Lite sot har jag väl på utblåset men absolut inget klägg. Kan man kompressionsmäta för att ta reda på? Tacksam för lite synpunkter. |
|
|
Sök på wd40 alt. wd40-metoden i forumet så finner ni lite läsning om hur man kan åtgärda oljeförbrukningen. Mvh Håkan |
|
|
Det första jag skulle göra är att gå upp lite i viskositet till t ex 0W40 eller kanske 5W40 och samtidigt göra oljebyte "halvvägs" in i serviceintervallet, dvs. ca var 1250:e mil. Det finns både 0W40 och 5W40-oljor som är BMW LL04-godkända Om inte det hjälper skulle jag testa WD40-metoden. Det finns en del trådar om detta och de flesta har fått ner oljeförbrukningen drastiskt - i vissa fall har den "försvunnit helt". Gör en sökning på "WD40" så hittar du trådarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag har hört talas om den lite, läst lite mm. På BMW i stan sa de att m54 dricket i princip 0. Så något fel måste de ju vara. Vet inte om jag vill ge mig in i denna oljekonvertering förens jag diagnoserat problemet. Tips tips tips :) |
|
|
Jag har en ganska sjuk sak som jag vill berätta. Jag bytte olja nu i våras till shell 5-30 godkänd BMW olja stod det på dunken. Jag tänkte inte mer på det men efter ca 2 veckor så började biljävlen och tyka blått ibland och dra ca 2 liter på 250 mils körning. jag fick nog och bytte olja efter ca 3 månader till mobil 1 5-40 olja jag har nu kört 250 mil ca den har inte dragit en droppe efter det . innan bytet så lös varningslampan efter ca 100 mils körning. motorn är en m54 med coldclimate nått att tänka på för vissa här på forumet. |
|
|
m54:or kan dra en hel del olja, betydligt mer än m52tu och tidigare. Det beror delvis på att m54 är en lågfriktionsmotor med mindre tryck på kolvringar mm. BMW anger att allt under en liter olja på 100 mil är ok....! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alltså 1 liter olja på 100 mil? Är det verkligen friskt? Nu är de ungefär vad min drar beoende på körning, mindre på vintern dock. Jag kör med den olja bmw hällde i, castrol 0w-30. Den har nu passerat 21k. Har du denna källa? För att BMW i stan sa som sagt att M54 inte drar ett dugg, men han kanske mytta. 1800 mil har jag kört, och har en halvliter olja kvar utav den åttonde litern. 8x215:- på 13 månader i påfyllnadskostnader. Varför ska man serva med olja då motorn dricker upp allt ^^ |
|
|
Hej allihopa..har tjuvkikat på erat ypperliga forum i många år nu o tyckte det var dags att bli medlem (Bättre sent än aldrig).. Tänkte berätta lite om just detta med oljeförbrukningen på min M54 motor. Är ägare till en Bmw 520-02 som gått ca 22000mil (alltid på Castrol olja) Har som flera andra haft problem med både vevhusvent. och hög oljeförbrukning. Nu på semestern fick jag hjälp av en bilmekaniker med egen verkstad att titta över problemen (tanka olja o kolla bensin). Vi tog bort toppen och oljetråget på motorn , demonterade alla kolvar för inspektion. Det var bara att konstatera oljeringarna var helt igenkoksade och fyllde ej sin funktion. Bmw:s oljeringar har små hål som oljan ska returnera i , hålen är ett par tiondels mm i dameter och dom sätts tyvärr igen fort. Med oljeringar som inte kan returnera oljan så förbränns oljan istället. Efter rengörning av kolvar o kolvringsspår monterades nya ringar (dock ej bmw original). Dessa nya oljeringar var i 3 delar (Överdel , mellandel , underdel) med mycket större hål som oljan kan returnera i. När vi nu ändå plockat isär motorn så bytte vi även vevstakslagren , vattenpump och fixade till så att toppen blev fräsch igen. Tyvärr så tror inte jag på långa service intervaller längre då jag har sett hur mycket avlagringar det fanns i oljetråget mm. Vill även tala om att min bil hade 004 i hc innan den renoverades. Jag är övertygad att dricker motorn runt 0,5-1,0 liter olja per 100mil så är det bara att byta olje ringar. Wd 40 metoden kanske fungerar om det är lätt nersmutsat på ringarna men det löste dock ej upp sotet som var på mina. Med vänlig hälsning Micro68 |
|
| Som misstänkt då, bara beställa kolvringar då. Fan va drygt. | |
|
Ja jobbet är inget roligt , aldrig mer att byta kolvringar med motorn kvar i bilen. Ringarna var inte så dyra ca 16-1700kr på autoexperten men så tillkommer ju packningar mm. Passa på o kolla alla vevstakslager osv.. mina lager var dåliga och var tvungna att bytas ut , troligtvis någon som startat bilen utan olja (innan min tid) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.