AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.128

Dubbel DIN bilstereo i E39?

Sida 1 av 2
gr
15
grebbe
523i -99

Någon som vet hur man kan lösa följande!?!
Jag vet ju att man kan köpa en slags plast front så att man kan montera en "vanlig" enkel bilstereo, men jag skulle vilja montera in en bilstereo som är dubbel din med toutch skärm och undrar om det finns sådan plast front till dubbel din stereo?? Jag är trött på att sitta med min bandare och att hitta en bmw cd original är ju inte det lättaste.

Någon som man lösa mitt problem så jag slipper sitta å lyssna på Ace of base på kasett.....:)
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
Hej du måste kapa i plasten till värmesystemet då. Vi gjorde det i Dannes förra E39 med kanonresultat men tänk efter en extra gång :-)

roger t
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
bmw original cd finns på ebay.de men jag vet inte exakt vilken modell som passar i din bil , kanske denna: Länk
Frågan är om inte din kassette spelare har cd-växlarstyrning så du kan stoppa in en original växlare i bagaget istället.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Ett alternativ annars är att köpa en begagnad orginal navigationsanläggning.
Då får du både ett oslagbart utseende och funktion. De går att hitta relativt billigt idag.
BMWs headunits är ganska bra, dock kan du behöva byta förstärkare och högtalare om du är ute efter bättre ljud (inte så svårt att anpassa).
Hör av dig om du har frågor om montage så kan jag tipsa dig om hur du gör och
vad du skall tänka på vid inköp.
gr
15
grebbe
523i -99
Du har nog rätt beolink.

Man kanske skall sätta in en bmw headunit, dem är ju klart det snyggste alternativet, jag undra var man hittar dem och vad har du för råd om vilken unit jag skall köpa??

We ride together, we die together BMW for life...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det enklaste är att köpa ett helt nytt kit på ebay: pris: 25.000-30.000:-
Alternativt ett nytt monteringskit med kablage på ebay. Och sedan köpa modulerna fristående. ca pris 10.000-15.000
Billigast kommer man undan med ett begagnat kit som innehållar det man behöver i form av hållare, kablage och moduler. 6.000+
Beroende på den modell av bil man har och den modell av bil kittet kommer från så kan man behöva göra modifieringar på hållare alternativt köpa någon hållare begagnat eller nytt.
Var dock försiktig när du köper begagnat då det förekommer endel skumm handel både på ebay och andra siter.

Det finns två typer av HU rent optiskt: 4:3 skärm och 16:9.
Rent praktiskt är upplevelseskillnaden betydligt mindre än prisskillnaden vilken ofta är omotiverbar.

Ge mig ett exempel på vad du är intresserad av att läga ut så kan jag ge dig fler tips.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Beolink: Men nu snackar du alltså om komplett pkt med navi mkIII alt mk4 , videomodul , monitor , cd-växlare , radiomodul , gps/tv antenn , antenn förstärkare , kablage mm? Tror inte riktigt det var det som grebbe var ute efter , han ville ju bara ha cd eller????
gr
15
grebbe
523i -99
Först och främst vill jag ha en 16:9 med dvd? Finns inte det éller är det dvd växlare som gäller och cd bakom skärmen?
Är ny inom BMW märket så jag vet inte vad som är var!!!

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

När du säger DVD menar du DVD för uppspelning av film eller för att läsa navigationskartor?

Bara för att man använder BMWs headunit med 4:3 skärm eller 16:9 behöver man inte installera navigator MK1-4.
Dock måste man antingen ha en navigator Eller en TVmodul för att generera skärmbilden samt menyerna.

CD bakom skärmen är något du bör undvika då detta kräver radio + antennförstärkare/diversitykontroll av NG version, vilket kostar en avsevärd summa att byta till.

Bästa alternativet är antingen en cd/dvd-växlare i bagaget eller en Dension Icelink och en ipod.
Densionlösningen är väldigt smidig. iPoden styrs via headunit och knapparna i ratten. ID3 taggar med låtnamn och artist visas på headuniten och under hastighetsmätaren.
gr
15
grebbe
523i -99
Det var ju en hel del att tänka på. Känns som lättaste att göra är att spela in en nytt blandband til min fina kassetbandspelare.
Saken är då särhär, jag vill ha en dvd som spelar upp film och så att jag kan spela upp musik cd skivor. Men det verkar ju inte bara...
Kanske skall skaffa cd/dvd växlare, tyvärr är min bil så omodern att jag har tyvärr inga knappar i ratten.
Funderar på om man skall sätta in en eftermarknads dvd med motorstyrd skärm istället, verkar vara det lättaste kanske eller vad tycker ni???

Om man skall byta ut ljudet i bilen då, vad skall man byta till för högtalare? Vill inte lägga för mycket utan något mittemellan som funkar hyffsat bra..

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Annars går det nog lös på +monitor +kablage +radioenhet +fästen +videoenhet (troligen får du en MK1 eller MK2 navigator på köpet)
4000 - 7000:- beroende på modell skick etc.

DVD växlare som är kompatibel med bmw: 4500:- ny på ebay
DVD spelare med separat fjärr och ir förlängning: 2800:- ny på ebay

Det finns en kille på blocket som jag såg sålde Dension Icelink kit för
699:- jag har inte testat hans grejer, men om det motsvarar den vanliga icelinken så är det väl en smidig och billig variant för att koppla in & styra ipoden från headuniten och sen strunta i dvd och cd.

