AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.340

Är det bara jag som hatar nya farthållaren?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag måste säga att efter 100 mil på landsväg att jag gillar lösningen som jag har nu.

Hade e46 innan, och upplevde den som sämre (kanske bättre placerad, men sämre i funktion)

Det enda jag kan anmärka, är att jag har gett några mötande hellyset istället för att jag har slagit på farthållaren.

*håll till höger, eller gasa* Länk
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Utöver förväxling med blinkersspak till en början så är spakmanövrering bra.
Audis farthållarspak har bättre logik än BMW. Spaken sitter bättre på vänster sida av ratten, då det bättre att ha farthållare och blinkers på samma sida och frigöra högerhanden till I-driven eller kaffekoppen.
Sämst av alla är placeringen på Mercedes: en spak klockan 10 som kräver långa sträckta fingrar.

Mvh, Steaman
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hansen har uttryckt det väl.

Mercedes farthållare är ett mysterium. Den lär ha uppfunnits i Stuttgart 1318 och har sedan monterats i alla Mercedesbilar så länge någon kan minnas. Den är inte bara opraktisk, vad värre är, den är ful och allmänt fipplig.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Gillar inte farthållarspaken på E90, den hamnar för nära blinkersspaken.
Ett flertal bilister har fått sig ett helljusblink av mig när jag egentligen bara vill höja/sänka farten. Farthållarplaceringen på E46 funkade bättre.

Kan bara hålla med om att Mercedes farthållarspak är kass!

Keep Your Distance!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tillhör den 'gamla' skolan, som gillar farthållare i spak. Dock känns det fortfarande mer naturligt med farthållarspaken på höger sida - det har jag i min E34, och trots att jag kört 2 år/13.000 mil sammanlagt (E87 + E90) med 'vänsterspak' så föredrar jag E34:ans lösning. Med spaken till vänster är det dels större risk att komma åt spaken oavsiktligt, dels finns förväxlingsrisken med blinkersen. (Jo, jag vet, teoretiskt kan man förväxla farthållare- och torkarreglage när det sitter till höger, men den risken känns betydligt mindre).
Knappar i ratten har jag aldrig gillat, var fortfarande efter sammanlagt 29.000 mil i två E46:or tvungen att titta på knapparna ibland för att hitta rätt.....
I min E90 har jag inte en enda knapp i ratten - valde bort multifunktions-kringlan och fick ett riktigt snyggt blickfång på köpet! Saknar inte rattknapparna ett skvatt!

/// Gunnar E.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Gillar den nya farthållaren skarpt! Man ska inte sitta och trycka på de jobbiga multifunktions knapparna på ratten, slipper aktivara den först som i E39.

Funktionen är grymm, med den lilla "visaren" som dyker upp och visar hastighet, samt +/- 1 km/t och +/- 10 km/t ! Ett stort lyft! 9.200 mil i E60'n nu - till mesta dels med farthållare :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Farthållarfunktionen är bra, manövreringen är det inte.

Har också gett oavsiktliga helljusblink, vilket är irriterande.

Jag hade avstått volymknapparna på ratten till förmån för farthållarknappar.

Sen har BMW:s rattknappar nackdelen att man inte kan känna vilken som är vilken. Man får antingen lära sig hur de sitter eller titta ner, vilket är mindre bra. Lite olika ytor och former på knapparna hade inte skadat.

/Lars

Vägen är målet.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nej, volymknapparna tycker jag är utmärkta att ha på ratten! Håller dock med om att de kunde ha varit utformade så att man hittar dem med känseln. Speciellt eftersom de lyser så svagt jämfört med instrumenttavlan att de är svåra att se om man som jag vill ha lite svag belysning på instrumenten.

Tycker framförallt att det är bättre känsla i spakreglaget än i knapparna, lite mer analog än den digitala känslan i knapparna. Lite som att köra bilspel på datorn med tangentbordet (jag överdriver).

/ElakaKatten

Någonting som jag stör mig på när det gäller farthålleren i E90/91 är själva åsterställningsknappen man ska trycka på för att återgå till inprogrammerad hastighet. Den är ju en liten knapp längst ut på spaken, precis som den knappen man bläddrar i färddatorn med. Jag tycker det är det sämsta med farthållaren. Varför just en sådan trög knapp????? Vill de inte att man ska använda knappen?
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej
Efter över 6000 mil i mina bägge E9X måste jag säga att jag tycker att pinnen fungerar mycket bra:
- Smidigt att kunna sätta på farthållaren i ett moment
- Möjligheten att öka/minska hastigheten i 10 km/h intervaller
- Gillar även avstängningsfunktionen att föra spaken nedåt, känns intuitivt rätt på nåt vis.

Dessutom är det bra att man kan frikoppla och växla upp utan att behöva aktivera farthållaren igen. Här kommer dock en nackdel: Jag glömmer ibland att jag har farthållaren i när jag kommer ifatt t ex en långtradare och ser att jag får möte men att det är fritt efter mötet och ska förbereda mig för omkörning. Då frikopplar jag, rullar lite vilket gör att farten minskar, blippar till på gasen, puttar i trean och släpper upp kopplingen. Eftersom farthållaren ligger i blir resultat att bilen gasar utav bara f-n och jag håller på att köra in i bilen/tradaren framför. Händer inte så ofta längre som tur är.....
No
91
North.D
330D Touring -06

Jag föredrar också att ha farthållaren på ratten, trots att den har blivit mer avancerad, har bländat ett flertal och säkert retat upp någon innan jag kom på att bromsljusen tänds när man motorbromsar / reglerar hastigheten neråt med spaken.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
North: Är det verkligen så att bromsljusen tänds när bilen motorbromsar? Jag tror snarare det är när bromsarna går in (för du har ju farthållare med bromsfunktion på din 330d), vilket är helt naturligt.

/ElakaKatten

Håller med North.D.
Visst har nya farthållaren blivit mer avancerad, men behöver man de funktionerna?
Ökningsfunktionen med x1 eller x10km/h använder jag t.e.x aldrig.
Använder inte +/- nästan alls utan gasar eller bromsar till den hastighet jag vill ha och sedan bara aktiverar farthållaren.

De bästa förbättringarna tycker jag är de visuella, typ indikering av inställd hastighet.

De funktionella förbättringarna tycker jag endast är att man kan frikoppla och växla.
No
91
North.D
330D Touring -06

Jag minns inte att det var så på mina tidigare E-46 or och det var snarast det mitt inlägg gick ut på, alltså bromsa med farthållaren = bromsljus tänt i båda stegen, tycker det känns onödigt med detta eftersom det känns som bilen endast (motorbromsar) i det första läget.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej

håller med egget om att farthållaren manuvrerad med en extra spak är en inte helt lyckad lösning. Som du säger det finns en del bra i lösningen, men regleringen borde sitta på ratten ! Volvo har en klart bättre lösning.

Vad tycker du om din 330D ? Har själv en 330D -06 som nu gått 1900 mil och börjar gå riktigt bra, det krävs tydligen lite inkörning......började lossna vid 1100 mil. Nu är den riktigt go.........
Har manuell låda.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
North: Har kollat, på min bil tänds inte bromsljusen förrän bromsarna används för att sänka farten - dvs i de flesta fall man minskar den inställda farten med 10 km/h. Vid motorbroms är ljusen släckta. Olika på olika bilar?

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.