AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.890

montera amphehe meter?

Sida 2 av 2
eftersom mitt steg är på 500W i mono 0,25ohm, skulle det ligga och dra 500W hela tiden då?

det skulle ju bli glödhett.

i 4ohm är der 2x12,5W

och det ska vara ett riktigt class a steg, vad sen det definieras som vet jag inte. men det är ju bättre än genesis stegen i alla fall.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Att mäta batterispänningen ger alltid en viss info precis som jag skrev. Under laddning: c:a 13,8-14V och allt är OK. Sedan finns det tabeller för sambandet mellan batterispänningen spänningen vid vila och batteriets laddningsstatus:
Batteriet skall ha varit utan laddning några timmar, all förbrukning bortkopplad och temperaturen skall vara 25° osv. Då motsvarar t.ex 12,32V runt 50% laddning, 12,56V runt 80% och 12,72V runt 100%.
Men dett är opraktiskt/omöjligt att praktisera i en bil.
Att modifiera laddningregulatorn så att generatorn konstant ger t.ex 16V är inte bra, batteriet tar skada ganska snabbt, liksom lampor mm.
En 105A generator borde räcka till, skall inte minska mycket när den blir varm. Den drar 2-3 HP vid full last så visst märks det på bensinförbrukningen när den jobbar fullt.

Att batteriet skulle vara speciellt induktivt till sin karaktär kan jag inte hålla med om, däremot är stora kondingar i Faradklassen inte speciellt snabba, bättre då att ta några stycken mindre i parallell.
Induktiva komponenter i bilen (insprutare, tändspolar, magnetventiler, motorer etc är det jag menade som ger ifrån sig spänningsspikar vid drift, kan ses på oscilloskop.
Rippelfrekvensen från generatorn är beroende på varvtal och polantal runt 100-1000Hz eller så, de flesta har hört detta i högtalarna....
Roligt att läsa det har med "äkta klass A", kan bara hålla med, tror inte det är många sådana mobilslutsteg i verkligheten.
Tillbaka till kärnfrågan: Hur får man bäst koll på om man sakta men säkert laddar ur batteriet?
Batt-Meter kanske?

FP
kärnfråga... Nej, det här var roligare:
Ditt slutsteg skulle utan ljud värma bort _1000_ - _2000_ W. Om det ger 500W rms alltså. Glödhett var ordet.

Folke:
Om batteriet har lägre induktans och resistans än en konding (vilket jag iochför sig tycker verkar rimligt); varför skall man då ha kondingar? (Har tyvärr inte lyckats hitta några data på någon konding eller batteri) För att kompensera för långt och underdimensionerat kraftkablage?

Okej då, kärnfrågan:
Om man mäter spänningen över batteriet under körningning efter att ha filtrerat bort lite krafs (tidskonstant på kanske en minut) borde det väll ge en bra indikation? (lite tjatig nu medger jag) Om spänningen sjunker under 13V vet man definitift att generatorn ger allt den kan, och att man nått gränsen för dess kapacitet.

Vad händer egentligen under ett sånt driftsfall? Står laddrelät och klapprar av och på eftersom genatorn inkopplad har lägre spänning än 13,8V med frånkopplad ligger över den spänningen? Hur är den konstruerad?

Mulle
Det var en ärlig fråga alltså:
Är kondensatorer bara hype?

Mulle
Typisk inre resistans för ett laddat blybatteri omkring 60Ah kan vara 30mohm, impedansen vid 1000 Hz kanske ung. 50mohm. Svårt att hitta kondingar som matchar detta, speciellt de stora. Förflyttningen av elektrisk laddning i kondingen tar en viss tid, mycket bättre med några mindre än en stor.
Jag har aldrig påstått att jättekondingar kan göra underverk i bilstereosammanhang, möjligen de som säljer dessa. Visst kan de kapa lite toppar vid underdimensionerade kablage/strömkällor, men de kan aldrig tillföra energi, de skall ju laddas också. Om lasten vore en puls på säg 10 mS och sedan en paus på kanske 0,5 sek så är det OK. Ett baspumpande slutseg är ingen sådan last tyvärr.

Mekaniska laddrelä är historia, de är elektroniska sen många år. Det som händer när generatorn har nått max effekt är att den går över från konstant spänningsmode (runt 14V) till konstant stömmode, dvs max ström, t.ex 100A, varvid spänningen börjat sjunka.

Exemplet på spänningsmätning ovan är väl OK tycker jag som en indikation på hur anläggningen jobbar.

FP
en konding kan ju givetvis inte tillföra energi, det kan ju inte ett batteri heller, måste med lassas upp, grenen med konding är ju att den ger en rejäl kick när det behövs på topparna, sen laddas den ju upp när det är inte så stort behov av ström.

bästa resultat får ju av att ha både batteri och konding nära steget, kondingen för snabba toppar, och barreriet när kondingarna inte räcker till... långa toppar alltså.

hur funkar laddrelät? laddar generatorn mera när spänningen sjunker, alltså om man spela dunka dunka... laddar den bara dom korta intervaller när det krävs mycket ström? kan väl inte vara bra för generator osv isåfall?

Generatorn funkar så här: Den ger konstant spänning till olika förbrukare (inkl batteriet) upp till sin maxgräns runt 80-120A beroende på modell osv. Strömmen varierar hela tiden medan spänningen ligger nästan konstant, vid överbelastning sjunker spänningen givetvis lite. Batteriet buffrar upp, kan som bekant ge flera hundra A kortvarigt.
Mäter man däremot framme vid förbrukaren kan spänningen vara mer eller mindre lägre beroende på spänningsfall i kablar och kontakter osv.
Batteriet "tar" mer eller mindre laddström beroende på laddstatus. Ett urladdat batteri kan lätt dra 30-40 A eller mera, inte så bra. Man bör gärna ha lite extra belastning typ lyse, fläkt, bakruta på 10-20 min efter hjälpstart på ett tomt batteri.
Ett fullt laddat batteri dra bara några hundra mA, men så fort man tar ut ström (motorn avstängd) så tar det laddström igen efter start.

FP
ja ok, det verkar rimligt..

jag har voltmätaren direkt på batteriet, och den visar typ 13,8, om skalan är exakt, när man sen spelar högt så är den nere och vänder på 13V men alldrig under, fast nu är det ju bara ett steg, men det ska nog klara sig ändå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.