Att ersätta BMWs standard Nokia högtalare är en bra idé.
Själv ersatte jag dem med Monacors 5,25" kolfiber element.
Det gjorde en avsevärd skillnad. Var bara noggrann så att du inte väljer
för djupa högtalare.

Att byta ut förstärkaren är inte en dumm idé heller (om du har standard förstärkaren). Vill du inte hålla på och mecka mycket själv så kan ett plugnplay byte en begagnad BMW "HIFI" förstärkare utan DSP vara ett helt okej byte.
Vill man ha ytterligare bas så behöver man dock lägga till en separat stärkare för subben.

Att lägga till knappar i ratten kostar ca 400-750:- om man köper beg på ebay.

I alla diskussioner ovan har jag dock utgått från att du har BMWs orginal business RDS bandare i bilen.

Sista alternativet, men då måste man verkligen veta vad man pysslar med, är att enbart köpa en bmw monitor, (stalkadapter för den radio du vill använda) och mata den med bildsignal samt ström (har kopplingsschema för detta).

Sorry om jag varit lite väl teknisk och kanske missuppfattat den omfattning du önskade. :)

/Beolink
gr
15
grebbe
523i -99
Tack Beolink!

Jag vet nog ungefär vad jag skall leta efter nu, är tacksam för all hjälp ni har gett mig genom att svara på mina dumma frågor :-).
nu gäller det bara att leta runt efter rätt grejer så får vi se vart det bär hän.
och jag lovar att jag kommer säkert be om mer hjälp framöver.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Fota gärna din lösning när du är klar och dela med dig av dina erfarenheter.

Lycka till!

/Beolink
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det absolut enklaste/billigaste är nog att som du var inne på att köpa en dvd-spelare med motorstyrd skärm och koppla in nya högtalare till denna.Då får du det du är ute efter.
Beolink= Vad för dvd-växlare menade du passade ihop med bmw:s original system?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Yes, det finns en dvd-växlare från alpine som är kompatibel med bmws orginal cd-växlare dvs den styrs på samma sätt genom HeadUniten och kan lätt bytas ut mot den befintliga eftersom det är samma anslutning och format. En vän till mig köpte den på eBay och den fungerar utmärkt.

/Beolink
gr
15
grebbe
523i -99
Jag har nog bestämt mig för att sätta in en motorstyrd skärm med dvd, kan börja med det så får man se om man kommer över någon bmw headunit framöver, fast det tar ju emot att sätta in en eftermarknads stereo.
Men nog om det, är det någon som har ett förslag på vilken motorskärm man skall köpa. Har ju nu då inte tänkt mig överdrivet dyra priser. Har kollat in på typ importservice.nu och dem har olika för runt 6000 kr med touchskärm.
Rekommendera gärna också vad jag skall göra med mitt ljud i bilen, har helt original grejer idag, vill få lite mer kräm i grejerna.

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Livar upp tråden lite. Hur gick det grebbe? Hur blev det?

Jag vill gärna ha en 16:9 skärm att se film på, samtidigt vill jag på denna kunna styra ljudet och självklart vill jag kunna lyssna på cd-skivor. Navi har jag separat som jag är nöjd med. Nu trodde ju jag (lite naivt sådär) att man kunde köpa en 16:9 monitor som sitter orginal i vissa e39or och sedan koppla in vilken separat dvdspelare som helst som jag tänkt montera gömt på något smart ställe. Cd-spelandet tänkte jag kontrollera/styra via en orginalväxlare som kopplas in i skuffen. Men detta verkar bli lite svårt? =)
gr
15
grebbe
523i -99
Hela mitt BMW bygge står väldigt stilla, har vart på resa i mexico med tjejen och den tog lite väl djupa dyk ner i plånboken. Så nu är man snart inne i matchen om att få bättre ljud i bilen. Men efter att ha spånat på nätet efter sterero så blir jag igen sugen på att sätta in en dubbel DIN sterero. Någon skrev att man var då tvungen att såga lite i luftkanalen. Men efter att ha mätt lite så tror jag att den borde passa. Frågan är bara om det finns en monteringsram för dubbel din?? Eller man kanske får köpa en enkel och modifiera den lite....

Tacksam för tips och länkar...

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Om du vill behålla färddatorfunktioner mm (om du har färddator i bilen) så får du ej plats utan att såga i luftkanalen.
Men om du ej har detta eller ej vill behålla datorn, så kan du tabort hela radio/färddatordelen och då får du plats utan större ingrepp.

Titta på ebay för att hitta den dubbeldin frontadapter som du letar efter.

/Andy
gr
15
grebbe
523i -99
Beolink.

Jag har som sagt en 523i -99 och jag har en bmw reverse stereo nu, om jag plockar ut den, försvinner min färddator då? jag trodde det systemet satt bakom hastighetsmätarna eftersom det är där min färddator sitter. Du får ursäkta om jag ställer så dumma frågor men man lär ju sig inte om man inte frågar... Min tanke var som sagt att ta bort min reverse stereo som är ett enda stort paket och sedan sätta in en dubbeldin stereo. Är detta då möjligt??

Tack på förhand

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om man har reverse så är det enbart visning av data som sker i radiodelen, om man har OBC high (stora färddatorn) så sker många av inställningarna i MID delen som sitter under radion och styr den.

Det som visas under hastighetsmätarna påverkas dock inte.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.