AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.110

Oljeförbrukning m54

Sida 2 av 5
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Jag har inte kollat kamaxelgivaren men det är säkert möjligt. Jag vet att jag hade något vanos-larm vid senaste service (når inte ena ändläget) - är det samma sak? (vanosen styr väl kamaxeln på något vis)

Min bil har gått ca 22000 mil. Är det månne OK att börja köra på delsyntet? Jag har förstått att många med BMW som drar mycket olja kör på delsyntet / mineralolja med gott resultat. Vad är nackdelen / risken med det? Vilken olja skall jag i så fall ta?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nackdelen är framförallt sämre kallstartsegenskaper vintertid.

Det är för övrigt inte alla helsyntetoljor som innehåller enbart äkta syntetbasoljor (PAO, PIO och esterolja), men de som commander_krill har listat är äkta helsynteter.

Mvh
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
rob_t_j72: Jo, det tog en stund få ihop den..., gället bara att hålla den uppdaterad också.
Har mailat in men tyvärr aldrig fått något svar från AP-crew ang. listan.

Freude am fahren
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
commander_krill:

Hålla listan uppdaterad? Du har redan gjort mycket! (mer än nån kan begära)

Mysko att Autopower inte är intresserade...

kullavik:

Du har väl inte fått problem med oljeförbrukning igen? Fortsätt med Motul om den funkar.

Mvh
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej!

Nja, motuloljan gör det mycket bättre helt klart. Dock började förbrukningent öka igen efter ca 500mil så jag fyller på kontinuerligt (ca 4-5liter på 1200 mil). Jag ser också att det bildas en del sot i avgasröret (som långsamt kryper ut på utsidan, några veckor efter tvätt).

Jag har motul 5-40, man kanske skulle kunna testa castrol 10-60?

(det är dags för service nu efter 1200mil men det blir många pengar för oljepåfyllning och -byten)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Prova då Castrol TWS 10W-60 som är mycket bra på att täta och har mycket bättre oljefilmstyrka än RS 10W-60.

Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du kan använda TWS fram till december eller när minusgraderna börjar komma då den blir alldeles för tjock.

Mvh
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har kört på TWS 10-60 efter senaste oljebytet och oljeförbrukningen har sjunkit markant. Har inte fyllt en droppe på 500-600 mil.

Freude am fahren
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Min bil behöver cirka 1 liter per 800 mil, fick lite skrämselhicka innan jag läste på Autopower om detta. Min gammel-volvo drog ingen olja alls ända tills turbon började läcka.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Väcker liv i denna tråden eftersom jag numera äger Kullaviks bil.
Vevhusventilationen var i princip helt igensatt av "sludge".
Efter rensning av denna har jag inte märkt att det gått åt någon olja.

Problemet med småryck på högavarv och insugssidans vanos som DME:n avaktiverar kvarstår dock.
Om jag inte förstår papprerna som följde med bilen har Kullavik haft inne bilen ett antal gånger för felsökning och där fått feldiagnos: Insugssidans vanos mekanisk tröghet.

Jag jagar just nu nya o-ringar till Vanosen, så fort jag fått tag på detta skall dessa bytas och förhoppningsvis ska det problemet och vara ur världen.

Nästa problem är då tickande lyftare. Slammrar rejält länge vid kallstart och övergår sedan till lätt tickande vid normaltemp.

När den är ljummen är den helt tyst om lyftarna.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
"Om jag inte förstår papprerna som följde med bilen fel" ska det ju stå :)

När kommer Editfunktionen då!!!

__
/Chrille
Su
35
Suffer
520i Touring -01
deejaywasp wrote: "Vevhusventilationen var i princip helt igensatt av "sludge".
Efter rensning av denna har jag inte märkt att det gått åt någon olja."

Var rensade du, rivning av hela systemet eller bara ner i returen vid sickan?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej Suffer.

Jag rensade bara första biten men ska riva isär och rensa allt när orken finns.

Förövrigt bytte jag o-ringarna i Vanosen utan framgång.
Problemet med ryckningar på högavarv kvarstår.
Samt att vanosen endast är aktiv ca var femte start av motorn.

Skall byta hela vanosen och se om det hjälper.
Gör det inte det tror jag på att kammarnas grundjustering är fel.
Då blir det att köpa verktyg för dyra pengar :(

__
/Chrille
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
deejaywasp/Chrille:

Men är det inte bara en eventuell omlödning av magnetventilerna som behövs? M3 brukar bli "botade": Länk

Mvh
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det ser lite annorlunda ut på M54 mot vad det gör på S50:in.
Jag har bytt insugsidans solenoid utan framgång.

__
/Chrille
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Med första biten menar du då uppe vid ventilkåpan eller ner till returen?

Jag skall också rensa hela systemet men får ångest bara jag tänker på hur trångt det är... Har i.o.f.s. motorvärmare men kanske litka bra att bygga om till nordenvariant när man ändå är igång. Vore dock skönt att göra det efter semestern men att fortsätta åka med en oljeförbrukning på 1 liter på 150 mil bär emot! Så var kall jag sätta in nödrensning, uppe eller nere?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har bara rensat där uppe vid.
Slangen gick av efter 90 böjen när jag skulle ha loss den så det gick smidigt att komma åt att rensa.
Lite eltejp fick duga som lagning tills jag byter den när jag rensar hela systemet.

__
/Chrille
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Suffer: Man måste göra rent hela men viktigast är ju vid returen til oljetråget. Det är ju där det blir stopp först. Är det stopp där så byggs det på hela vägen upp. Oljesticksröret behöver rengöras ordentligt men en ny kostar typ 300kr så då kan man passa på och byta denna.

MvH Bmw 4-ever
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Ok, tack för svaren!

Det är väl bara att bita i det sura... Har nån gjort rent hela? Vet ni om jag måste riva insuget också eller kommer jag åt om jag plockar bort det stora gummit? Cyklonen sitter väl under insugsgrenröret och det verkar vara svårt att komma åt. Är det något som bör bytas/skall när jag ändå är där och rotar eller är det bäst att köpa nytt och byta rubbet?

Usch, vad "osugen" jag är! :-)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Den sitter riktigt trång till. Jg ha gjort det en gång men när jag skulle byta resterande slangar så lämnade jag in den för det var för mycket jobb enligt mig. Insuget behöver du inte plocka bort. Alla slangar rekomenderar jag byta för plasten blir dålig med åren.
Men är det samma insug på 520 som på 530 så hade jag lämnat in.
har en kompis som har en 523 och det ser inte alls likadant ut. Det var mer lättåtkomligt.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.