AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.776

MKIV problem- Skivan fastnat - Blinkande skärm

Sida 1 av 2
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Som rubriken lyder så har jag lite problem med min MKIV. Imorse när jag skulle åka så märkte jag att BMW loggan som tänds när man öppnar dörren stod tändes och sedan efter ca 15sek så försvann den föratt komma tillbaka 5sek senare. Det verkar alltså som om att MKIV står och startar om sig hela tiden.

Gick bak och kikade vad den håller på med. Den försöker läsa skivan men det går inte så bra, den startar om sig hela tiden. Försöker jag hålla inne ejct knappen så beter den sig på följande sätt. Röd powerlampa lyser i ca 5sek och man hör att navin försöker läsa skivan. Efter 5 sek så börjar lamapan blinka i ca 10sek och det låter fortfarande som den förösker läsa skivan. Efter det så släcks lampan och den blir tyst i ca 5sek sedan börjar allt om.

Jag tror jag testa de flesta trix och tips som finns här om hur man får ut fastnad skiva utan att lyckas, så det blir nog till att plocka isär den och kika.

Ingen som har något annat tips på vad som kan vara fel?
Verkar ju inte bara vara fel på skivan då ja gtycker man borde kunna se infon på skärmen fortfarande då men att den säger till att det inte är någon skiva i.

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Fick ordning på det....

Satten tejp och en plastbit på eject knappen i ca 1timme men det hjälpte inte.

Det som hjälpte var att vara med en annan skiva och peta i öppningen samtidigt som man höll inne eject knappen. Då kom skivan ut direkt och navin böjade fungera igen när jag satte in skivan igen.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Upptäckte att efter mina övningar igår så har jag ett nytt problem.

Jag är på helt fel ställe på kartan ach GPS symbolen lyser inte.
Sedan fungerar rattknapparna för stereon bara lite när dom vill.
Kollar jag servicemenyn för navigatorn så kan man ju söka efter sateliter och kolla sensorer men det står 0 på allt.

Har inte testat att tagit utav kablarna ifrån batteriet än så förhoppningsvis räcker det men man vet ju aldrig

Någon som har något annat tips.

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Hade liknande problem. Testa o kolla om du kommit åt kabeln till GPS antennen bakom GPS:en. Om det inte var det så ladda ner en uppdatering till GPS:en och GÖR PRECIS SOM ANVISAT! Det låter nämligen som du kan ha fått ändrade menyer och det händer när du uppgraderar eller när nedgradering sker. Nedgradering kan ske då du har ett svagt batteri med en ojämn ström försörjning vilket kan leda till att GPS:en börjar spöka. Så dra ner en uppdatering och bränn den med minsta möjliga hastighet (anv. sök funktionen så finner du sökvägar till uppdateringarna) och sedan så slår du på tändningen i läge 1. går bak och stoppar in CD:n sen rör du INGENTING tills uppdateringen är över (tar ca. 1-2 min.)
Händer nåt under uppdateringen så kan du få STÖRRE problem än du började med så om du inte vill riskera en jobbig huvudvärk så åk över till BMW så fixar dem detta med du blir några hundralappar lättare!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Såg nu att det bara visar v20 i. Kan den nergradera sig så automatiskt?.....jag körde in v28 häromdagen och sedan dess har det fungerat bra, tills igår.

Borde ju kunna vara kabeln jag kommit åt då den fortfarande verkar ha kontakt med sensorerna även om den hittar 0st eftersom den rör sig på kartan och jag far över vatten väldigt ofta.

Visa användare
192
Marios
Du har även hjulsensorer som är kopplade till GPS:en så det är därför du ser att den rör sig. Men uppgradera med ver 28 o kolla om det hjälper. Annars så får du ta dig ner till BMW och trolla med plånboken lite ; )
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag körde in v28 igår igen utan problem.

När jag kollar GPS sensorerna under servicemenyn så får jag på GPS status: Reception interf. funderar på om det är GPS antennen som pajjat.
Men kollar man på ett annat ställe under servicemenyn (kommer inte ihåg vart) så står det visible satellits: 08

Ingen som pillat mycket med navi? noah, du verkar ju ha koll?

Jag har ju en annan bil med MK2 kan man testa och flytta över antennen från den och se om det blir bättre, fungerar den med MK4?
no
347
noah
E65 730D
hej Persson om du vill kan du låna en mk3 av mig eller jag kan testa din nav dator i min bil
jag tro inte att de är antenn, jag fixat många BMW nav system aldrig har jag haft problem med antenn
jag tro att de är din nav dator, sorry

Noah Brown
Visa användare
192
Marios
Det där att du ser "visible Satellites" betyder ingenting! Hade problem med min antenn och den visade ändå 8. Men kruxet är att informationen för varje satellit (bredvid siffrorna) ska ändra sig när bilen är i rullning, då vet du att du har synliga satteliter som matar med info. Tycker du ska åka över till Noah och få lite hjälp ifrån "doc Nav" ; )
Lycka till /Marre
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Kör jag och kollar på satelliterna så ser jag att ca 3st ändrar informationen ifrån 00 till något annat och sedan lika snabbt tillbaka till 00 igen.

no
347
noah
E65 730D
hej ser du grön text "GPS" i din höger hörn av ditt nav skärm?

Noah Brown
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Nej, GPS symbolen är borta....eller symbolen syns men det står inte GPS.
Visa användare
192
Marios
ser du att det dyker upp några prickar då o då? Prickarna betyder att GPS:en "ser" satelliter. Men kolla på menyn "sensor check" där kan du se om den "ser" nånting. Om infon inte ändrar sig eller du inte får några visible satellites, borde du åka över till Noah, han verkar ha grymt bra koll på dethär. Lycka till! /Marre
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Gjorde en kickdown så började den fungera igen.......:)
Visserligen så var jag även bak och kopplade ur en kabel för att ta bort tvspärren oxå.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Så länge gick det :( nu på morgen fick den ingen kontakt igen men efter att ha kört någon timme så började det fungera igen. Funderar på om det är någon kallödning i navin som får kontakt när den blir varm, ska öppna och kolla hur det ser ut.
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej du glade , testa med att koppla bort batteriet i minst 15minuter , ta bort både + och - polerna , sen går det att "nolla " bort felkoderna på ett enkelt sätt , men testa först med detta

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Redan testat
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Lite off topic, men Persson skrev "Visserligen så var jag även bak och kopplade ur en kabel för att ta bort tvspärren oxå."

Vad är det för kabel och behöver man inte någon tv-free adapter?
Har själv en mk3 med hybridmottagare, så jag är lite (mycket) intresserad.....
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det är en adapter på ca 50cm med en liten låda på mitten som gör att du kan se på tv medans du kör. Inte jag som satt in den utan tidigare ägaren. Hittade ett kvitto på 150pund hos någon engelsk firma.

Men jag har fortfarande samma problem med min navigator......behövs ca 20minuters körande för att den ska börja söka efter sateliter och fungera. annars står det "Reception interf". Kollar man då vilka sateliter den verkar ha kontakt med så är det ca 3st som jag ser att siffrorna ändras för. Det ändras hela tiden mellan 1,8-2.4 och när den sedan börjar fungera så har jag lagt märke till att den går ända upp till 16,xx.

no
347
noah
E65 730D
Hej
Om jag var dig skulle jag låna en MK3-Mk4 och prova I några dagar
Och se om du har problem med nav dator eller bilen
eller om du vill kan jag testa ditt nav dator åt dig

Noah Brown
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
GPS antennen var det som inte riktigt ville vara med......hittade en ny på ebay för 200kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.