AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.115

750 växlar som ett ägg...

Sida 1 av 2
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hmm min 750 IA växlar som ett ägg. eftersom jag skruvat mkt med usa lådor (cheva bla) försöker man översätta symtomen till denna kunskap men då finns ingen elstyrning. så nu kommer frågorna,
backen nästan borta, 1 går bra och 2 an ibland. man måste varva mkt för att den skall växla och då kan den kasta i 3 och 4 i ett hujj. för att sen släppa och slira och växla upp och ner igen. men den driver bra när den väl får i växeln. därför tror jag inte lammellerna är slut. bränd olja=ja men det kanske beror på att den slrat då jag åkt 40 mil med detta. har läst lite om elkontakter och annat. Tips? Tubinfel? mkt tacksam för hjälp, vill som sagt konstatera felet innan lådan åker ner :-)
CK
269
CKamondi
740iA -95
Hej!

Har haft liknande problem på min Sharan med automatlåda, då var det ventilerna i ventilhuset till växellådan som kärvade och inte öppnade och stängde som den skulle.

Mvh Christian
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hmm ok
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Nu när man lägger i backen så händer inget mer än att tomgången ökas lite grann vilket den gör elektroniskt. Driver pyttelite om man gasar mycket och sen tänds "Getriebe" D läget hugger tag direkt och driver bra. men som sagt växlar knappt. Det sitter ju en stor kontakt på sidan av lådan som jag läste kunde vara glapp och petar man på den med en skruvmejsel så flexar den åt olika håll.. (Kanske skall vara så) ser nästan lös ut fast ringen runt sitter åt bra. nu är den LÖJLIGT svår att åt, jag skulle vilja ta loss och titta att den är ok. Undrar mera vart reläerna sitter till solenoiderna i lådan. samt om backen är mkt mer känslig för täppt filter?? som sagt vill inte riva lådan innan jag vet felet...
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Glömde lite: när jag lägger i Neutral läge så vinklar höger backspegel ner sig mot marken om den knappen för backspeglarna ståg på högerspelegel.
Helt otroligt... Displayen glappar men det har den gjort i 10 år... Batteri pratet om att byta batteri trots att den startar lätt och när man kör laddas det ju ändå... den diskutionen fattar jag inte (vet att gamla batterier kan spöka) men mitt är dessutom nytt....
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Jag skulle börja med kontakten, låter skumt att den glappar..

CK
269
CKamondi
740iA -95
Backspegeln ska vinkla ner sig när man lägger i backen, kanske kontakten till den givaren sitter fel, varför den vinklar sig i neutralen istället för backen.

Mvh Christian
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Jo jag misstänkte att så var fallet med backspegeln... ang ovanstående växellådsbekymmer verkar ingen, inte ens BMW!!! kunna svara på mina frågor, det som återstår nu är frågan: Hur bär den sig åt med trasig styrbox? säkert inte den men måste ändå fråga...ngn som vet?
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Filtret är inte täppt hade ner tråget på den. inte massa "skräp" i tråget bara mörk olja. Kontakten på sidan verkar ok....
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Nu är ju jag definitivt ingen expert på detta men man har ju nåt måste man ju hitta på..

Hur driver den när den går i "getriebe"? Om jag inte är helt ute och seglar så går lådan på förinställda värden då detta kommer upp i displayen. Om den driver bra då så kan man ju nästan utesluta mekaniska fel..? Eller?

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
ingen skillnad, den driver jättebra om gasar som ett "Svin" växlar mkt sent men drar jättebra
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Kan det inte vara ventilhuset och solenoiderna? hur jan den dra bra vid gaspådrag? då slirar den inte.. oljepumpen i lådan kanske?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Lamellpaketet, alla gånger! Mörk olja=lamellmaterial! Lamellmaterial i hela lådan=ventilhuset, pumpen o allt annat funkar kasst! Har brottats med samma problem på en Mercedes S420.

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Är tyvärr inte lika säker på det.. har bytt lammeller och ventilhuset 5 st kärvade, även pumpen bytt.... UTAN resultat, tilläggas skall att lammellerna inte är nya.. men att gå från stålskivor till beg lammeller och ett fungerande venthus borde ge nått resultat tycker man
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Fortfarande ingen back? Börja med följande enkla test.

Ta loss minuspolen, koppla bort automatlådans styrbox, sätt tillbaka minuspolen, starta motorn. Du får getriebe varning och lådan är i failsafe (dvs den är strömlös och växlar enligt mekanisk (!) förinställning i ventilhuset - backen vid R och 3:an vid alla framåtväxlar).

Prova nu backen, om backen fortfarande inte fungerar är felet mekaniskt / hydrualiskt. Om backen fungerar är felet elektriskt/elektroniskt.

Börja med det så får vi se.

På e32 sitter styrboxen under höger a-stolpe ovanför högtalaren om jag inte minns fel. Nån annan får annars rätta mig på den punkten.

/molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Oj, nu såg jag att du faktiskt redan fått "getriebe" vid körning, testade du om backen fungerade då? Om ja = elektriskt/elektroniskt fel

molle
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag hade exakt samma fel på bilen när jag köpte den för fem dagar sedan. Nu är lådan bytt (fick med i köpet) dock så böts ej converter men nu växlar lådan som en dröm. Bränsleförbrukningen damp ner som blyfoten min.

Trolig orsak är således inte elektroniskt eller konverter. Skall en 4HP24EH verkligen rymma 10 liter med converter? Min gjorde det. Jag tror iallafall det är plastkulorna i ventilpaketet som åkt in i lådan och blivigt som polly choklad. Nya alu-kulor tillhandahålls tydligen av Hansen. Min ide är att du antingen köper en bättre begangnad låda och byter den någon eftermiddag Eller så plockar du ner lådan och gör jobbet själv med hjälp av spränskiss. Detta kan ressultera i ovisst ressultat så en rejäl översyn av auktoriserad fackman på ämnet är nog att föredra.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Fel! 4HP24 är inte drabbad av plastkuleproblemet. Börja som sagt med testet ovan att koppla ur styrboxen.

Nej, 4HP24 rymmer lite drygt 8 liter med konverter. Fick du i 10 liter i en 4HP24 var oljan för kall när du fyllde = du har för mkt olja i.

molle
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hmm ok hp22 heter min låda i mitt gamla ventilhus fanns e plastkula utav fyra kvar resten borta helt... har i allafall gått igenom och satt dit ett annat ventilhus det som händer när man backar,slirar och gasar då går geitriebe in och bilen börjar driva framåt. backen går i och vill driva litegrann (knappt) gasar man lite då så går geitreibe in och numera så händer ingenting. gasar jag fullt på D läget kan jag köra piuetter på torr asfalt, kör jag rakt fram på 1:an släpper gasen vid högt varvtal går 2:an i och sen kan jag gasa och växel ligger kvar med fullt driv.. sen händer inte mkt. släpper jag gasen då så går den ner till 1:an och motorbromsar och får sedan börja om från början igen... Ingen som har en låda till mig..? tror själv det är mekaninskt fel kvar men skall prova ovanstående... jag har provat utan kontakt på lådan (8 stift) och får geitriebe och samma resultat.... BORING!!!!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vad jag menar är att plastkuleproblemet inte är orsaken till att bla din back inte går (som på 5hp30) och du har ju mkt riktigt kvar problemen trots kollat ventilhus.

Du har alltså dragit kontakten på lådan och kört den "strömlöst" och det är fortfarande samma fel? Ja då är det hydrauliskt fel om den inte går på backen i R och 3an i alla framåtlägen.

Men det kan ju vara både mekaniskt/hydrauliskt och elektroniskt fel. När jag såg dina första symptom skulle jag kunna tänka mig att styrboxen inte får korrekt info om gaspjälläge. Men prova först att dra styrboxen för att säkerställa att det åtminstone oxå är mekaniskt/hydrauliskt fel. Kolla då också att kontakten till styrboxen är ok. Lådkontakten har du redan kollat antar jag.

Förresten hp22 i en 750? har du satt dit en låda från en 535/735? Nåväl hp22 och hp24 är i grunden likadana lika, men större A koppling och sump på den senare.

molle
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hmm har för mig det står HP 22 på den skall kolla igen. skall även testa ta bort boxen. en annan effekt som uppkom är att när man gasar iväg på 1:an (d) så gör motorn en (dip) vid ca 3000 rpm. släppa gasen snappt och iväg igen??? ingen antispinn ikopplad.... hmm världen kanske blir bättre med en ny låda heheeh äv övertygad om att jag måste byta men är väldigt nyfiken på varför jag inte får någon skillnad alls efter alla förändringar.. jo jag hade back när den var kall efter första omgången med lamellerna... nu slirar den bara... Tack för all hjälp iallafall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.